Forum > Newbie Forum

Master tempo belangrijk of niet

(26 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
17-12-2003 00:19
Victor; ben het helemaal met je eens!

Master Tempo is leuk, maar voor de muziek die wij standaard draaien (variërend van top40 tot sixties) verschilt de pitch hooguit van -2% tot wellicht eens +4%. Daar heb ik geen master-tempo voor nodig. OK, het is leuk dat het erop zit, maar dagelijks gebruiken...nee.

BTW: Ik zou sowieso voor de CDJ-100's gaan. Ik heb met beide apparaatjes gewerkt en was niet bijzonder tevreden over de CDJ-20. Toen ik dat eens vertelde in een ander topic, kwam de lange discussie met Dre, maar da's een heel ander verhaal.

BTW2: Waar heeft "Wesley vd H" het in vredesnaam over? Die heeft volgens mij ooit eens een CDJ-100 in een etalage gezien...
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
17-12-2003 10:39

Victor schreef:

Ik vind persoonlijk mastertempo (of key adjust zoals Denon het noemt) wel misbaar. Ik probeer zo min mogelijk platen met grote pitch-verschillen te mixen. Niemand die zich stoort aan een nummer dat een paar procent is opgepitched.
Ik stoor mij daar wel aan en hoor het direct wanneer een nummer wat te ver is opgevoerd. 'Tuurlijk, dan ligt het aan de dj. Maar als Mastertempo mij als slechte dj een paar procenten meer speelruimte geeft, dan ben ik gelukkig. Soms pitch ik wel eens een tikkie te ver door, en dan is Mastertempo eveneens handig om het nummer weer op het originele tempo te krijgen zonder dat het al te veel opvalt.

Victor schreef:

Een vinyl-tafel heeft i.h.a. ook geen mastertempo en niemand die daar problemen mee heeft (mits er een goede dj bezig is...).
Maar, er is inmiddels wel een groot verschil in genres die gedraaid worden door vinyl-dj's en cd-dj's. De meeste vinylfreaks (uitzonderingen daargelaten) zitten in de dancehoek, en volgens mij kun je daar meer pielen met de pitch zonder dat het opvalt. De op wil muziekjes met vocals draaien.

Victor schreef:

De 100% pitch-range op machines als de CDJ-800, CDJ-1000mk2 en de Denon DN-S serie is naar mijn bescheiden mening vooral belangrijk in de folder en misschien voor een enkel effect. Met beatmixen heeft het in ieder geval niets te maken.
Eens...maar dat bedoelde ik ook te zeggen met dat je een nummer geen 80% moet willen pitchen. Tis leuk als geintje, maar verder gebruik ik het eigenlijk nooit.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
19-12-2003 17:54

sylvia schreef:

Gijs schreef:

Maar bij hoeveel procent begin je bij vocale nummertjes ongeveer te horen dat er wordt gepitched?
Dat hangt van het nummer af en van de mate van beschonkenheid van je publiek, maar boven 1,5 a 2% begint het toch wel te storen.
Radio 538 (en een aantal anderen) draaien alle nummers af op ongeveer +1.5% (en zonder master tempo). Ik heb eigenlijk nog nooit iemand horen klagen. Sterker nog... Ik denk dat het gros van de mensen het niet eens weet! Bij de drive-in shows deden we ook niet anders. Alles lekker op +2% (zonder master tempo).

Waarom doen ze/we dat? De muziek wordt er vrolijker van EN er passen meer nummers in een uur. Nou is dat voor drive-in werk niet zo boeiend MAAR als je bij radio 2% zendtijd overhoudt dan zijn dat toch heel wat reclameminuutjes ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Jan2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-9-2003
Laatste: 29-9-2015
Berichten: 146
19-12-2003 22:00
Als je net begint met draaien is een Gemini CDJ20 voldoende. Een Pioneer CDJ100S vind ikzelf een heerlijke speler. De 3 effectjes die erop zitten, zijn wel leuk, maar meer ook niet. Het mixen zelf is al moeilijk genoeg, als je dan ook nog met allerlei toeters en bellen moet gaan gaan spelen is het natuurlijk voor een beginner bijna onmogelijk. Een Pioneer is zeer betrouwbaar, en is geliefd in het 2e hands circuit. Zelf zou ik voor de Pioneers gaan, lekker betrouwbaar, weinig toeters en bellen enz. De Gemini is wel wat goedkoper, neem dat wel mee in je overwegingen. Ik kan je wel zeggen dat de Pioneer een zeer lekkere speler is om het op te leren, en als je nog een drive-in wil beginnen dan kan je deze spelers hiervoor ook prima gebruiken.
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
20-12-2003 14:39
En als je met draaitafels werkt en óók CD's wil gaan draaien door je setje
en een drive in hebt? wat voor spelers kan je zelf t beste hebben?
ik dacht zelf aan Reloop RC500MK2
Joost_sStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2003
Laatste: 2-7-2016
Berichten: 70
21-12-2003 17:50
als geld een issue is dan wel maar 2 cdj 100s zijn veel beter
ik heb ze zelf ook hier staan en bevallen goed

en om nog even op een paar dingen terug te komen:

met mastertempo moet je eigelijk ook niet boven de + - 5% uitkomen
want dan hoort men toch tempo verschil

heb hem eigelijk nooit aan staan eigelijk ik draai toch voornamelijk house..
wat wel een klein voordeel is vind ik dat je het nummer wat sneller kan corrigeren met de mastertempo aan omdat het niet opvalt..

en aan gijs:

ik zat met mijn keuze ook te twijfelen tussen pioneer of american audio

ik heb de pioneers genomen omdat ze strak zijn.. weinig toeters en bellen.. degelijk... ik koop er liever later nog eens een effectenbakkie bij...

en de flanger en phaser effecten zitten er wel op (jet en wah) met zip doe ik echt nooit wat

maar mastertempo hoefde ik er niet persee op te hebben maar als je dat dus wel handig vindt (voor als je veel top 40 draait) dan moet je dus de pioneers hebben
Lekker bouncen!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
21-12-2003 17:53
Ee Joost, toch maar overtuigd geraakt voor aanschaffen van cd spelers? wink ;) Hoelang heb je ze al?
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest

Terug naar forum Reageer (zonder quote)