Forum > Newbie Forum

Gevraagd: Tips voor beginnende DJ

(47 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
28-3-2005 11:30

Rio schreef:

Dit is echt mijn eerste.
Als jij het zegt....
De monitoren kun je dus harder zetten zonder dat je het geluid van de zaal beinvloed. sneaky :V
Jepsz, de meeste mixers hebben hier een aparte potmeter voor... en mocht je er dan alsnog niet uitkomen, koptelefoon op je dak houden! (zoals al eerder gezegd)
Beauty hides in the deep
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
28-3-2005 11:41
Sorry als ik hiermee de juichstemming verstoor, maar het valt mij op dat de vragen die je stel m.b.t. bijvoorbeeld het gebruik van de apparatuur, technische kant van het draaien en nog wat andere dingen (wanneer zet je je koffers neer?! wat voor sfeer kan ik aantreffen?!) compleet haaks staan op het blakende zelfvertrouwen dat je ten toon spreidt over jouw eigen, gezien het aantal hoe dan ook zeer beperkte, muziekcollectie.

Je vragen komen op mij over alsof je morgen een race moet rijden op het circuit van Zandvoort, terwijl je nog nooit een auto van binnen hebt gezien, laat staan erin gereden. Maar je vertelt dat je wél een fantastische wagen voor de deur hebt en nou zoek je rijles via internet. Get my point? (Dit was overigens ook de reden dat ik je vorige topic heb gesloten. De volgende keer maak je niet opnieuw een topic aan, maar stuur je mij gewoon een mail waarin je uitlegt waarom je het niet eens bent met het slot.)

Ontopic: of je met het monitorvolume het zaalvolume beïnvloedt, ik zou zeggen: probeer het daar maar uit, je komt er vanzelf wel achter. Een mixer is een mixer en heeft (hopelijk voor jou) kanaalfaders, 3-voudige equaliser, pfl, gains en een master. Dat is bij alle fatsoenlijke clubmixers hetzelfde, dus als je er thuis mee kunt draaien, kun je dat ook in een club ook al heeft zo'n ding een ander kleurtje. Op welk moment je je koffers in de booth neerzet, denk nou zelf eens na en doe gewoon wat je goeddunkt.

Het lijkt er bijna op alsof jij nog nooit een club vanbinnen hebt gezien, of anders in ieder geval nog nooit een dj aan het werk hebt bestudeerd. Alle tips die je hier krijgt zijn natuurlijk mooi meegenomen voor je, en hopelijk krijg je er wat meer logistiek zelfvertrouwen door, maar er zijn dingen die je nu eenmaal niet via een internetforum kunt leren. De meest belangrijke voor iedere dj: platenkeuze en aanvoelen van je publiek. En ik heb zomaar het gevoel gekregen dat als je ergens tegenaan gaat lopen tijdens het draaien, dat dat het gaat worden.
RioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2005
Laatste: 8-4-2005
Berichten: 21
28-3-2005 12:23

Sylvia schreef:

Sorry als ik hiermee de juichstemming verstoor, maar het valt mij op dat de vragen die je stel m.b.t. bijvoorbeeld het gebruik van de apparatuur, technische kant van het draaien en nog wat andere dingen (wanneer zet je je koffers neer?! wat voor sfeer kan ik aantreffen?!) compleet haaks staan op het blakende zelfvertrouwen dat je ten toon spreidt over jouw eigen, gezien het aantal hoe dan ook zeer beperkte, muziekcollectie.

Je vragen komen op mij over alsof je morgen een race moet rijden op het circuit van Zandvoort, terwijl je nog nooit een auto van binnen hebt gezien, laat staan erin gereden. Maar je vertelt dat je wél een fantastische wagen voor de deur hebt en nou zoek je rijles via internet. Get my point? (Dit was overigens ook de reden dat ik je vorige topic heb gesloten. De volgende keer maak je niet opnieuw een topic aan, maar stuur je mij gewoon een mail waarin je uitlegt waarom je het niet eens bent met het slot.)

