Forum > Geluid

Welk 100 Volt systeem (hoorns)

(38 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 24-11-2024
28-10-2011 12:08
Het is niet zo dat een merk goed of slecht is,
ook bij Adastra (ben ik tegenwoordig importeur van wink ;) ), Paso, Toa, Dap, enz,
heb je modellen die voor jouw toepassing compleet verkeerd zijn, en een slechts enkeling die wel goed zal zijn.

bijvoorbeeld:
veel mensen staren zich blind op het vermogen van zo'n speaker,
of (nog erger) misschien wel de afmetingen en de uitvoering.

Voor de verhuur wil je rendement en degelijkheid!
Met zo min mogelijk vermogen zo veel mogelijk geluid. Vaak is standje 5 of 10 watt al meer dan genoeg voor de meeste toepassingen!
Met een goed rendement hoef je minder speakers op te hangen in een straat, heb je minder vermogen nodig per speaker, zodat je met kleinere versterkers en dunnere kabels toe kan.
Ik heb bijvoorbeeld ook een speaker in het programma van 100volt en 80 watt, van dat ding zet je er twee op een voetbalveld, en je komt nog boven een landende helikopter uit shocked 8O
En er zit zelfs bas in.
Ik verkoop deze af en toe voor grote fabriekshallen waar veel lawaai is.

Wat afmetingen betreft, die toeters nemen een hoop plaats in bij transport, vergis je daar niet in. Je kunt ze niet makkelijk stapelen, ze zijn rond en taps, dus je wilt ze niet groter hebben dan nodig.
Een ABS kan je straffeloos stapelen voor transport, doe je dat met metaal, komen er al snel krassen en deuken.

Zo kan ik wel uren doortypen......
Mijn advies: als je 100 volt spullen wilt kopen, en je wilt serieus vergelijken,
stap op een bedrijf af wat ervaring heeft met dit spul, en ook wat kan laten horen.
Dan kun je veel beter zelf je keuze bepalen voor wat jij voor jouw toepassing het handigste vind.
100 volt luidsprekers heb je in veel soorten en maten, maar met een bedrag van 50 euro per stuk kun je al hele leuke modellen kopen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
31-10-2011 12:50
De 100 Volt systemen, die ik in verhuur tegenkom is toch vaak met bediening, immers je hebt voor het juist plaatsen en aansluiten toch wat kennis nodig.

het gaat dan vaak om een bus, met de mixer, versterkers, wat microfoons. om de spraakkwaliteit van de hoorns wat aan te vullen worden ook een paar muziekluidsprekers geplaatst. Ook hier komt er vraag naar een wat hogere kwaliteit. een tussenweg is het gebruik van muziekhoorns, dit zijn conusluidsprekers met een hoorn in een tweeweg opstelling.
Deze kom ik ook wel tegen in de advisering voor vaste systemen voor omroep, muziek en ontruiming klasse A.

groet jurjen
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
KnorrepotStandaard Lid
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
6-4-2012 18:19
Uiteraard afhangelijk van de toepassing! Maar voor een jaarlijks terug kerend event hier in de stad plaatsen wij centraal een hoogwerker met een paar dikke community hoorns er in, hiermee blaas je met gemakt het hele park over.
Ook op een cross evenement worden deze wel eens opgehangen.

Voor de gene wie naar de Zwarte Cross gaan heeft deze vast wel eens zien hangen links naast mainstage. Hier worden ze gebruikt om de deelnemers op het renners kwartier op te roepen voor de start van de cross.

Foto's
www.imgdumper.nl/uploads5/4f7f157e08575/4f7f157e08190-100_7132.JPG
www.imgdumper.nl/uploads5/4f7f15b91ed7f/4f7f15b91e999-100_7119.JPG

Stukje film van de VPRO waart het systeem ook op staat:
youtu.be/lNs3UZBxCoo
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
Frank76Standaard Lid
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 22-11-2024
27-1-2015 10:42
Even een giga kickje.

