Forum > Algemeen Forum

Zwart werken als DJ

(99 reacties. Pagina 3 van 10)
Moderator(s): Dré
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
20-1-2004 16:04
Vraag aan Victor:
Wanneer jij als DJ zou worden geboekt voor een zaterdagavondparty in de plaatselijke dancing, kun jij dat toch simpel en legaal afhandelen door een factuur via Infinity te sturen?

Het uiteindelijke jaarresultaat (of een maandelijkse aftrek daarvan) krijg jij toch uiteindelijk wit (via "inkomsten uit overige werkzaamheden") in the pocket?

M.a.w.: dit mag toch???
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
20-1-2004 16:26

jwiellersen schreef:

Wij vallen onder de artiesten regeling, dit betekent dat je iets van 136 euro p.p. mag verdienen zonder er belasting over te betalen. Je moet dit alleen wel opgeven bij de belasting.
Per? Maand? Daar kom ik nog niet eens 3 uurtjes voor draaien, dus dat schiet niet op voor velen, denk ik.

dj large schreef:

kunnen degene die een kleine drive-in show hebben t dan ook t beste aan de verzekering opgeven?
Over verzekeringen hebben diverse topics gelopen, ga maar eens zoeken op het forum.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
20-1-2004 16:35

Niek Bolscher schreef:

Vraag aan Victor:
Wanneer jij als DJ zou worden geboekt voor een zaterdagavondparty in de plaatselijke dancing, kun jij dat toch simpel en legaal afhandelen door een factuur via Infinity te sturen?

Het uiteindelijke jaarresultaat (of een maandelijkse aftrek daarvan) krijg jij toch uiteindelijk wit (via "inkomsten uit overige werkzaamheden") in the pocket?

M.a.w.: dit mag toch???
Ja, in principe kan dat op die manier, omdat ik al een (fiscaal "erkende") onderneming op dit gebied heb. Er hoeft dus geen loonbelasting/premie te worden ingehouden. De inkomsten zouden bij mij onder winst uit onderneming vallen.

Anders kan het zijn als je als dj in een "vaste" club gaat draaien en daarnaast geen of weinig andere opdrachtgevers hebt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
20-1-2004 16:43

sylvia schreef:

jwiellersen schreef:

Wij vallen onder de artiesten regeling, dit betekent dat je iets van 136 euro p.p. mag verdienen zonder er belasting over te betalen. Je moet dit alleen wel opgeven bij de belasting.
Per? Maand? Daar kom ik nog niet eens 3 uurtjes voor draaien, dus dat schiet niet op voor velen, denk ik.
Per optreden. De regeling houdt in dat van de gage over € 136 geen loonbelasting hoeft te worden ingehouden, omdat dit bedrag wordt beschouwd als kostenvergoeding. De regeling geldt alleen voor de loonbelasting. Dat betekent dat als de "artiest" deze kosten niet aannemelijk kan maken het bedrag achteraf toch weer wordt belast (met inkomstenbelasting).

Verder zijn er niet zoveel dj's die kwalificeren als artiest. Je moet namelijk artistiek bezig zijn...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JbloemenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-12-2003
Laatste: 19-4-2004
Berichten: 31
23-1-2004 10:21
Ik zou hier graag even op willen reageren, en ik dat de mensen die professioneel bezig zijn met hun vak daar het volmondig mee eens kunnen zijn.

Als je geen belasting betaalt ben je crimineel bezig, bovendien doe je aan concurentievervalsing.

Wij zijn veel geld kwijt aan belastingen, contributies, boekhouding en een
aansluitende jaarcontrole door een account. We zullen dat moeten doorberekenen
in onze tarieven

Eenieder die gewoon zijn plicht doet kan ook beamen dat belasting betalen ook zijn voordelen kan hebben

Mensen die van dit werk van hun (en hun gezin) van levensonderhoud moeten voorzien
zijn redelijk gedeprimeerd over de tieners die ook een drive in show beginnen omdat
dat zo leuk is. Ik heb het hier over verantwoording jegens de opdrachtgevers.
Als je nog geen 18 bent mag je s'avonds helemaal geen d.j. werk doen!!

Er komt zoveel meer bij kijken bij het voeren van een zaak. Ik heb de afelopen weken
twee mensen ontmoet die ook geen 18 zijn. Alleen bij hen had ik het gevoel dat ze
echt op een fatsoenlijke manier bezig zijn. Van de ene weet ik het zeker, de ander
lijkt heel professioneel is dat echter nog lang niet.

De meeste website's hier heb een .TK domein. Ik heb in de afgelopen dagen een groot aantal bezocht en ik werd vaak echt niet goed......!!
Van een paar andere was ik verbaasd over de geweldige kwaliteit maar onder knoppen als crew en apparatuur werd het mij weer bleek om de neus.

En voor de criticasters

Ja, ik ben 25 jaar geleden ook heel erg klein begonnen, 1 x met de huiskamerstereo
van mijn ouders, daarna een stuk of wat keer met zelfbouw en vanaf toen gehuurd.
25 jaar geleden had je geen keuze. Highlite, American DJ en nog erger SKYTEC,
KODA bestonden nog niet. Je had de keuze tussen LEM, DATEQ en nog wat andere mengpanelen en dat was het....