Ontopic: of je met het monitorvolume het zaalvolume beïnvloedt, ik zou zeggen: probeer het daar maar uit, je komt er vanzelf wel achter. Een mixer is een mixer en heeft (hopelijk voor jou) kanaalfaders, 3-voudige equaliser, pfl, gains en een master. Dat is bij alle fatsoenlijke clubmixers hetzelfde, dus als je er thuis mee kunt draaien, kun je dat ook in een club ook al heeft zo'n ding een ander kleurtje. Op welk moment je je koffers in de booth neerzet, denk nou zelf eens na en doe gewoon wat je goeddunkt.

Het lijkt er bijna op alsof jij nog nooit een club vanbinnen hebt gezien, of anders in ieder geval nog nooit een dj aan het werk hebt bestudeerd. Alle tips die je hier krijgt zijn natuurlijk mooi meegenomen voor je, en hopelijk krijg je er wat meer logistiek zelfvertrouwen door, maar er zijn dingen die je nu eenmaal niet via een internetforum kunt leren. De meest belangrijke voor iedere dj: platenkeuze en aanvoelen van je publiek. En ik heb zomaar het gevoel gekregen dat als je ergens tegenaan gaat lopen tijdens het draaien, dat dat het gaat worden.
(Race zeg je..) Het is niet gezond als je als dj niet zenuwachtg bent en je goed wilt uitstralen, het is idd een race alleen is de auto telkens anders en sneller en de baan waar je op gaat racen moet goed bestudeerd worden anders vlieg je uit de bocht!

Ik doen niets anders dan andere setjes beluisteren en mijn favs dj's bestuderen...en in de gaten houden. Draait mijn fav dj ergens dan ben ik er....Panama, Las Palmas, La Rocca (ben je daar weleens geweest?),Now & Wow kut tent en alle medewerkers zijn zo high dat ze het verschil niet eens meer zien tussen champange en water, Escape (1 van mijn goeie fav's omdat hij leuke classix draait Mark van Dale en ga zo maar verder.

Mijn platen collectie is groot genoeg en word altijd, met 30/40 platen maandelijks, bijgevuld en up to date gehouden.

Je moet het zelf geprobeerd hebben om het te ervaren....Ik lees bijna op elke dj site dat er een geval van faalangst was toen er voor het eerst werd gedraaid.

btw Ik ken als vroegere Escape en (en soms als ik zin heb nog steeds)Challenge medewerker menig clubs binnenste buiten en niet alle clubs zijn hetzelfde. Dit is 100% zeker weten!!!

Mensen,
Bedankt in ieder geval voor de leuke en grappige reacties! Wat mij betreft kan deze topic alweer de prullebak in ik hou het wel op het lezen van forums en info opdoen dan zelf zo'n domme topic als deze plaatsen...
Release in the Dance!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
28-3-2005 12:32
Beetje lange tenen? Heb je mij ergens zien zeggen dat je een dom topic plaatst?

Ik betwijfel de zin van je insteek voor dit topic, dat is alles. Je blindstaren op allerlei randvoorwaarden die je toch het beste in de praktijk kunt leren, en niet kritisch kijken naar je eigen collectie of je feeling met het publiek is één van de grootste valkuilen voor een beginnende dj. Je zou niet de eerste dj zijn die vindt dat-ie een geweldige muzieksmaak heeft, maar die zodra er publiek bij komt kijken de hele avond verprutst. De dj's met de grootste plaat voor hun kop vinden zelfs dan nog dat ze fantastisch bezig waren. Dat is iets waar ik je (voorzichtig) voor probeerde te waarschuwen.

Maar als jij liever weer een slotje wilt, prima hoor.
RioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2005
Laatste: 8-4-2005
Berichten: 21
28-3-2005 13:03
Kijk hier heb ik wat aan....

Nee geen lange teentjes (hoewel maat 41 is niet mis) razz :p

Wat mij betreft kan ie wel gesloten worden of als jullie gezellie door willen gaan...

Ik kijk idd heel kritisch naar mijn muziek en moet niet te hoog van mijn platen denken....Iets wat ik goed vind klinken is niet ieder'se smaak... wink ;) Thanks!
Release in the Dance!
SanuStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 30-9-2008
Berichten: 24
28-3-2005 14:48
Om maar even mijn mening te geven voordat dit topique word gesloten.

