Forum > Geluid

DAP AB15 oud model?

(50 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
26-5-2005 21:26
Ik heb het schema (nog) niet. Ook niet naar gezocht trouwens. Het is gewoon een project dat nog op de planning staat. Met een limiter wil ik behalve beschadigen van de speakers/eindtrap ook voorkomen dat het geluid vreselijk gaat vervormen. Dit omdat een monitor vaak niet binnen het bereik van de mixer staat, en er vaak, zonder dit te weten, te veel uitgestuurd wordt.
Niet goed, wel hard!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
26-5-2005 21:53

joepurlings schreef:

Met een limiter wil ik behalve beschadigen van de speakers/eindtrap ook voorkomen dat het geluid vreselijk gaat vervormen. Dit omdat een monitor vaak niet binnen het bereik van de mixer staat, en er vaak, zonder dit te weten, te veel uitgestuurd wordt.
Een MFB box hoor je wel duidelijk vervormen als deze te hard staat. De 544 slaat zelfs tijdelijk af als de tweeter meer dan 5 Watt te verwerken krijgt. Mijn MFB setje (2x 541 en 2x 544) wordt met een Behringer UB802 aangestuurd en gebruik hem als nearfield monitor / computer luidsprekers. Voor andere doeleinden, behalve Hifi, zijn deze boxen totaal ongeschikt.

TCMC
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
26-5-2005 22:01
Beste TCMC,

fijn dat je meer kan vertellen over deze speakers. Hoe ze reageren met een limiter kan ik wel testen met mijn behringer limiter. Ik heb twee stuks 544 btw, deze hebben het op mijn oude hifi set perfect gedaan, en er kwam ook flink wat geluid uit.
Ik wil ze vooral gebruiken als kleine dj monitor (om toch nog wat midden/hoge tonen mee te krijgen als je draait) voor klusjes < 100 man. Daar moet het toch genoeg voor zijn lijkt mij.
De ene 544 heeft de bevestigingen van de versterker kapot, bij de ander ontbreekt een rooster. Verder wat losse contacten in connectors, gainpot en l/r schakelaar. Het leek me dus leuk om deze boxjes (overigens vroeger gekocht voor 15 euro... ik wist niet eens wat het was, en toen vond ik ze ze al zwaar om te tillen) een nieuw leven te geven op deze manier. 2x60W lijkt me voldoende voor een dj monitortje bij kleine klusjes toch?

Misschien heb je ook een schema voor me?

[edit]Als ik hem gebruik als lichte zangmonitor, weet ik als mixer toch ook niet of hij vervormt of niet, daar ik meestal niet in het bereik van de monitors, maar FOH sta. Ik zal wel eens proberen hoe hij reageert op mijn Behringer limiter.[/edit]
Niet goed, wel hard!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
26-5-2005 22:35

joepurlings schreef:

Beste TCMC,

fijn dat je meer kan vertellen over deze speakers. Hoe ze reageren met een limiter kan ik wel testen met mijn behringer limiter. Ik heb twee stuks 544 btw, deze hebben het op mijn oude hifi set perfect gedaan, en er kwam ook flink wat geluid uit.
Ik wil ze vooral gebruiken als kleine dj monitor (om toch nog wat midden/hoge tonen mee te krijgen als je draait) voor klusjes < 100 man. Daar moet het toch genoeg voor zijn lijkt mij.

Misschien heb je ook een schema voor me?

[edit]Als ik hem gebruik als lichte zangmonitor, weet ik als mixer toch ook niet of hij vervormt of niet, daar ik meestal niet in het bereik van de monitors, maar FOH sta. Ik zal wel eens proberen hoe hij reageert op mijn Behringer limiter.[/edit]
Nee, als monitor red je het echt niet. een 2x 20 Watt versterker met gewone Hifi boxen gaat echt veel harder. Voor monitors kun je beter de DAP AX-10 of K-112 gebruiken. Deze hebben voor Hifi begrippen een zeer hoog rendement en voor PA begrippen een best wel aardig rendement. Als ik een ruwe schatting moet maken, dan heeft de 544 een rendement van 82 dB/W/m terwijl de AX-10 95 dB/W/m heeft (is wel nagemeten door mij).

Schema's staan op eerder genoemde site.

Misschien kun je met een beetje geluk toch de boxen helemaal herstellen door zelf de doekjes te maken (jute zwart verven) en iets maken met alu U-profielen. Het sterkste punt blijft de hele mooie lage tonen weergave. Het mid en hoog past niet meer in deze tijd (mindere ruimtelijke afbeelding), maar is zeker niet slecht.

TCMC
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
26-5-2005 22:41
Ik ben zeker erg eigenwijs als ik het toch probeer... sneaky :V
Ben ik ook razz :p
Maar ik heb het dan over kleine klusjes... het is onzin de K112 als monitor te nemen waanneer ik de K115 met basje als FOH gebruik toch?
Voor dat soort klusjes wilde ik dus de MFB een nieuw leven geven. Uiteraard laat ik alle originele onderdelen intact...

Als je schema's hebt van de 544 graag mailen...
Niet goed, wel hard!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
27-5-2005 07:51

joepurlings schreef:

Als je schema's hebt van de 544 graag mailen...
Ik heb de link aangepast, zie deze Nederlandse MFB site. De andere site is helemaal niet compleet. Het bestand is 6 MB en komt vaak retour afzender.

TCMC
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
27-5-2005 08:52
Ok, sorry... hotmail accountje. Ik ben wat voorzichtiger met het verspreiden van mijn "echte" e-mail adres. Bedankt voor alle informatie.
Ik zal er tegen die tijd nog wel een topic over maken bij zelfbouw.
Niet goed, wel hard!
BoefjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2006
Laatste: 9-4-2008
Berichten: 18
1-4-2007 13:41
Joep,

De AB15 wordt verkocht met een SPL van 103 dB/W/m
Waar komt dat verschil vandaan?
Wil deze namelijk gaan kopen.
Groeten, Michel.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
1-4-2007 14:37

boefje schreef:

De AB15 wordt verkocht met een SPL van 103 dB/W/m
Waar komt dat verschil vandaan?
Wil deze namelijk gaan kopen.
Groeten, Michel.
Een 15 inch speaker met een rendement van 103 dB/W/m/ bestaat wel, echter je zult dan een joekel van een magneet moeten hebben die minstens dezelfde doorsnede heeft als de korf van de speaker. De voicecoil moet minstens 6 inch zijn en de X-max mag niet te hoog zijn. Overigens is de Qts factor veel lager dan 0.15, dus bas output in een basreflex kast zul je niet hebben.

Kortom, verdiep eens meer in de Thiele Small Parameters vele speakers in het algemeen.

De AB-15 met Aluminium korf is een leuke speaker om mee te experimenteren, maar voor enkele tientjes meer heb je vaak veel leukere speakers.

TCMC
BoefjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2006
Laatste: 9-4-2008
Berichten: 18
1-4-2007 14:54
Hahaha.... de meester spreekt.
Oke, ik geef toe dat ik van deze parameters nog niet veel kaas heb gegeten.
Wel fijn dat je dan toch de moeite neemt om te reageren....
Waardes zoals hier :
Edit Mod: Sylvia: verwijderd. Links naar een andere webshop worden niet gewaardeerd.

Dien ik dus met een korreltje (kilootje) zout te nemen zeker...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)