Forum > Zelfbouw Speakers

Karlsons (Aahh Alweer)

(25 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
23-10-2003 19:53
Materialen met een hoge dichtheid hebben de voorkeur aangezien ze veel minder mee zullen trillen als minder dichte (lichtere) materialen.
Zit wat in. Maar; dat bedoelde ik dus net niet. Je moet er in eerste instantie gewoon voor zorgen dat er niks meetrilt natuurlijk. Zoals ik al aangaf is het veel moeijlijker om een spaanplaat kast stil te krijgen. Sterker nog: bij zware PA-toepassingen (15" etc) lukt dat meestal niet eens. Bij een stvige sub van 18"kun je het gerust vergeten.
Hoe klinkt een LEGE multiplex kast? Juist. Een lege MDF kast klinkt al beter als multiplex. Een lege spaanplaatkast (mits zoveel mogelijk resonantie vrij maar dat geldt voor elke kast) klinkt nog beter.
Tik maar eens tegen een plaat multiplex aan. Ploink is het. Spaanplaat is (klinkt dus wink ;) )juist door zijn constuctie zo dood als een pier. MDF hangt daar wat tussenin en zal eerder spaanplaat benaderen als multiplex, maar verschil is er.
Ik hoop dat het zo wat duidelijk overkomt.
En om dan niet te veel "geszichtsverlies " te lijden,
Niet dat ik mij aangesproken voel ofzo (spaanplaatmanneke laugh :D ) Ik gebruik overigens berkenmultiplex, gewoon goed dempen. wink ;)
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
23-10-2003 20:05
natuurlijk komt de bewerkbaarheid van het materiaalk ook om de hoek kijken, lijmen, zagen, schuren, en schroefkes die losrammelen.
mijn bevindingen zijn met mdf beter als spaanplaat, maar ik heb de spaanplaat ook niet tot het uiterste getest, bv wtw bracing, en extra dikke baffles etc.
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
23-10-2003 23:20
maar ik heb de spaanplaat ook niet tot het uiterste getest, bv wtw bracing, en extra dikke baffles etc.
Zou ik ook niet doen, zeker niet voor PA-toepassingen.
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
24-10-2003 01:51
Nou: ik heb deze week eens een kleine baskist gebouwd van 18mm MDF (en teveel verstevigingen binnenin, van afval hout) maar WAT EEN TAKKE HOUT ZEG, als je lijmt is het prima, qwa afwerking moet ik zeggen is MDF UITSTEKEND en ziet ook mooi uit, maar owee als je een schroefje aan de zijkant erin draait (of een spijker erin slaat) dan splijt je plaat dus echt zo enorm van... je MOET echt eerst voorboren.

En spaanplaat, tsja; het brokkelt als de ziekte, kan niet veel hebben (snel een gescheurde plank bij stoten met je box tegen iets of ruw omgaan ermee), wel wat makkelijker vind ik om te werken samen met lijm EN spijkers (of schroeven) maar het blijft k*t hout...

Eigenlijk is het allebei niets: maar als ik ooit een echte LOW BUDGET speaker ga maken pak in toch spaanplaat met erin dun MDF hout, nooit meer van alleen MDF...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
24-10-2003 10:45
dan gebruikte je foute schroeven, of te dikke, of te lang etc. voorboren is niet altijd nodig, en lijmen werkt beste. en dan niet alleen met de korte kantjes, nee, met een echte verdinding, zoals je die over kan vinden op inet.
bv door een viekant balkje een verstevigde hoek te laten vormen.
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
24-10-2003 10:54
mdf altijd voorboren hoor... anders splijt het lekker uit elkaar...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)