Als DJ zijnde moet je natuurlijk je eigen stijl draaien (liedjes die jij lekker vind klinken) maar je moet er altijd op blijven letten wat je publiek er van vind. Want zeg nou, je draait niet voor jezelf, maar voor het vermaak van de publiek. Dus een lied wat jij echt lekker vind klinken, hoeft niet persé in de smaak te vallen van je publiek. Daarom is het ook niet echt slim om een setje vantevoren voorteberijden, want stel je voor dat je publiek het niet lekker vind. Tevens horen dingen zoals spanning etc. er gewoon bij, maar dit zal wegtrekken zodra je lekker aan 't draaien bent. Ikzelf draai niet echt vaak ofzo (heb het maar zelfs een paar keer gedaan, verder ben ik gewoon een bedroom DJ), maar ik kan je wel zeggen dat ik hoe dan ook gespannen ben. Tevens als je lekker bezig bent, probeer er niet als een zoutzak bij te staan, maar vermaak je publiek eens met je eigen *moves* (maar die moeten er dan niet belachelijk uitzien ofzo, want dan sta je ook zo voor l*l)

Enjoy
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
28-3-2005 15:53

Rio schreef:

Now & Wow kut tent en alle medewerkers zijn zo high dat ze het verschil niet eens meer zien tussen champange en water,
Hey niet zo hé over 1 van de beste toko's die we hebben in NL. laugh :D

Toegegeven, het is een beetje een vreemde tent maar dat maakt het uniek. Helemaal omdat meneer Langenbach altijd wel weer wat weet te vinden wat nog geen hond heeft gedaan en dat altijd weer tot een succes weet te maken waarna het vervolgens klakkeloos overgenomen word door de rest van de tenten die je noemt.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
RioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2005
Laatste: 8-4-2005
Berichten: 21
28-3-2005 20:35
Sanu je hebt wel gelijk..Ik hoor vaak je moet gewooon draaien wat je lekker vind..... Sommige hebben wel rare keuze plaat "volgens andere" waarom moet mijn keuze beter zijn omdat ik het vind?

Gewoon lekker draaien en platen uitzoeken waarvan je denkt dat het publiek wel lekker uit z'n dak zal gaan.

Op dancetrippin hoor je heel vaak platen die de dj goed vind om te draaien maar iedereen die erop danst en iedereen die ernaar luistert vind het lekker klinken en moet de plaat ook hebben.. Een voorbeeld hiervan is een plaat van Hardsoul die Will Johnston heeft gedraaid in Bora Bora... Ieder1 op dancetrippin is er gek van! Zulke platen vallen gewoon in de smaak.

__________________

Now & Wow is wel een leuke tent daar niet van...Maar het publiek is bezig met het publiek het lijkt wel alsof niemand het naar z'n zin heeft met achteraf verhalen dat het zo top was. Ze hebben idd leuke thema's en er komen mensen van ver daar naartoe...Ik heb geluk dat ik iemand kende anders was ik er echt niet ingekomen tijdens flurt rij van hier tot tokio het is wel een aantrekking!
Release in the Dance!
Tom. VStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2004
Laatste: 16-6-2005
Berichten: 497
29-3-2005 18:35
Ik draai nu ook nog maar pas in ons jeugdhuis Kadee in Bornem, en wat mij opvalt aan mezelf is dat ik maar weinig "plezier" maak, het doet me wel goed om iedereen wild te zien worden bij liedjes zoals calabria e.d maar echt relax sta ik daar ook niet! Dus ik denk dat je setje beter eerst toch een beetje voorbereiding ondergaat! Dit maakt jezelf alleen maar zekerder!
19/08/2005: FORTIVITY : VERBRUGGEN VS REGNEZALS, GHOST, WOUT, SVEN LANVIN
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
29-3-2005 20:30
Bedoel je dan dat je niet zoveel fun maakt omwille van de muziek die je moet draaien / draait of omdat je een beetje zenuwen hebt in je mixen en zo?

Groetn
Jumping is not a crime. It's just hilarious.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)