Forum > Algemeen Forum

vraagje uitbetaling

(31 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
6-5-2004 16:45
Het hangt af van de rest van je inkomen. Als je zelfstandige bent (en er dus geen premies worden ingehouden) hou je van € 500 ergens tussen de € 500 en de € 240 over. Als je de rest van je inkomen op het forum zet kan ik het precies uitrekenen ;-)
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
OlafAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 18-9-2004
Berichten: 10
6-5-2004 16:51
Ik werk daar nog gewoon naast en verdien 2300 euro bruto per maand, voor de rest heb ik geen inkomens
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
6-5-2004 22:54
Dan zal je van 500 euro een kleine 300 euro overhouden (inkomstenbelasting tarief 42%).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
6-5-2004 23:03

J.S. Coolen schreef:

Sorry, dat kan natuurlijk ook. Een vereniging of als je handig bent een stichting. Maar zeker geen BV
Hier heb je helemaal niks aan... Een vereniging mag namelijk geen winst uitkeren aan zijn leden en geen winstoogmerk hebben (op onderlinge waarborgmaatschappij en coöperatie na) en een stichting mag de winst alleen maar gebruiken ten behoeve van de doelen die in de statuen staan... (waar ook regels aan verbonden zijn)

Als je over je winst wil kunnen beschikken (wat me logisch lijkt bij een onderneming wink ;) ), zijn een eenmanszaak, v.o.f., b.v. of n.v. de mogelijkheden. Waarbij de eerste twee voor kleine ondernemingen het meest haalbaar zijn (zie bovenstaande posts of andere topics op dit forum! happy :) )

Groet, Jasper
Beauty hides in the deep
J.S. CoolenAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 5-5-2004
Laatste: 12-5-2004
Berichten: 30
7-5-2004 02:05

Sjapper schreef:

J.S. Coolen schreef:

Sorry, dat kan natuurlijk ook. Een vereniging of als je handig bent een stichting. Maar zeker geen BV
Hier heb je helemaal niks aan... Een vereniging mag namelijk geen winst uitkeren aan zijn leden en geen winstoogmerk hebben (op onderlinge waarborgmaatschappij en coöperatie na) en een stichting mag de winst alleen maar gebruiken ten behoeve van de doelen die in de statuen staan... (waar ook regels aan verbonden zijn)

Als je over je winst wil kunnen beschikken (wat me logisch lijkt bij een onderneming wink ;) ), zijn een eenmanszaak, v.o.f., b.v. of n.v. de mogelijkheden. Waarbij de eerste twee voor kleine ondernemingen het meest haalbaar zijn (zie bovenstaande posts of andere topics op dit forum! happy :) )

Groet, Jasper
Wat is dus zei, als je slim bent. Je mag namelijk wel jezelf een salaris geven en eindeloos dingen kopen en aan je broertje voor de helft verkopen.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
7-5-2004 11:44
Aan je broertje voor de helft verkopen? Alleen als het ding dat je verkoopt ook de helft waard is.

Het voordeel van een vereniging of stichting ontgaat me helemaal. Over de winst betaal je vennootschapsbelasting, net als bij een NV of BV.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
QuincManStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 784
7-5-2004 11:46
T gaat vooral om de opheffing, bij vereniging, meen ik dat je het eigen vermogen dat nog resteerd, mag verdelen over de leden... Bij een stichting moet het geschonken worden aan een andere stichting/goed doel meen ik. (over de stichting ben ik minder zeker dan de vereniging)
J.S. CoolenAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 5-5-2004
Laatste: 12-5-2004
Berichten: 30
7-5-2004 12:26

Victor schreef:

Aan je broertje voor de helft verkopen? Alleen als het ding dat je verkoopt ook de helft waard is.

Het voordeel van een vereniging of stichting ontgaat me helemaal. Over de winst betaal je vennootschapsbelasting, net als bij een NV of BV.
Het trukje wordt heel vaak toegepast. Met behulp van de subsidie die je krijgt vanuit de gemeente koop je bijvoorbeeld een mercedes bus. Die je zegt nodig te hebben. Maar na een maand verkoop je hem weer voor 10.000 euro aan je broer. Je broer heeft een nieuwe bus voor weinig en jij geeft op dat hij voor 5.000 is verkocht steek je 5.000 in je zak.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 13470
7-5-2004 13:36
De verkoopwaarde moet een redelijke waarde zijn. Er is geen belastinginspecteur die in je verhaaltje trapt en er is geen accountant die er z'n handtekening onder wil zetten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 15-9-2024
Berichten: 2053
16-11-2005 15:51
<offtopic>
Even iets anders:
Wat wel een voordeel kan zijn aan een BV, mocht je failliet gaan en diep in de schulden zitten, is dat je niet met je prive-vermogen aansprakelijk te stellen bent. Heb je een eenmanszaak of een VOF dan kunnen ze wel aan je prive-eigendommen komen. Maar omdat je als drive-in show nooit echt veel schulden zult hebben aan leningen en dergelijke is een BV een onnodige zaak vind ik.
</offtopic>Maar wat dacht je van aansprakelijkheid?
Als je niet (goed) verzekerd bent, je truss valt op iemand, dwarslezy of ander letsel... Verkoop je huis maar en ga maar op straat leven.
Een BV is wat dat betreft veiliger maar ook geen 100% uitsluiting van dit risico, zeker niet als je deze alleen opstart.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)