Forum > Algemeen Forum

Factureren zonder BTW met VAR

(53 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
19-1-2010 12:01
Kijk, hier kan ik wat mee. Hangt daar ook nog een KVK-inschrijving aan vast, of is het in dit geval genoeg om BTW-nummer aan te vragen?
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
19-1-2010 12:07

pietje schreef:

Kijk, hier kan ik wat mee. Hangt daar ook nog een KVK-inschrijving aan vast, of is het in dit geval genoeg om BTW-nummer aan te vragen?
Weet je wat jij moet doen? ...
It's time to play the music, It's time to light the lights..
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
19-1-2010 12:18
Tja, daar was ik al bang voor.
Dat wordt dan binnenkort maar weer een bezoekje naar de KVK. Onderneming 2 binnen een maand, gaat goed hier laugh :D
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
19-1-2010 14:07
Als ik me niet vergis kan de KvK bij inschrijving direct de aanmelding voor de BTW voor je verzorgen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
19-1-2010 14:10
Ik moest destijds een apart formulier opsturen naar de belastingdienst, echter kreeg ik dat formulier vrij snel na de inschrijving thuis!

Maar je kunt je beter te vaak laten voorlichten als te weinig!
Daarnaast zou ik een externe adviseur/accountant benaderen voor hulp & controle happy :)
Focus on the customer and the rest will follow.
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
19-1-2010 22:52

Marc Ebbers schreef:

Daarnaast zou ik een externe adviseur/accountant benaderen voor hulp & controle happy :)
Heb ik dus toch de goede studie gekozen wink ;).

Kleine tip: Als DJ kan je het 6% BTW tarief toepassen.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
19-1-2010 23:45
Geef alleen tips als je daar zeker over bent... als normale bruiloften en partijen dj kun je het beste gewoon 19% toepassen. Er is nog geen wet die bepaalt dat alle dj's het 6% tarief mogen toepassen. Er zijn alleen kamervragen over gesteld. Tot nu toe mogen alleen dj's die als artiest worden gezien 6% berekenen, en daarvoor moet je voldoen aan bepaalde eisen (er moet over je geschreven worden in gerenomeerde media, je produceert zelf enz).

Er zijn overigens ook bureaus die wel 6% voor alle dj's berekenen, maar de belastingdienst wil nog steeds geen verklaring afgeven dat dat ook voor dj's mag die niet aan de genoemde eisen voldoen. Dus om gezeik en / of boetes te voorkomen reken ik (en velen met mij) gewoon 19%.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
19-1-2010 23:59

YourLiVe schreef:

Geef alleen tips als je daar zeker over bent... als normale bruiloften en partijen dj kun je het beste gewoon 19% toepassen. Er is nog geen wet die bepaalt dat alle dj's het 6% tarief mogen toepassen. Er zijn alleen kamervragen over gesteld. Tot nu toe mogen alleen dj's die als artiest worden gezien 6% berekenen, en daarvoor moet je voldoen aan bepaalde eisen (er moet over je geschreven worden in gerenomeerde media, je produceert zelf enz).

Er zijn overigens ook bureaus die wel 6% voor alle dj's berekenen, maar de belastingdienst wil nog steeds geen verklaring afgeven dat dat ook voor dj's mag die niet aan de genoemde eisen voldoen. Dus om gezeik en / of boetes te voorkomen reken ik (en velen met mij) gewoon 19%.

Ik ken die eisen niet, maar zoals het mij een paar jaar geleden verteld is:
dj zonder app. 6%, dj met app. 19%.
Maar dat klopt dus ook niet helemaal?
Alles komt goed....
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
20-1-2010 00:15
Bij de KvK utrecht werd mij verteld: 6 procent regeling is van toepassing bij diensten (goederen kan je aan water en voedingsmiddelen denken) die 'zoveel werk vergen dat een stimulans in de zin van een btw regeling van toepassing is'. Dus:
Fietsenmakers
Huizen ouder dan 15 jaar schilderen (ook stucken geloof ik)

Of Dj'en hieronder valt..

Ze vertelden dat bij enige twijfel: mail de belastingdienst/kvk..
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
20-1-2010 15:16
Als de dj zelf ondernemer is dan moet hij volgens mij altijd gewoon 19% BTW in rekening brengen aan zijn opdrachtgever. De vraag of het tarief 6% of 19% is speelt alleen bij het verlenen van toegang (het verkopen van kaartjes) voor een optreden.

Ook hier is er weer een verschil tussen de omzetbelasting en andere belastingsoorten (in dit geval de loonbelasting). Voor de loonbelasting gaat het om de vraag of een dj een artiest is. Zo ja dan geldt de artiestenregeling voor de loonbelasting, zo nee dan is hij in loondienst en moet er loonbelasting worden ingehouden.

Voor de omzetbelasting gaat het om de vraag of er sprake is van het toegang geven tot een muziekuitvoering. Zo ja, dan geldt het 6% tarief, zo nee dan is het 19%.

Uit de vakliteratuur:
Volgens de staatssecretaris kan het optreden van een dj in de regel niet als muziekvoorstelling worden aangemerkt.

Lastiger zijn gemengde voorstellingen met bands en dj's. Verschillende rechters hebben al uitgemaakt dat in dat soort gevallen voor het hele toegangskaartje 6% BTW geldt. De staatssecretaris is het daar niet mee eens en dus kan je weerstand van de belastingdienst verwachten als je 6% berekent.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)