Onze droom om hier van ons werk te maken is uitgekomen. Van de velen in Nederland die deze droom ook hebben zal het een utopie blijven. Maar 1 of 2 % zal dit werk over 5 jaar nog doen, (en je zult nu van jezelf zeggen dat jij daar bij bent)

Schiet me maar lek......

ps De belastingdienst houdt altijd onaangekondigde controle's, vooral in de horeca.
Maar daar kom je pas een tijdje daarna achter als ze je eens komen opzoeken. Als jij daar geen rekening of kasstuk kunt overleggen ga je zwaar voor de bijl. Geloof me,
menigeen is je voorgegaan.
Nieuwe foto's toegevoegd aan site
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
23-1-2004 10:52
Het gros van de drive-in shows hoeft helemaal geen inkomstenbelasting te betalen. Dit, omdat er geen sprake is van een onderneming, maar van een hobby die in principe niet het vermogen heeft winstgevend te zijn of te worden. Bij deze drive-in shows kan je dus niet spreken van "zwart werken".

Wel dient er in bijna alle gevallen omzetbelasting te worden berekend en te worden afgedragen. Dat gebeurt niet altijd. De belastingdienst zal daar in een fiks aantal gevallen niet van wakker liggen, omdat het om te kleine bedragen gaat en het teveel werk is daar achteraan te jagen.

Als professionele drive-in show die wel alle belastingverplichtingen nakomt zal je je moeten onderscheiden van de hobby drive-ins. En da's toch niet zo moeilijk? Ik heb zelf nog nooit wakker gelegen van deze "concurrentie".
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
23-1-2004 10:53
Ik ga jou niet lek schieten. Dit is een duidelijk verhaal, niet moraliserend, niet gebaseerd op 'hear-say' maar gewoon op eigen ervaring. Mensen van 15 die het woord 'marktverzieker' gebruiken, enkel en alleen omdat er in hun buurt een kind van 13 nog minder vraagt, weten sowieso niet waarover ze het hebben. Ik denk dat veel zogenaamde 'dj's' geen flauw benul hebben van de extra tijd en kosten die je kwijt bent wanneer je legaal en professioneel met wat voor eigen bedrijf dan ook bezig bent.
Marktverzieking is voor jou niet het dwarsbomen van je hobby, maar in weze een vorm van broodroof, en dat is lullig.

Aan de andere kant, en dat is hier al vaker gezegd door de mensen die wel professioneel hun zaakjes regelen: figuren met tenenkrommende websites en 'installaties' waar je nekharen van overeind gaan staan, ik zie dat persoonlijk niet zo als concurrentie. De keuze is aan de klant, en die zijn zelf het haasje als ze voor een prutser kiezen. Ik zit ook niet te wachten op klanten die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Ik mik op de juiste prijs/kwaliteitverhouding en als ik klanten hiervan kan overtuigen, en ik krijg een klus, dan krijgen zij gegarandeerd een goeie avond. Dat zeggen ze voort, en dat levert werk op.
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
23-1-2004 11:12
toch zijn voor veel mensen de "low budget" drive-ins van prof bedrijven ook te duur en dan komen toch echt de minder-prof om de hoek kijken... maar sommige mensen die met hun hifi toren en 2x een run-lite verhuren (maken ook een site) en hebben dan nog revieuws ook, ik zou me dood schamen om er zo bij te staan en er nog geld voor te vragen happy :)
JbloemenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-12-2003
Laatste: 19-4-2004
Berichten: 31
23-1-2004 11:16
Ik ben het helemaal met je eens Sylvia.

Ik was zelf ook 16 toen ik begon, en jij denk ik ook. Maar toen ik begon stonden we met drie drive in shows in de gouden gids, moet je nu eens kijken.
Ik krijg trouwens steeds vaker te horen dat de DJ die ze vorige keer zo slecht was.
Als je dan navraagt blijkt het zo'n hobbyist te zijn geweest.

Maar het zal jouw bruiloft maar zijn, en een DJ in de gouden gids die zich voordoet
als beginnende onderneming met alles erop en eraan voor 100 euro!!

Wij moeten het gelukkig hebben van mond op mond reclame, dat werkt toch het beste, en voor een deel van de website.

Maar grotendeels zitten we hier op dezelfde golflengte
Nieuwe foto's toegevoegd aan site
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
23-1-2004 12:20
Tja, ik heb er wel last van, het is me al een paar keer gebeurd in de afgelopen weken dat iemand zich uitgeeft naar de klant als pro.
Klant vroeg mij in een geval ook zelfs,
of het echt een pro was, heb eerlijk antwoord gegeven (niet dus).
Maar het is wel heel moeilijk om niet al te afkrakend over te komen over je conculega als ze dan doorvragen waarom het geen pro is. (skytronic troep enz)

En dan nog gaan ze naar die ama, omdat ze € 50,- (meer niet) goedkoper zijn.
Dat snap ik nou niet shocked 8O

Wat zouden ze nou in g naam zeggen tegen zo'n klant om hem te overtuigen??
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)