Forum > Geluid

Electro Voice ZX-5

(50 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
HydroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2009
Laatste: 25-5-2009
Berichten: 8
25-5-2009 01:33

dj krissie schreef:

Hier een review over de ZX-5.

Gisteren avond heb ik de ZX-5 beluisterd met ervoor RX subjes, en kom tot de volgende conclusies.

Hogetonen
De ZX-5 kan op hogere volumes niet goed met zang om. Ik heb het nummer Blof - dansen aan zee op gezet en het klonk zeer goed in het begin van het nummer. CP3000 voor de clip. Toen de zang erbij kwam trok de zang direct weg, het klonk niet. (Geen goeie woorden voor van wat er gebeurt)

Ook het ik het nummer van "Wat zal je doen" van marco borsato en ali B op gezet en ook hier het zelfde verhaal. Het begint met wat lage "klappen" en vervolgens begint er zang bij te komen. Het vervormt niet, het lijkt wel of de hoge tonen zich ophopen in de kast.

Mid
Mid is aanwezig en op lagere volumes worden deze prima weergeven. Wanneer het volume wat steviger word lijkt het wel of de lagere ferquentie's de "mid" ferquentie's een beetje weg "duwd" Ook wat hier gebeurt niet bepaald de juiste woorden voor, ik kom er zelf ook niet achter van wat er gebeurd.

Lagetonen
Terwijl er een flink dreun nummer opstaat draai ik de volume knop van de RX subjes dicht, en uiteraad heeft de ZX-5 geen zware bass. De kast gaat niet heel diep maar uiteraad prima te gebruiken als full-range gebruik.

Tot zover even mijn review van de ZX-5. Ik vind dat de kast een prima prijs/kwaliteit speaker is.
Het probleem licht niet direct bij de ZX5.
De ZX5 is voor het geld een onwijs leuk kasje en er kan zeker laag uit het topje komen.
Het probleem dat jij ervaart is de CP3000. alleen als je een goede processor achter je CP amps hangt haal je daar het optimale resultaat uit zonder dat kan je het wel vergeten.
Dat kan mede de oorzaak zijn dat jij de zang er niet boven uit horden of je subs en je toppen staan totaal niet in verhouding. want als er 1 ding is wat ik ervaren heb in de jaren met de ZX5 is dat er voor het geld en voor een plastic kast ene berg met redelijk aan te horen herrie uit komt!

probeer het eens op een anderen amp (Lab gruppen ;-)) en laat het dan noch eens weten wat je er van vond! ik ben erg benieuwd naar hoe je de ZX5 dan ervaart.

(haha veder heb ik niks specials met EV maar de ZX5 kan gewoon goed klinken zeker voor het geld)
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 387
25-5-2009 14:41
De ZX5 is voor het geld een onwijs leuk kasje en er kan zeker laag uit het topje komen.
Tijdens het testen alles neutraal, er zit wel laag in de kast maar niet veel. Hoeft ook niet want daar is het een Full-range kastje voor.
Het probleem dat jij ervaart is de CP3000. alleen als je een goede processor achter je CP amps hangt haal je daar het optimale resultaat uit zonder dat kan je het wel vergeten.
Mij heb je toch niet horen zeggen dat het met een processor niet mooi te krijgen is? Het ging om de ZX-5 zelf, wat hij pressteert zonder processor.
Dat kan mede de oorzaak zijn dat jij de zang er niet boven uit horden of je subs en je toppen staan totaal niet in verhouding.
Uiteraad hebben ik verschillende dingen geprobeert. Dus ook alleen de ZX-5 alleen laten spelen.
want als er 1 ding is wat ik ervaren heb in de jaren met de ZX5 is dat er voor het geld en voor een plastic kast ene berg met redelijk aan te horen herrie uit komt!
Uiteraad mee eens. (Nummer van tiesto knalt er lekker uit).
HydroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2009
Laatste: 25-5-2009
Berichten: 8
25-5-2009 18:18
Het probleem dat jij ervaart is de CP3000. alleen als je een goede processor achter je CP amps hangt haal je daar het optimale resultaat uit zonder dat kan je het wel vergeten.Mij heb je toch niet horen zeggen dat het met een processor niet mooi te krijgen is? Het ging om de ZX-5 zelf, wat hij pressteert zonder processor.

Het probleem van een CP3000 is dat die zonder goede procesoor nergens naar klinkt. maar de hebben alle CP versterkers. Je moet egt je best doe om daar lekker geluid uit te krijgen. maar het is wel mogelijk met een goede procesoor.. Maar ik zal er niet langer over door gaan ;-)
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 387
25-5-2009 18:35
En weet je ook dat de CP2200 en de CP3000 een totaal andere voeding hebben?

