Forum > Algemeen Forum

betere dj dmv betere gear

(97 reacties. Pagina 3 van 10)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
24-2-2004 00:22
Het begint met een goede platenkeuze,
maar als je daarna de goede platenkeuze,
op een slechte manier probeert te mixen,
dan is het resultaat het zelfde als een slechte platen keuze....:

Lege dansvloer!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
24-2-2004 09:23
Dat denk ik ook.

Ik ben het eens met Dsalembier als het gaat om de dodelijkheid van een foute mix door club-dj's, maar dan wel IN een club. Er lopen op dit forum veel mensen rond die nog nooit een live-set hebben gedraaid, en ik denk dat hier de grootste groep te vinden is die zich blind staart op een goeie mixtechniek. Op zich is er niks mis mee om gewoon thuis lekker te oefenen, maar aan een technisch perfecte mix die je thuis 500x hebt geoefend met vijf verschillende plaatjes heb je niks tijdens een live-set, dat is alleen leuk ter lering ende vermaak.

De club-dj's met serieuze ervaring haal je er hier zo tussenuit, want die ontkennen geen van allen dat de platenkeuze net zo belangrijk is als de technisch correcte mix. Mee eens toch Dsalembier?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
24-2-2004 09:42

Tom schreef:

maar als je daarna de goede platenkeuze,
op een slechte manier probeert te mixen (...)
Daarom: liever NIET gemixt dan SLECHT gemixt!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
24-2-2004 09:58

sylvia schreef:

Mee eens toch Dsalembier?
Helemaal mee eens wink ;)

Eneuh... je mag me ook gewoon "Didier" noemen hoor... Het is niet echt slim geweest van me om mijn familienaam te gebruiken als login, klinkt zo stijf als iemand je aanspreekt sad :(

Victor schreef:

Daarom: liever NIET gemixt dan SLECHT gemixt!
Victor, helemaal mee eens!! Dat zouden er inderdaad nog vééééééél moeten leren!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
1-3-2004 19:43
Maar het ging om het leren. Dan zeg ik: niet het nieuwste van het nieuwste kopen. Dan kom je op veel plaatsen waar je als beginnende DJ een keer mag draaien snel in de knoei. Ik ben begonnen met een pre-historische Denon dn 2000, met alleen de basis (pitch en cue) met een simpel mengpaneeltje van JB systems. Dat was meer dan genoeg om te leren mixen en dan ben je niet meer te vangen als je materiaal eens wat minder is.
Ik zou dat 'oude fiets' ideaal echt iedereen willen aanraden. Als je dan met spullen werkt met meer features, dan weet je die ook muzikaal in te zetten. Je weet wat je ermee kan doen, waar het zinvol is, etc. Ga je die dingen gebruiken in de basis van het leren draaien, dan ga je in 9 van de 10 gevallen er afhankelijk van worden. Dat is zonde.
DesconStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-7-2002
Laatste: 20-4-2009
Berichten: 179
1-3-2004 22:47

sylvia schreef:

De club-dj's met serieuze ervaring haal je er hier zo tussenuit, want die ontkennen geen van allen dat de platenkeuze net zo belangrijk is als de technisch correcte mix. Mee eens toch Dsalembier?
Ik denk zelf dat platenkeuze belangrijker is als mixtechniek.

Zolang een plaat maar een fatsoenlijke overgang heeft is het vaak al goed.
King ryanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-1-2004
Laatste: 5-7-2004
Berichten: 48
1-3-2004 23:35
Persoonlijk denk ik dat het een combinatie van factoren is:

Platenkeus. Wat is platenkeus? Weten wat je moet draaien en wanneer? Of gewoon alleenmaar krakers meenemen?

Mixtechniek: Het hoeft niet strak. De meeste dj's zijn gefocused op het naadloos en lange mixen maken.Zolang het maar niet storend is en amateuristisch overkomt allemaal.

Ook niet onbelangrijk is de uitstraling. Heb je er echt zin in of is het meer een verplichting en kan het je niet snel genoeg voorbij zijn. Vaak hebben dj's te veel boekingen op een avond en dat is helaas vaak te merken!! Ik maak te vaak mee dat een dj constant met een biertje in de hand staat te mixen. Daar kan ik mij best wel aan ergeren.

Gelukkig gaat het over het algemeen gewoon ontzettend goed met de nederlandse dj's in alle muziekstromingen.
do your own thing!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
2-3-2004 08:18
Je kan het net zo goed leren op slechte gear als goeie gear, alleen kun je bijv. op een sl veel lekkerder corrigeren en veel sneller en dan heb je dus meer ruimte om je mixer te bedienen. Ook heb ik mijn platen op een sl binnen een paar seconden gelijk terwijl dit bij een snaar bak toch wel even langer duurt. Ook is het zo dat als je voor het eerst van een snaar bak naar een technics gaat dit (bij mij tenminste) behoorlijk moeite heeft gekost. Dus ik zeg gewoon meteen goed tot zeer goed aanschaffen, anders heb je als je dan een keer live op sl's mag draaien ergens toch al zenuwen en meteen nog is de moeite om de sl's onder de knie te krijgen. En dan kun je nog zo goed zijn maar geen respect van je publiek krijgen en das jammer.

Mijn advies aan iedereen dus die wil beginnen met draaitafels is dan ook minimaal een rp-4000 of 5000 te kopen en als je het geld hebt meteen voor de oem bak of de sl te gaan. Met mixers heb ik nooit veel moeite gehad met overstappen omdat ik niet heftig snel faderwerk doe en daarom maakt iets te stroef of iets te soepel mij niet zoveel uit. Lekkerste waar ik tot nog toe op heb gemixt is een Dateq, alhoewel ik deze mixers niet thuis zou aanschaffen, zie toch wel graag iets met effecten en de faders hadden van mij net 10 of 20 mm korter gemogen. Ook vind ik dat ze die split wel mogen vervangen door pre-post master mix buttons of een cue master draaiknop, kun je ook nog is thuis als het heel laat is met je koptelefoon op mixen.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
4-3-2004 16:16

king ryan schreef:

Ik maak te vaak mee dat een dj constant met een biertje in de hand staat te mixen. Daar kan ik mij best wel aan ergeren.

Dat is toch ook uitstraling?!?
Ik breek een lans voor de DJ die meegaat met z'n zuipende publiek.
THeFLyZoNeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-5-2003
Laatste: 5-7-2005
Berichten: 82
4-3-2004 17:21
Ik ben ook begonnen met een Denon 2000 met alleen pitch enz. Daarmee heb ik wel geleerd om een mooie mix te maken en nog wat te kunnen spelen met de muziek. Uiteraard kan ik meer entertainen als ik betere gear heb want dan heb ik gewoon veel meer functies.
Maar ik denk dat al die functies juist de verpestende factor zijn. Na 10x de hele effectenbank van de pioneer op een avond te hebben gehoord dan ben ik weg. Leer het goed met de basis en voeg later als je de mogenlijkheid heb een paar effecten erbij maar zorg dat je ook zonder alle technische snufjes kan mixen..
Als dan de keus van je muziek het publiek gek maken dan pas ben je voor mij een top DJ.

Als jij dure gear met alles erop en eraan koopt zoals bijv een BPM counter, kan jij dan ook mixen zonder die BPM counter?

Uiteraard is er een limiet... koop wel bijv een direct drive tafel maar koop er niet gelijk een met een motor eraan van 10PK
FF Quote-less

Terug naar forum Reageer (zonder quote)