Forum > Geluid

Aardlus? hoe konden we het voorkomen/verhelpen

(51 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-4-2008 09:37

sntho0 schreef:

Kon het gisteravond niet laten alles op te stellen. Ik wilde die brom er uit hebben.
Geprobeerd de voeding van de laptop in een niet geaard stopcontact. En.....brom weg.
En veiligheid weg. Als je daarmee kunt leven (en, indien het fout gaat, kunt leven met het feit dat je er dan dood aan kunt gaan) dan is het voor jou wellicht een prima oplossing. IK zou proberen een wat veiligere oplossing te vinden.

Zie ook de vele topics over dit probleem waarin tips gegeven worden die WEL veilig zijn...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
23-4-2008 11:29
Ik vraag me dat in dit specifieke geval af. De laptop werkt met laagspanning en daarvoor kan het dus qua veiligheid geen probleem zijn zonder aarding te werken. Anders zou het ook onveilig zijn om de laptop op zijn interne accu te gebruiken...

Aan de kant van de adapter kan je de aarding gewoon laten zitten (je verbreekt alleen de aarding tussen de voeding en de laptop, niet tussen stopcontact en voeding) dus ook dat blijft prima veilig.

Kortom: qua veiligheid zie ik het probleem niet zo.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-4-2008 11:35

Victor schreef:

Ik vraag me dat in dit specifieke geval af. De laptop werkt met laagspanning en daarvoor kan het dus qua veiligheid geen probleem zijn zonder aarding te werken.
Het gaat hier om een laptop, gevoed door het lichtnet. Voeding in kwestie is Klasse-1 geisoleerd (heeft dus een geaarde stekker en randaarde nodig). Haal die aarde weg (door hem in een ongeaard stopcontact te stoppen) en de voeding voldoet niet aan de veiligheidseisen. Als de voeding defect raakt kan hij 230V op z'n 12V uitgang gooien (ja, probleemloos). En de keurig zwevende laptop zal er niets van merken, daarbij de gebruiker elektrocuterend.
Anders zou het ook onveilig zijn om de laptop op zijn interne accu te gebruiken...
Sinds wanneer hangt een accu aan het lichtnet?
Kortom: qua veiligheid zie ik het probleem niet zo.
Helaas zal het aanwezige probleem er niet minder om worden...

Zal ik het dan NOG maar een keer zeggen? Een apparaat dat voorzien is van een geaarde stekker (en ontworpen is volgens isolatieklasse 1) MOET (niet mag maar MOET) op een geaard stopcontact aangesloten worden om aan de veiligheidseisen te voldoen. Simpeler kan ik het niet maken.

PS: Lichtnet is dodelijk!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
23-4-2008 13:27

Dré schreef:

Het gaat hier om een laptop, gevoed door het lichtnet. Voeding in kwestie is Klasse-1 geisoleerd (heeft dus een geaarde stekker en randaarde nodig). Haal die aarde weg (door hem in een ongeaard stopcontact te stoppen) en de voeding voldoet niet aan de veiligheidseisen. Als de voeding defect raakt kan hij 230V op z'n 12V uitgang gooien (ja, probleemloos). En de keurig zwevende laptop zal er niets van merken, daarbij de gebruiker elektrocuterend.
Ik heb zonet m'n laptop nog eens van elke mogelijke kant bekeken, en ik heb nog steeds geen punt gevonden waar de gebruiker door geëlectrocuteerd zou kunnen worden. Aan de buitenkant van een laptop kon ik nergens metaal vinden. Ok, als je echt moeilijk gaat doen kan er wel iemand proberen om z'n vingers in de netwerkaansluiting te frutten, maar dat lijkt me toch een geval appart...
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-4-2008 16:09
Uhm... Hoofdtelefoonaansluiting? Line uitgang? Kans is toch wel groot dat je wat dingetjes op een laptop aan gaat sluiten (zeker bij onze toepassingen). Chips... DIT TOPIC gaat zelfs over het aansluiten op een mixer (en nee, dat doe je niet met luchtkabels).

Nee, zolang je geen botsing maakt hoef je geen autogordel om. Het is inderdaad een goed idee om de gordel niet om te doen en gewoon alsnog om te doen vlak voordat je in een botsing terecht komt...

...

En wat dacht je van de laagspanningsstekker van de apapter zelf? Niet echt een plaats waar je 230V op zou verwachten (wellicht daarom ook dat hij niet van het type "aanraakveilig" is)... Helaas kom je in dat soort gevallen pas achter je eigen onkunde als het te laat is (en je of afgevoerd wordt naar het ziekenhuis, of naar het mortuarium OF, nog erger, dat lot iemand anders overkomt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
23-4-2008 20:50
Dan zijn er bij vele mensen levensgevaarlijke situaties! In hoeveel woonkamers etc zijn er niet ongeaarde stopcontacten? Wij thuis sluiten onze laptops altijd in de woonkamer op ongeaarde stopcontact aan. Daarbij creeren we dus blijkbaar een potentiele levensgevaarlijke situatie?
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
23-4-2008 21:12
Ik heb werkelijk geen idee hoe vaak hetzelfde hier herhaald zou moeten worden...

