Forum > Zelfbouw Speakers

zelfbouw sub kan dat

(32 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
20-1-2004 23:00

Luc schreef:

..zal ik zorgen dat er direct een foto op de site komt..
IK zal dat wel doen ja.. (Luc is collega, maar aan zijn tekst te zien lijkt hij wel alleen de drive-in te runnen..) laugh :D

maar inderdaad, ze zijn gebouwd volgens Dré's ontwerp (je krijgt de tekening dus bij de SM-115, de 18g-400 en 18g-550 (als ik me niet vergis)) het enige wat er bij die subs anders is is de tuning van de poorten (ofcourse).. De kist geladen met de SM-115 weegt zo'n 25 kg, wat niet erg zwaar is. Verder is hij klein, gaat de sub dieper dan je denkt en hij gaat harder dan je denkt..

nog vragen? mail me maar (profiel)
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
21-1-2004 09:55

Next schreef:

(je krijgt de tekening dus bij de SM-115, de 18g-400 en 18g-550 (als ik me niet vergis))
18g-50 i.p.v. 18-g550 wink ;)
Door internet beperkt
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
21-1-2004 13:55

Next schreef:

IK zal dat wel doen ja.. (Luc is collega, maar aan zijn tekst te zien lijkt hij wel alleen de drive-in te runnen..) laugh :D
IK ben anders wel de gene die de foto moet maken ja...
maar inderdaad, ze zijn gebouwd volgens Dré's ontwerp (je krijgt de tekening dus bij de SM-115, de 18g-400 en 18g-550 (als ik me niet vergis))
Om nog maar eens te herhalen wat ik in m´n post al zij... (of denk je soms dat mensen mij niet geloven ofzo?)
De kist geladen met de SM-115 weegt zo'n 25 kg, wat niet erg zwaar is.
Maar een ander vindt 25 kg weer ontzettend zwaar...
Verder is hij klein.
Mijn vader vond hem anders veel te groot...

Zo, genoeg gekraakt voor vandaag, morgen het slot... laugh :D
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
22-1-2004 11:12
OMG, foto is zo gemaakt...
ik zeg alleen even dat ze bij de SM-115 de tekening krijgen (want jou moeten ze toch niet geloven).. razz :p
verder is hij licht (voor een 15"ertje)
en is hij klein (voor een niet-n00b)

zo dat was het wel he :x
Nee, even serieus. Gisteren hebben luc en ik het speakerschuim voor de subs gemaakt en we zijn best wel erg blij met het (verschikkelijk) strakke eindresultaat. (het lijken wel fabriekskastjes wink ;) )
Foto's komen nog wel een keer online te staan
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
23-1-2004 10:22

Next schreef:

Foto's komen nog wel een keer online te staan
Foto is gemaakt, als meneer kleverwal z´n mailbox even wil leegmaken kan ik hem er in planten...
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
23-1-2004 12:39
rofl, proef ik hier een beetje vijandigheid? wink ;)
nee, heb hem net even geleegd en dan zie ik wel even wanneer ik de foto erop kan zetten.
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
ChielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-9-2003
Laatste: 8-11-2008
Berichten: 25
25-1-2004 17:15
ze zijn mooi geworden! goed gedaan
maar hoe lang ben je ermee bezig geweest eigenlijk? en hoeveel was je nu eigelijk kwijt per sub?
wie kan mij 3000 euro geven als cadeautje?
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
25-1-2004 18:20
1 x bewerkt. Laatst door Ferdy op 25-1-2004 18:22
Ja, is moeilijk te zeggen hoe duur ze waren. Ik werk bij de gamma en de eerste sub is volledig uit afvalhout gebouwd, verder was de SM-115 toen nog 169(?) euro, bestaat de sub voor een groot deel uit gammamateriaal (ik krijg 20% medewerkerskorting ;-)) en hebben we de roosters voor nopz gekregen.

