Forum > Newbie Forum

Crossover hulp

(74 reacties. Pagina 3 van 8)
Moderator(s): Dré
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
21-10-2003 09:16
je heb nu stereo tussen je subs en je tops wink ;)
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
21-10-2003 12:17
Aha... dus het kan met m'n (het is trouwens zeker!) toekomstige versterker: De ADJ V-3000 (toch?) die wat Tom ook heeft... happy :)

Oke, dan weet ik eigenlijk voldoende... Nog 1 laatste voor de zekerheid: Uit mijn mengpaneel komen 2 draden (Cinch of Tulp genoemd, Links en rechts (rood en wit(of zwart)) en die gaan dus naar de crossover, en uit de crossover komen ook weer 2 tulp stekkertjes (rood en wit/zwart) en die gaan naar de versterker...

En weten jullie misschien ook een beetje goede maar toch goedkope crossover? ik zat te denken om er rond de 150 Euro aan uit te geven, want in de webshop staan er bijna (nog) geen.

[EDIT] Dus equalizer kan ik bij wijze van zo de schroothoop op gooien...[/EDIT]
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
21-10-2003 12:31
Trouwens: dit is wat ik heb (en wil gaan gebruiken):

groups.msn.com/nexo2/allerhande.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=12 Onderste sub

www.new-line.nl/v/5448 De DAP MC15

www.new-line.nl/v/2337 De ADJ V-3000 Versterker

En als crossover zat ik aan deze te denken:
www.new-line.nl/v/12663
Behringer CX-2310
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 5308
21-10-2003 12:55
Die equalizer hoeft niet op de schroothoop, die gebruik je gewoon waar hij voor bedoeld is: het aanpassen van je set aan de zaalakoestiek.

Die Behringer-crossover zal best voldoen. Bedenk wel dat de 2310 geen ingebouwde limiters heeft, zodat je op een andere manier zal moeten zorgen dat het niet te hard gaat.

Bovendien moeten de stereo-outputs van de crossover nog gecombineerd worden tot mono (links en recht opgeteld). De JBL crossover die ik had had (naast de gewone stereo output) voor het laag ook een mono-som uitgang. Hoe je dit anders oplost weet ik eerlijk gezegd niet.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
21-10-2003 13:09

Victor schreef:

Die equalizer hoeft niet op de schroothoop, die gebruik je gewoon waar hij voor bedoeld is: het aanpassen van je set aan de zaalakoestiek.
Oke, dus de equalizer gebruik ik toch gewoon waarvoor ik hem altijd gebruikte, MAAR nu komt er een crossover in de plaats om de echte 'hoge tonen' eruit te filteren (voor de subs) en de bassen eruit te halen voor de tops.
Maar waar moet ik de equalizer tussen zetten? Tussen de uitgang van het mengpaneel naar de equalizer, of vanuit de equalizer naar de versterker?
Die Behringer-crossover zal best voldoen. Bedenk wel dat de 2310 geen ingebouwde limiters heeft, zodat je op een andere manier zal moeten zorgen dat het niet te hard gaat.
Bedoel je dat er normaal ledjes ofzo opzitten die aangeven wanneer je 'te hard' speelt? Maar heb je daar ook verschil tussen in crossover's? Ik bedoel: kan de ene crossover harder spelen (in watts) als de andere? Denk het toch niet hé.
Bovendien moeten de stereo-outputs van de crossover nog gecombineerd worden tot mono (links en recht opgeteld). De JBL crossover die ik had had (naast de gewone stereo output) voor het laag ook een mono-som uitgang. Hoe je dit anders oplost weet ik eerlijk gezegd niet.
Hier snap ik eerlijk gezegt niet zoveel van, heeft misschien niemand een foto van DE aansluitingen hiervan? Ik bedoel hoe alles nu PRECIES moet worden aangesloten? Dus vanaf het mengpaneel tot de versterker... Of Victor: heb jij op je site ook foto's van de apparatuur, misschien stat hier een van tussen hoe alles word (is) aangesloten? (dacht namelijk: vraag het eerst voor ik ga zoeken...) Want zo kom ik er denk ik niet echt uit... sad :(
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 998
21-10-2003 13:38

Mr. Edie schreef:

Victor schreef:

Die equalizer hoeft niet op de schroothoop, die gebruik je gewoon waar hij voor bedoeld is: het aanpassen van je set aan de zaalakoestiek.
Oke, dus de equalizer gebruik ik toch gewoon waarvoor ik hem altijd gebruikte, MAAR nu komt er een crossover in de plaats om de echte 'hoge tonen' eruit te filteren (voor de subs) en de bassen eruit te halen voor de tops.
Maar waar moet ik de equalizer tussen zetten? Tussen de uitgang van het mengpaneel naar de equalizer, of vanuit de equalizer naar de versterker?
Aansluiten:
cdspeler - mengpaneel - eq - crosover - versterker - boxen

