Forum > Geluid

Einde aan de Db Schaal ?

(36 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
22-7-2005 21:10

john_voof schreef:

Ik heb deze week bij een hoveniers bedrijf gewerkt, waar ze elke dag de heggen knippen met gemotoriseerde heggenscharen. Das niet echt een pretje, als ze bijna langs je staan te snoeien, en het is veel fijner als je je gehoorbescherming dan opdoet. Hetzelfde als je moet bladblazen; motor ff starten, gehoorbescherming op, en je kunt zoveel blazen als je wilt (totdat de benzine op is natuurlijk laugh :D )
Toeval, ik heb de afgelopen 4 dagen non stop met zo'n heggenschaar in de handen gestaan (ook hovenier), godzijdank kreeg ik oorkleppen happy :)
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
22-7-2005 21:11
Ik had het zonder niet eens gedaan..
Door internet beperkt
KrizioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2005
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 35
28-7-2005 01:19
Back on Topic,

Is er een einde ??

Zelf zie ik wel wat in het verhaal van de vacuum, maar als er bij een lancering 209 Db is gemeten... Dan is het vacuum dus niet het einde...

Iemand nog een idee ??
Snap jij het nog ?
Lj_pinoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-2-2005
Laatste: 8-7-2007
Berichten: 36
19-8-2005 02:37
Ik denk, dat dat komt omdat een speaker de lucht alleen verplaatst. Je weet vast wel dat lucht bestaat uit (een mengsel van) moleculen. De speaker duwt die moleculen steeds aan, en die doet dat op de frequentie van de muziek zodat je golven krijgt in die frequentie. Je verplaatst de moleculen alleen, waardoor je dus die onderdruk krijgt aan de ene kant, waarbij de druk niet lager kan worden als 0 bar.

Bij een explosie treed er een verbranding op waarbij de verhouding brandstof:zuurstof optimaal is. Doordat die verhouding optimaal is krijg je de verbranding in 1 keer en dat is dus die explosie.
Bij een explosie komen er reactieproducten (stoffen die onstaan door de reactie) vrij, je voegt dus extra moleculen toe, waardoor meer wel mogenlijk is. Je hebt immers een teveel aan moleculen (tot ze wegstromen).

Ik hoop dat ik dit een beetje duidelijk uitgelegt heb, en dat het ongeveer klopt, volgens mij is dit de verklaring... happy :)

Edit:
Oeps, zat niet zo goed op de datum te letten, sorry. ashamed :$
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
19-8-2005 13:35
Nouja, aangezien ie toch al gekickt is...(niet dat ik dat nooit per ongeluk heb gedaan ashamed :$ wink ;) )

Volgens mij heb je behalve dat er meer moleculen komen wel gelijk happy :)
Maar volgens een bepaalde scheikundige wet ('k weet de naam zo even niet) kunnen er nooit meer moleculen komen als dat er eerst waren. Het drukverschil wordt veroorzaakt doordat gasmoleculen(de moleculen die bij de verbranding geproduceerd worden uit andere moleculen zijn gasvormig) veel verder uit elkaar willen als moleculen in vaste vorm. Het volume verandert dus zo snel dat alle andere moleculen opzij gedrukt worden.
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
19-8-2005 16:22
Inderdaad, de intermoleculaire ruimte wordt een stuk groter
Lj_pinoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-2-2005
Laatste: 8-7-2007
Berichten: 36
19-8-2005 17:11
Inderdaad dat even over het hoofd gezien, dat er geen moleculen bijkomen. Die volume uitzetting klopt wel ja. happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)