WIJ waren voor de eerste +/- 275 euro kwijt en de tweede (deels afvalhout, maar met een 30 euro goedkopere SM-115) zal zo'n 250 euro hebben gekost. Zou je alles zonder korting hebben gekocht en zonder afvalhout hebben gemaakt, moet je denken aan zo'n euro of 40-50 duurder, laten we zeggen 325 euro.

Maar voor 325 euro ben je er nog niet: hij moet nog in elkaar. ERG leuk om te doen en het eindresultaat is dan ook ECHT iets om trots op te zijn. Maar er gaat erg veel tijd overheen. De eerste hebben we al enige tijd af en nadat hij af was zijn we pas aan de tweede begonnen (achteraf hadden we ze liever in 1 keer gedaan). We hebben ze op door-de-weekse dagen in elkaar gezet en daardoor leek het natuurlijk veel langer.
Natuurlijk zat de tweede sneller (veel sneller) in elkaar dan de eerste. De eerste zal zo'n uurtje of 40 hebben gekost (samen met Luc gedaan, dus 20 uur pp) en de tweede zal zo'n uur of 12 pp hebben gekost.

Misschien denk je oooh wat lang, één troost: Wij hadden nagenoeg geen ervaring met speakers bouwen, laat staan met hout bewerken.
Ben je van plan om te gaan bouwen? maak er dan in een keer 2 of meer, want als je aan het aftekenen bent, als je aan het verven bent en als je aan het schroeven bent heb je de maten in je kop, heb je de verf al open en kan je gelijk het tweede subje ook schroeven (handig! happy :) ).
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
25-1-2004 18:21

chiel schreef:

ze zijn mooi geworden! goed gedaan
maar hoe lang ben je ermee bezig geweest eigenlijk? en hoeveel was je nu eigelijk kwijt per sub?
[edit]Foto van beide subs (met schuim) staat op de site (www.pro-motion.tk)[/edit schreef:

Hoe lang wij er over gedaan hebben? Geen idee, eerlijk gezegd... (het kon mij in ieder geval niet snel genoeg gaan). We moesten het vooral hebben van de avond -en weekenduurtjes, dus de bouw was nog al gespreidt. De tweede sub (ze zijn namelijk niet tegelijk gebouwd) ging in ieder geval een stuk sneller.

Over de kosten, ik denk dat als je (het hout meetelende) alle materialen bij elkaar op zou tellen, een eurotje of 300 á 350 kwijt zijn per sub. Wij deden het echter voor minder, maar dat is omdat collega next bij de GAMMA werkt en dus al het hout van de vrachtwagen laat vallen razz :p Verder had zijn pappie nog 2 roostertjes staan op de zaak en heeft die (gespoten en al) voor nop mee kunnen nemen. Ook al het "kleingoed" kwam ons maar zo aanwaaien, de kid (of is dat nou met een "t"?), schroeven, bouten, lijm en ga zo nog maar even door, hoefden wij niet te betalen.

Bij elkaar geteld:
- Woofer: €136 (met verzenden zit je zo op €150, telt allemaal mee)
- Accecoires (hoekjes, adaptor, connectoren): €50
- Hout: €50 (ben niet helemaal zeker van dat bedrag, was voor ons niet van toepassing)
- "Gamma-materialen" (verf, lijm, schroeven enz.) €50
- Rooster en schuim: schuim kostte ons €64 (1,20m. bij 2m.) Rooster zullen waarschijnlijk ook wel niet goedkoop zijn, gokje: 10 á 15 euro.

Dus, ook al koop je een "budget-speakertje", je moet niet denken dat je er dan ook een "budget-subje" van kunt maken. Bovenstaande (noodzakelijke) materialen moeten ook worden meegerekend...
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
ChielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-9-2003
Laatste: 8-11-2008
Berichten: 25
26-1-2004 16:41
heb je niet nog een stukje schuim over happy :) ik zoek nog een klein stukje voor mijn speakers of ga je later nog meer speakers bouwen?
groetjes machiel
wie kan mij 3000 euro geven als cadeautje?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)