En nee, ik heb in mijn woonkamer ook geen geaarde wcd's. Daarom zijn mijn dj gear en pc aangesloten via geaarde verlengkabels uit de keuken en eentje uit de meterkast. Da's kut, en onhandig, en ik moet nog steeds twee gaten door muren boren (met name omdat 1 deur nu niet dicht kan) maar het is niet anders.

Dat een hele hoop mensen denken niet verder kijken dan hun hij-doet-het-zo-toch-ook neus lang is...tja.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
23-4-2008 22:14
Daar werd dus tot voor kort kennelijk anders over gedacht dan nu. Mijn huis zit vol met niet-geaarde stopcontacten (alleen de wasmachine en de later aangelegde wcd's in de keuken zijn geaard). Sterker nog: ik heb pas sinds 3 jaar een aardlekschakelaar. Ik zit dit verhaal te typen op een pc die niet geaard is terwijl dat wel zou moeten en ik heb net een heerlijk potje geflipperd op een niet-geaarde flipperkast. En morgen ga ik dat weer doen.

Ik weet wel heel zeker dat jij (Sylvia) één van de heel weinigen bent die de moeite neemt een verlengsnoer door je hele huis te leggen om geaard te werken.

Natuurlijk moet een apparaat met een randaardestekker op een geaard stopcontact worden aangesloten. Natuurlijk is er een kans dat het misgaat als je dat niet doet. Dat een voeding stukgaat en 230V op de uitgang geeft. En natuurlijk moeten we op dit forum niet aanraden dingen te doen die tegen de regels zijn. Dus als ieder er zich beter bij voelt: gebruik dan een dubbel geïsoleerde voeding zodat je van je randaardeprobleem af bent.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
24-4-2008 01:26

Victor schreef:

Ik zit dit verhaal te typen op een pc die niet geaard is terwijl dat wel zou moeten en ik heb net een heerlijk potje geflipperd op een niet-geaarde flipperkast. En morgen ga ik dat weer doen.

Ik weet wel heel zeker dat jij (Sylvia) één van de heel weinigen bent die de moeite neemt een verlengsnoer door je hele huis te leggen om geaard te werken.
Yikes, een flipperkast op een niet geaard stopcontact aangesloten. Ik heb al vaak meegemaakt dat er door het interne netfilter 110 Volt op al de metalen delen van de flipperkast stond.

Al mijn computers thuis zijn geaard, ook op plaatsen waar een houten vloer is en aarde destijds niet verplicht was. Dit aarden was absoluut noodzakelijk omdat ik in het begin thin ethernet door het hele huis had lopen. Als een PC geen aarde had kreeg je via de BNC plug ook een optater van 110 Volt.

Wat in huis het belangrijkste is, is dat de CAI aansluiting galvanisch gescheiden is. Tegenwoordig is dat gelukkig al standaard, mede door kabel internet.

Dré heeft in deze volkomen gelijk en de oplossing is om DI boxen of opto isolators gebruiken. Omdat de voedingen van notebooks zelfs nog een beetje pruttelen met een DI box of groudloop isolator ertussen, laat ik hem vaker op de accu draaien.

TCMC
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
24-4-2008 09:30

TCMC schreef:

Dré heeft in deze volkomen gelijk en de oplossing is om DI boxen of opto isolators gebruiken. Omdat de voedingen van notebooks zelfs nog een beetje pruttelen met een DI box of groudloop isolator ertussen, laat ik hem vaker op de accu draaien.
TCMC
Dat ben ik niet met je eens, voor mij was de enige goed werkende oplossing een dubbel geisoleerde voeding kopen. Groundloopisolators werken vaak niet fatsoenlijk en DI's blijft toch een hoop gekloot (extra kabels, batterijen) en zijn ook nog eens veel duurder. Ik heb bij Conrad gewoon een universele laptop voeding gekocht die klasse 2 (dus dubbel) geisoleerd is voor 40 euri. Probleem opgelost, en nog veilig ook. Op de accu laten draaien is meestal ook niet de meest ideale oplossing, omdat die meestal maar 2 tot 3 uur meegaan.

@ Dre, aangezien steeds meer mensen met een laptop gaan werken is het wellicht handig om zo'n voeding in de webshop te plaatsen?
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com

Terug naar forum Reageer (zonder quote)