Forum > Zelfbouw Speakers

Foto's van zelfbouwspeakers

(483 reacties. Pagina 38 van 49)
Moderator(s): Dré
DigiBlastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-9-2004
Laatste: 27-9-2004
24-9-2004 03:26
img76.exs.cx/my.php?loc=img76&image=Front2.jpg
img76.exs.cx/my.php?loc=img76&image=Angled.jpg

Ik ben nieuw op deze foums, en dit topic (bijna) helemaal nagelezen en zeker indrukwekkende speakercombinaties gezien. Dus ik dacht, laat ik dan (voor het eerst) eens wat pics van mijn zelfgebouwde systeem maken.

(Ik heb reeds gelezen dat 'hifi' harries hier niet echt welkom zijn. Wees echter niet verrast, de speaker ziet er uit als een hifi-box en toepassing is voor thuisgebruik en "light" PA voor kleinere zaaltjes. De nadruk ligt in eerste instantie op geluidskwaliteit.

Ik heb het ding een jaar of 7 geleden gebouwd, en recent verbeteringen aangebracht in de interne constructie van de speaker en ben begonnen met de afwerking (eindelijk)

De drivers zijn: 2x TIW360 van Visaton, 2x DSM50FFL (mid) en 1x DSM25FFL (mid). x-over ligt op 950/7000Hz.

De ruwe specificaties zijn een bereik van 26hz - >30KHz, 4Ohm, 600Watt nominaal, 1200 watt peak voor de gehele combinatie. De boxen worden gevoed door een zelfgebouwde 1KW mosfet bak (2x500Watt / 4Ohm nom.)

In de image is ook een gedeelte van m'n keyboard te zien (Yamaha PSR9000) en het gehele setje biedt dan ook de mogelijkheid voor kleine optredens.

Qua response en diepgang klinkt het de set weergaloos, alhoewel dat nog steeds een persoonlijk iets is. De bassen zijn strak, 'snel' en gaan diep. Het wordt vooral geen blubberig modderzooitje. Heldere, volle, gedefineerde bassen (is waar ik persoonlijk van hou).

Anyhow, hi-fi or not, ik dacht laat ik ook maar eens zien waar mee ik bezig ben ;)

[Edit: hyperlinks gefixed]
What quote?
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 9-11-2024
24-9-2004 12:36

DigiBlast schreef:

img76.exs.cx/my.php?loc=img76&image=Front2.jpg
img76.exs.cx/my.php?loc=img76&image=Angled.jpg

Ik ben nieuw op deze foums, en dit topic (bijna) helemaal nagelezen en zeker indrukwekkende speakercombinaties gezien. Dus ik dacht, laat ik dan (voor het eerst) eens wat pics van mijn zelfgebouwde systeem maken.

(Ik heb reeds gelezen dat 'hifi' harries hier niet echt welkom zijn. Wees echter niet verrast, de speaker ziet er uit als een hifi-box en toepassing is voor thuisgebruik en "light" PA voor kleinere zaaltjes. De nadruk ligt in eerste instantie op geluidskwaliteit.
Dit is inderdaad zo HiFi als het maar kan (qua drivers; niet echt qua uitvoering...) en dus eigenlijk niet voor ons forum!

Ik zou de 2 mid domes NOOIT naast elkaar zetten. Dat verneukt je afstraalgedrag van hier tot Tokio (en juist in een freq. gebied waar je dat NIET wilt). Hetzelfde geldt voor de plaatsing van de mid en hoog drivers t.o.v. elkaar. Boven elkaar plaatsen en zo dicht mogelijk bij elkaar.

Verder vond ik de DSM-25FFL een stuk vriendelijker zonder dat duitse "wir wollen viel spass oben 10kHz" hoornstukje. Voorzichtig eraf pulken dus.

PS: Probeer met je vingers van de dome af te blijven (rechter mid dome heeft deukjes)... sneaky :V

Zou het kunnen dat je deze kast hebt nagebouwd maar niet in de gaten hebt/had dat hij liggend gebruikt moet worden? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er idioten rondlopen die mid en hoog drivers NAAST elkaar plaatsen...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartsegersStandaard Lid
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
24-9-2004 12:54
zit er toevallig schuim in je poorten?
DigiBlastStandaard Lid
Sinds: 24-9-2004
Laatste: 27-9-2004
24-9-2004 13:18
Heb je helemaal gelijk in, de midden en hogetonen zijn idd helemaal hi-fi razz :p

Wat betreft de plaatsing van de tweeter aan de 'rechter' kant, dit is bewust gedaan. De linker box is n.l. gespiegeld. Dit gaat uit van een theorie in een luidspreker ontwerp boekje wat ik ooit eens heb doorgenomen, welke vertelt de tweeters zo to plaatsen dat deze het verst uit elkaar staan. Gezien de boxafmeting / indeling was dit practisch uit te voeren. Deze speakers zijn dus ook redelijk afhankelijk van plaatsing.