Je best moeten doen om goed geluid uit de CP3000 te krijgen? Zonder schuift hij de Dap versterkers van de Jury tafel!
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
25-5-2009 18:52

hydro schreef:

Het probleem van een CP3000 is dat die zonder goede procesoor nergens naar klinkt. maar de hebben alle CP versterkers. Je moet egt je best doe om daar lekker geluid uit te krijgen. maar het is wel mogelijk met een goede procesoor.. Maar ik zal er niet langer over door gaan ;-)
Wat voor kul is dat nu weer...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
HydroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2009
Laatste: 25-5-2009
Berichten: 8
25-5-2009 20:04
Geen Kul CP versterkers werken met een -24 gain structuur deze amps zijn speciaal ontworpen voor de elcetro voice line arrays. zo dat ze minder ruissen door alle koppelingen. daarom is om het optimale resultaat uit een CP amp te krijgen een GOEDE (dus geen dap) controller zeker noodzakelijk.

En van de voeding is ook zeker waar! dat heeft ook met de S achter bijvoorbeeld CP3000S te maken.
Dus niet om de ZX5 nu te willen prijzen kan hij egt beter klinken als dat jij waarschijnlijk gehoord heb!

(toen ik voor het eerst een CP amp kreeg wist ik dit ook niet en ik vond altijd dat als je hem op ze kloten gaf de versterker enorm ging knijpen en kil werd.. dus daarom over gestapt op een Zweeds merk... en na enige tijd kreeg ik van EV te horen waarom ik niet het gewenste resultaat uit mijn amp kree. en naar een demo van hun ben ik er egt van overtuigd dat het met een goede controller inderdaad een stuk beter word egt de klank van de amp kan er zeker op vooruit gaan!)

maar ach zullen we het in deze topic gewoon bij de ZX5 houden
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 1370
25-5-2009 23:21

hydro schreef:

Geen Kul CP versterkers werken met een -24 gain structuur
Wot ????
Op de site van EV staat duidelijk de amplifier gain van 32dB en een input sensitivity van +5.8dBu. Dus +6dB insturen voor vol vermogen, iets wat je vaker tegenkomt. Waar jij die -24 vandaan haalt geen idee, maar het klopt niet.
HydroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2009
Laatste: 25-5-2009
Berichten: 8
25-5-2009 23:49

Reemski schreef:

hydro schreef:

Geen Kul CP versterkers werken met een -24 gain structuur
Wot ????
Op de site van EV staat duidelijk de amplifier gain van 32dB en een input sensitivity van +5.8dBu. Dus +6dB insturen voor vol vermogen, iets wat je vaker tegenkomt. Waar jij die -24 vandaan haalt geen idee, maar het klopt niet.
Klopt ook gelezen.. maar goed zo is het mijn verteld door meerde vertegenwoordigers van EV dus zo zeg ik het ook maar... (maar inderdaad -24 is inderdaad erg veel.. nu ik het terug lees)
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
25-5-2009 23:50

hydro schreef:

Geen Kul CP versterkers werken met een -24 gain structuur deze amps zijn speciaal ontworpen voor de elcetro voice line arrays. zo dat ze minder ruissen door alle koppelingen. daarom is om het optimale resultaat uit een CP amp te krijgen een GOEDE (dus geen dap) controller zeker noodzakelijk.
Euh... Ik denk dat je je informatie toch best eens kan dubbelchecken, want je zit er stevig naast ;)

Het optimale (lees: voor jou optimale) resultaat zal je bij toevoeging van een deftige controller meestal als beter ervaren, omdat je simpelweg 'iets' kan regelen, je kan 'werken' aan je 'eigen' sound. En natuurlijk bevatten sommige processoren / controllers de ideale instellingen voor bepaalde systemen of klankkasten. Dan krijg je een optimaal resultaat 'voor die specifieke kast'. Daar spreek ik je niet in tegen, maar kom hier niet vertellen dat een CP versterker een controller nodig heeft om een goed resultaat neer te zetten hé...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13471
26-5-2009 10:26

hydro schreef:

een GOEDE (dus geen dap) controller zeker noodzakelijk.
Je lijkt wel een LP die blijft hangen...

Het valt me op dat je account wel erg apart is ingevuld. Ik heb het idee dat geen van de ingevoerde gegevens ook maar iets te maken hebben met de werkelijkheid. Probleem is echter dat één van de eisen aan een account is dat er een werkend Email adres opgegeven wordt. SVP je gegevens aanpassen zodat er wel een werkend Email adres in vermeld staat.

Nog even een persoonlijke noot: Ik vind het geweldig als iemand een uitgesproken mening heeft (liefst wel een die hij/zij ook kan onderbouwen). Ik vind het echter fiks minder (über eufemisme) als die mening gegeven wordt vanuit de anonimiteit.

Dan nu de inhoud:

hydro schreef:

Geen Kul CP versterkers werken met een -24 gain structuur
Laat ik voorzichtig aannemen dat je bedoelt -24dB gain structuur. In dat geval zal de versterker, bij een ingangsspanning van 1Veff een uitgangsvermogen leveren van 1mW in 8 Ohm (m van mili in dit geval; dus niet te verwarren met M van mega).

Hoekanda? Je geeft een negatief getal op. En in het geval van een negatieve gain hebben we het over een demping. Mogelijk bedoel je 24dB...

Dus: Je getalletje is fout, wat er vóór staat is fout en wat er achter had moeten staan ontbreekt. WOW!
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)