Forum > Geluid

Super OEM pitchbereik issue

(61 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
23-5-2004 18:45
Patrique,

dat de OEM's 10% bereik hebben en de Technicsen (in no-MOD) slechts 8% zou in theorie kunnen zorgen voor een ander gevoel. Het klopt wiskundig inderdaad dat je je beweging fijner zult moeten maken met de OEM's dan met de Technicsen, maar ik kan je uit praktische ervaring garanderen dat je hier in de praktijk NIETS van merkt. Ik heb thuis twee OEM's staan en op verplaatsing zijn het ook altijd Technicsen die men onder mijn neus duwt.
Waarom merk je geen verschil? Gewoon omdat dat verschil te klein is om écht op te merken in praktisch gebruik. Bovendien weet ik niet veel clubs waar ze hun pitch niet opgedreven hebben. De meeste clubs zetten de range maximaal wat nog erger is dan de 10% van de OEM's. Ik ga je zelfs meer zeggen: ik weet een aantal plaatsen waar de Technicsen zodanig opgevoerd zijn dat een tikje tegen de schuiver al voor verandering zorgt, wel, vooraleer ik daar ga draaien draai ik thuis een dag of twee met mijn pitch op 20%, gewoon om de gewoonte aan te kweken om voorzichtiger te zijn. Wanneer je dan op een kleinere range komt, krijg je wat reserve erbij!

Ow ja, en overgangen die niet mogelijk zijn op 8%: tjah, dan vertraag je gewoon je eerste plaat hé! Veel zal het nooit verschillen in snelheid dus kun je dat rustig forceren in je break!

Zijn er dan geen verschillen tussen het draaien met de OEM's en met de Technicsen?
TOCH WEL
1) de torque... jongens dit is DODELIJK! wanneer je voor het eerst op een installatie komt (zelfs al heb je thuis dezelfde setup), dan heb je altijd een mix of twee nodig om helemaal aangepast te zijn. Wel, die uiterst zwakke speelgoed-torque van Technics (in vergelijking met de OEM's natuurlijk) maakt het zeker niet simpeler! Gelukkig wen je als ervaren DJ supersnel hieraan en zul je er niet veel last van ondervinden, 't is gewoon een kwestie van wat minder druk te geven bij het bijsturen op de platter of spindle.
2) de stabiliteit...
Wanneer je met een Technics een mix strak hebt, dan hoef je niet veel bij te sturen. Supergoed toch?
Wanneer je echter met een OEM een mix strakt hebt, dan hoef je NIET bij te sturen. Dit maakt voor mij deze bakken tot SUPER-OEM's!! Ik kan "probleemloos" een mix van 3-4 minuten draaien zonder bij te sturen! Met Technics lukt me dat NOOIT! Als ervaren DJ ga je hier ook geen moeite mee hebben maar wanneer je 's anderdaags thuis draait, zul je op slag weer smoorverliefd zijn op je OEM's happy :)

Ziezo, hopelijk ben je hier iets mee wink ;)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
23-5-2004 18:51
Bij mij is het juist andersom met bijsturen.

Kan natuurlijk ook komen omdat je geniet bij het corrigeren op de OEM bak wink ;) en ik ben by the way niet zo heel nauwkeurig met matchen want onze lieve heer heeft ons niet voor jan ... handjes gegeven :P
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13471
23-5-2004 19:00
Heel vaak is het ook het vinyl zelf dat roet in het eten strooit. Zeer veel vinyl opnamen hebben aan het begin van het nummer NIET dezelfde snelheid als aan het einde van het nummer. Jammer maar helaas.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
23-5-2004 21:22
Het word tijd dat we maar is allemaal over gingen stappen op cd. Mijn zegen hebben ze daar bij de platen maatschappijen.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
23-5-2004 21:27

Reind schreef:

Het word tijd dat we maar is allemaal over gingen stappen op cd. Mijn zegen hebben ze daar bij de platen maatschappijen.
Reind, je ZOEKT problemen in deze thread, we weten toch allemaal welke oorlog je met deze opmerking zult ontketenen wink ;) laugh :D
Maar, voor de duizendste keer, ik wel gerust overschakelen (lang leve mijn rug en mijn bankrekening) moest men tenminste dezelfde releases aanhouden op dezelfde datums en in hetzelfde genre... zolang dat zo niet is, werk ik verder op de methode van de laatste 150 jaar: naald en vinyl
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
23-5-2004 21:54

Reind schreef:

Het word tijd dat we maar is allemaal over gingen stappen op cd. Mijn zegen hebben ze daar bij de platen maatschappijen.
ik vind t lekker om met vinyl te werken,komt ook denk ik omdat t meer geaccepteerd word.
dit haal je terug bij gigs,publiek heeft meer met draaitafels,dan ben je pas dj.
daardoor is de feeback met je publiek beter en geniet ik meer.
praat over t club en underground circuit.
toch heb ik veel vinyl op schijf gezet om met cd te kunnen werken,ik maak daar steeds meer gebruik van en laat sneller de tt's staan.
ik moet zeggen dat ik...mooier en zuiverder kan werken met cd dan tt,minuten laten lopen en van de 1 naar de ander en weer laten lopen,bas via ene kanaal naar de andere etc etc,terwijl ik echt een dj uit de ouwe doos ben dus lees en schrijf met tt's.
t kost me wel veel meer concentratie,ik word er moeier van,met draaitafels ga ik maar door en heb kontakt met publiek terwijl met cd's ik veel meer bezig ben met de apparatuur.
ik weet niet precies hoe t komt,gaat vanzelf.
andere dj's daar ook zo'n soort ervaring mee?
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
23-5-2004 21:54
Nee ik ben gewoon van de mensen die zelf helemaal niets heeft met het zogenaamde vinyl gevoel.

Ik snap mensen ook nooit als ze dat als argument op tafel gooien? Wat is er nou zo bijzonder aan zo'n zwarte schijf waar een stukkie diamant doorheen word gesleept?

De enige reden waarom ik nog vinyl gebruik is omdat daar alle releases als eerste LEGAAL op uit komen. Als ze naast elkaar in de platenzaak liggen (CD en Vinyl) dan zal ik bij de eersten zijn die zijn draaitafels de deur uit trapt.

Geen middel is heilig zolang het opgevolgt word door een beter alternatief en dat geld ook voor vinyl. Als we allemaal zo lekker conservatief dachten als sommige dj's die vinyl niet los willen laten zaten we nu nog met z'n allen naar een zwart wit tv te kijken waar je alleen nederland 1 - 2 - 3 op had.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
23-5-2004 21:56
reageer je zo heftig op mijn mededeling Reind??
zal t proberen uit te leggen over vinyl.
t gaat om t gevoel van t vinyl,die grote groef,je kan t lezen...je weet waar die break zit-je ziet m zitten-
cd zie je niets aan.
vinyl is zo lekker groot,dat moet je echt beetpakken,daar moet je voorzichtig mee zijn,dat kleine ruissie en dat bijna niet te horen tikkie-dat maakt t gevoelig.
die cd pak je met soms 1 vinger en je flikkert m erin,daar mis je dat kontakt,dat opwarmen,dat gevoel krijgen bij gigs.
hoop dat je t beetje begrijpt
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
23-5-2004 22:05

fredje schreef:

reageer je zo heftig op mijn mededeling Reind??
Euhmmmmmmmmmmm vind je het heel erg als ik die niet eens opgemerkt heb en hem helemaal niet gelezen heb.

Was me namelijk nog niet eens opgevallen. Maar als je mijn stukje tekst leest dan zie je ook wel dat ik puur voor mezelf spreek. Ik heb namelijk helemaal niets met het zogenaamde vinyl gevoel. Mij gaat het er om wat er uit een speaker knalt en niet uit welk apparaat het komt. Mensen op een dansvloer zal het namelijk een worst wezen of het een cd is of een plaatje vinyl. Als die pootjes maar los komen van de vloer.

Moet eerlijk toe geven dat ik ook niet zo'n gevoelsmens ben maar meer van praktische dingen houd.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
23-5-2004 22:08

fredje schreef:

ik moet zeggen dat ik...mooier en zuiverder kan werken met cd dan tt,minuten laten lopen en van de 1 naar de ander en weer laten lopen,bas via ene kanaal naar de andere etc etc,terwijl ik echt een dj uit de ouwe doos ben dus lees en schrijf met tt's.

andere dj's daar ook zo'n soort ervaring mee?
Ja dat heb ik ook wel een beetje. Ik vind het makkelijk dat je met een cd-speler kan zien waar je pitch staat. Dus met pitchen schuif ik hem omhoog en schommel wat heen en weer tussen de procentjes net zolang tot ik hem over een paar tiende heen en weer zet. Met een draaitafel moet je altijd maar gokken waar je pitch staat en hoeveel je schuift. Cue-en is veel makkelijker met cd. Corrigeren is altijd hetzelfde en makkelijker met cd.

Het grote nadeel is alleen dat je de groef niet kan zien en er geen muziek is om te draaien razz :p

Terug naar forum Reageer (zonder quote)