Wat betreft de deukjes in de dome sad :( De speakers zijn 7 jaar oud. Ik was een stuk jonger en was heel zorgvuldig en voorzichtig met de speakers. M'n eigen speakertjes beschadigen is het laatste wat ik wilde. Maar vriendjes dachten er anders over en natuurlijk moest er één zo nodig met z'n klauwen aanzitten, en toen was 't kwaad al geschied. Het was toen te kostbaar om voor zoiets overnieuw het bedrag voor zo'n middentoner neer te leggen.

Wat de positionering van de twee middentoners betreft, da's het enige wat me een beetje dwars zit. Het was echter te lastig om het midtonen paneel in een linker en rechter deel op te splitesn en elk een eigen spreiding hoek te geven zodat de middentoners elkaar minder zouden beinvloeden. Dus ik heb het zo voor lief genomen. De keuze voor twee 8 Ohm bass en 2 8ohm mid domes, en een enkele 4 ohm tweeter had te maken met vermogensverdeling over de speakers met het toegepaste filter. Hierdoor blijft het geluidsnivo over de hele band redelijk gelijk.

Toevallig had ik eerder een thread gelezen over visaton en ben ik de opmerking "Visaton zijn geen PA speakers, maar hi-fi oplossingen die meer vermogen leveren dan gemiddelde huiskamer feestjes". Vond ik een goede omschrijving. Dit is dan ook de toepassing die ik in gedachten had.

'k moet 'em alleen nog een mooi hoogglans verflaagje geven, en 3 opdrukbare raamwerkjes met stof (voor bass, mid en high paneel) en dan is 'ie wel klaar. Het piepschuim wat je ziet onder de box werkt perfect as isolatie en moet dan ook zeggen dat ik bij een goed volume nog steeds geen last van buren aan de deurbel heb razz :p

Wat schuim en baspijpjes betreft, get schuim wat je ziet het binnenwerk van de bodem. De pijpjes zijn niet verstopt en er zit geen schuim in happy :)

Tja en hoe ben ik op dit forum terecht gekomen? Ik was op zoek naar basreflex modellen en berekeningen om mijn kennis weer een beetje op te halen. Is al weer zo lang geleden dat ik er mee bezig ben geweest..
What quote?
SpeakerfreakStandaard Lid
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
24-9-2004 13:46
haha kom ik met me super mega grote kasten laugh :D

Voorkant
img26.exs.cx/img26/4885/Afbeelding043.jpg

Schuin van voor
img26.exs.cx/img26/4261/Afbeelding70.jpg

Achterkant
img26.exs.cx/img26/9894/Afbeelding047.jpg

Zijn er al een flink tijdje, mid speakers PEV13 van B&C, hoorn is de ME15 van B&C hoogdriver EMD2002 van Eminence

klinkt niet eens zo gek shut up :X

Ennuh jah ze zijn beetje beschadigd das stoer wink ;) want ze durven gewoon mee on the road laugh :D wel met stuk rooster voor happy :)
MassiveStandaard Lid
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
24-9-2004 13:48
@speakerfreak:
vind ze wel schattig,
maar dat rooster op de achtergrond past natuurlijk nooit he laugh :D

Geen overkill aan hoog trouwens, is toch een flinke hoorn in combi met een 13cm midspeakertje?
Mr. EdieStandaard Lid
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
24-9-2004 13:52
Super mega grote kast valt toch reuze mee ook? Ochja, voor op je kamer enzo wink ;)
24-9-2004 13:55
@speakerfreak:
vind ze wel schattig,
maar dat rooster op de achtergrond past natuurlijk nooit he

maar overkil aan hoog valt best mee, gevoeligheid van het ding zou 99db/m zijn, dus valt best heel erg mee happy :)
Vond ze zelf ook schattig daarom heb ik ze gebouwd vind dat wel gaaf staan zon hoorn die even groot als de woofer is haha, ach ofjah conusspeakertje dat even klein is als de hoorn jaja sad :( wink ;)
24-9-2004 13:56

Mr. Edie schreef:

Super mega grote kast valt toch reuze mee ook? Ochja, voor op je kamer enzo wink ;)
sarcastischhhhhhhhhh edie! razz :p zijn maar liefst 36cm hoog sneaky :V
Mr. EdieStandaard Lid
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
24-9-2004 14:01

speakerfreak schreef:

Mr. Edie schreef:

sarcastischhhhhhhhhh edie! razz :p zijn maar liefst 36cm hoog sneaky :V
Oef, dat had ik niet eruit gehaald, dat het zo'n lompe kasten waren laugh :D wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)