Tom schreef:

Ik heb bijvoorbeeld ook een speaker in het programma van 100volt en 80 watt, van dat ding zet je er twee op een voetbalveld, en je komt nog boven een landende helikopter uit shocked 8O
Welke is dat?

Wij hebben enkele Dap TH-30 hoorntjes, helaas niet meer verkrijgbaar. Deze gaan relatief hoog door waardoor ze net wat frisser klinken.
De 16k die ze op papier halen geloof ik niet helemaal, maar de meeste hoorns blijven hangen op 7kHz wat van mij wel wat hoger zou mogen.

Kent iemand hoorntjes welke een hoog rendement combineren met een breed frequentieverloop? Muziekhoorns hebben we ook, die lopen ver door, maar hebben "slechts" 99 dB rendement...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
27-1-2015 12:49
model in je mail gezet
Frank76Standaard Lid
14-5-2015 11:48
Nog even terugkomend op het frequentiebereik.
Ik heb van Monacor de IT-130 gevonden, loopt tot 16k.
Voor de rest nog weinig tot geen gevonden.
Iemand ervaring met deze hoorntjes? Klinken ze inderdaad beter dan de massa?
Het model van Tom is helaas door de fabrikant wat aangepast, lager rendement, dus lagere SPL max.
Dj-bartStandaard Lid
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
14-5-2015 14:35
Van monacor krijg je over het algemeen geen spijt, toevallig niet met dit type gewerkt, maar wel met vele andere. Doen gewoon prima hun werk en dat voor een lage prijs.
Frank76Standaard Lid
14-5-2015 19:50
Monacor doet over het algemeen wat het moet doen en is best degelijk.
Maar zoek vooral een hoorn die wat beter klinkt, maar wel met hoog rendement.
Deze geeft volgens de specs een bereik tot 16k en dat is uitzonderlijk.
TomVIP Lid
14-5-2015 23:04
Het is maar waar je ze voor nodig hebt uiteraard,

Voor brultoeters bij evenementen vind ik alles boven de 12 kHz nutteloos,
en dat geld ook voor geluid onder de 140 Hz
Deze uiterste vreten alleen maar energie en dragen niets bij tot de spraakverstaan of de feestvreugde.

Als je voor rendement op lange lijnen wilt gaan, zou ik veel liever er voor zorgen dat je processor er voor zorgt dat het geluid binnen deze waardes liggen bij 100 volt installaties.
Waarbij 140 Hz bij mij niet eens de ondergrens is, die zet ik meestal op 160 of 180Hz afhankelijk van de kabellengtes en het doel van het evenement.

De it 30 is trouwens een mietje vergeleken met de speaker die ik je eerder aangegeven heb.
Frank76Standaard Lid
15-5-2015 08:38
Tom, de door jou aangegeven speakers is helaas door de fabrikant drastisch aangepast van een rendement van 106 dB (123 max dus) naar 98 dB (116 dB Max)
Erg jammer, waardoor ze de prijs niet meer waard zijn. De standaard muziekhoorn van eender welk merk heeft een gelijk (of hoger) rendement en kost (mij) veel minder.
Gebruik er zelf al 2 per voetbalveld en dat gaat overigens prima.

de IT-130 (niet de 30) is weliswaar fors kleiner, met een kleiner frequentiebereik (250-16k) maar met 109 dB rendement kom je op 124 dB max.
Je geeft aan alles boven de 12k nutteloos te vinden en onder de 160-180 Hz.
Menig standaard hoorntje zit op 300-7k en dat vind ik persoonlijk wat mager.
Voor spraak die keihard moet prima, maar voor muziek klinkt het net nergens naar.

EQ is een must voor hoorntjes sowieso, maar een beetje hoogte erin is prettiger. De muziek draait de hele dag (op achtergrondsterkte) en spraak (vol vermogen) is hooguit een half uur per dag totaal als je kijkt naar een braderie of dergelijke.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)