Mr. Edie schreef:

Victor schreef:

Die Behringer-crossover zal best voldoen. Bedenk wel dat de 2310 geen ingebouwde limiters heeft, zodat je op een andere manier zal moeten zorgen dat het niet te hard gaat.
Bedoel je dat er normaal ledjes ofzo opzitten die aangeven wanneer je 'te hard' speelt? Maar heb je daar ook verschil tussen in crossover's? Ik bedoel: kan de ene crossover harder spelen (in watts) als de andere? Denk het toch niet hé.
Nee, niet alleen ledjes. Een limiter zorgt er ook daadwerkelijk voor dat het geluid niet te hard kan. Er zullen ook wel ledjes gaan branden, maar de limiter grijpt dus ook zelf in door het volume te verlagen als het te hard staat

Mr. Edie schreef:

Victor schreef:

Bovendien moeten de stereo-outputs van de crossover nog gecombineerd worden tot mono (links en recht opgeteld). De JBL crossover die ik had had (naast de gewone stereo output) voor het laag ook een mono-som uitgang. Hoe je dit anders oplost weet ik eerlijk gezegd niet.
Hier snap ik eerlijk gezegt niet zoveel van, heeft misschien niemand een foto van DE aansluitingen hiervan? Ik bedoel hoe alles nu PRECIES moet worden aangesloten? Dus vanaf het mengpaneel tot de versterker... Of Victor: heb jij op je site ook foto's van de apparatuur, misschien stat hier een van tussen hoe alles word (is) aangesloten? (dacht namelijk: vraag het eerst voor ik ga zoeken...) Want zo kom ik er denk ik niet echt uit... sad :(
Ik zal het nog eens proberen makkelijk uit te leggen.
Je mengpaneel geeft 1 stereo signaal naar de eq. Dit signaal bestaat uit links en rechts (rood/ zwart). Vanuit de eq ga je met weer zo'n stereosignaal naar je cross over (dus weer links en rechts). Vanuit de crosover gaat dan als je 2 versterkers zou gebruiken 1 stereo signaal (links en rechts) naar versterker voor de sub's en 1 stereo kanaal naar de versterker voor de tops.

Bij jou gaat vanuit de crosover dus 2 stereo signalen naar 1 versterker. Dat is dus een probleempje, want je versterker heeft maar 1 stereo ingang. Je moet er dus voor zorgen dat het stereosignaal voor de subs 1 mono signaal wordt, en het stereosignaal voor de tops 1 mono signaal wordt.

Hoe je die 2 stereo signalen omzet in 2 monosignalen weet ik niet. Dat zou je dus even moeten opzoeken of even moeten vragen.
Dance the night away!
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
21-10-2003 15:00
Oke, ik denk dat ik het helemaal begrijp eindelijk, maar over dat laatste: zou ik niet de linker kanaal (wat uit de equalizer komt) in de crossover kunnen doen voor de subs, en hetzelfde voor het rehterkanaal. Dan pak ik gewoon een tulp verdeelertje dus je subs zijn mono dan en je tops ook, MAAR er is alleen stereo tussen de SUBS en de TOPS. snap ik dit zo goed?

Dus zo een beetje: razz :p

groups.msn.com/nexo2/allerhande.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=13
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 998
21-10-2003 15:04
3 x bewerkt. Laatst door Imco op 21-10-2003 15:07
Bijna goed, maar je moet dus bij de uitgang van de crossover naar de ingang van de versterker de signalen voor sub en top niet gaan combineren.
Dus alles van de top-output van de crossover naar het linkerkanaal van versterker en alles van de sub-output naar het rechterkanaal van de versterker. (of andersom natuurlijk).

Bovendien is er maar 1 input op de crosover.

[edit]Wat victor zegt: weet niet zeker of je links en rechts zomaar aanelkaar kunt knopen[/edit]
Dance the night away!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 5308
21-10-2003 15:05
Die tekening klopt niet. Een crossover heeft natuurlijk geen aparte ingangen voor sub en top. Hij heeft maar 1 ingang, en uitgangen voor sub en top.

Het resterende probleem was hoe je van die stereo-uitgangen mono-uitgangen maakt. Jij knoopt in je tekening links en rechts gewoon aan elkaar. Maar of dat zomaar kan...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
21-10-2003 15:11
Hmm... ik dacht echt even dat ik het snapte, dus niet sad :(

En Victor: zou je misschien niet een tekeningetje snel willen maken ofzo? (of heb ik iets teveel gevraagd nu? razz :p ) dan plaats ik hem wel als je hem doorstuurt ofzo, adres staat in mijn profiel, het hoeft NIET, alleen als je WILT mag het. Want ik kom er niet meer uit... sad :(

Terug naar forum Reageer (zonder quote)