Forum > Geluid

Welke instellingen voor processor???

(21 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
10-5-2011 19:40

jeroen777 schreef:

de delay zit inderdaad ook op de toppen, hier heb ik mij net in vergist. de delay heb ik er op gezet om dat de bassen "hoorn geladen" zijn.
Zo te zien zit bij het subje dat je gebruikt de speaker aan de voorzijde en is de baspoort hoorngeladen, lijkt een beetje op een glijbaan. Hoe kom je aan die 2 meter? Heb je dat gemeten met bijvoorbeeld Smaart?

jeroen777 schreef:

redenatie achter het gebruik van een 8e orde Linkwitz-Riley filter voor op de subs is er niet echt. ik heb deze instellingen gewoon geprobeerd. Wat raad jij aan om te gebruiken?
Ik vind een 8e orde filter persoonlijk wel een beetje rigoreus. Probeer als HPF eens een 3e of 4e orde Butterworth zoals Renee ook al noemde.

Het is in ieder geval belangrijk dat je bij 2 overlappende filters voor beide kanten een zelfde soort filter gebruik, anders kun je te maken krijgen met faseproblemen. Dus als LPF voor de sub zou ik een LR/24 filter gebruiken en als HPF voor je top dus ook een LR/24.

Aan de hand van de info in het PDF'je zou je goed in staat moeten zijn om op betrouwbare wijze je limiters in te regelen. Succes!

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 13473
11-5-2011 11:50

hugovanmeijeren schreef:

Het is in ieder geval belangrijk dat je bij 2 overlappende filters voor beide kanten een zelfde soort filter gebruik, anders kun je te maken krijgen met faseproblemen. Dus als LPF voor de sub zou ik een LR/24 filter gebruiken en als HPF voor je top dus ook een LR/24.
Vaak kun je prima uit de voeten met een LR24 LPF op het laag en een LR12 HPF op het mid/hoog. Zeker als de mid/hoog kast zelf rond dat punt al een bepaalde afval heeft (en dat is vaak het geval).

Logisch denken, weten en meten helpt een hoop bij deze materie. Waar je uiteindelijk naartoe wilt is namelijk dat de filters akoestisch kloppen (en hoe het er dan elektrisch uitziet zal je echt je anus oxideren zolang de boel het signaal maar kan verstouwen).

Waarom moeten de filters juist akoestisch kloppen? Nou... Het zijn nu eenmaal luidsprekers... ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)