Forum > Geluid

Subwoofer PR115B doorlussen op Mission 900 en PR115

(59 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
JohnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 21-8-2018
3-9-2003 20:47
Ok Dré, maar jij praat over een X-over en TCMC en ik over het gewoon parallel schakelen van de Subs en de Top-kasten en dan mis je inderdaad wat hoog vindt ik maar ik ben een begineling op het PA gebied, maar denk wel dat ik een paar redelijk goede oren heb wink ;)
TCMCVIP Lid
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
4-9-2003 22:09

Dré schreef:

De betere kasten hebben deze CD correctie vaak in het filter ingepast (vaak een serieweerstand met een c'tje eroverheen om een beetje boost te geven in het tophoog); bij goedkope ontwerpjes mag je er echter gevoegelijk vanuit gaan dat ze
deze extra C liever willen besparen (scheelt weer 50 eurocent).
Ik heb ooit eens van een simpele actieve crossover de CD boost doorgemeten. Bij 3400 Hz is er +3 dB, gaat met 6 dB/Oct omhoog om bij ca 15.000 Hz met +15 dB te eindigen. Arme hoge tonen driver die een factor 30 te verwerken krijgt wink ;).

TCMC
TCMCVIP Lid
4-9-2003 22:15

John schreef:

Ok Dré, maar jij praat over een X-over en TCMC en ik over het gewoon parallel schakelen van de Subs en de Top-kasten en dan mis je inderdaad wat hoog vindt ik maar ik ben een begineling op het PA gebied, maar denk wel dat ik een paar redelijk goede oren heb wink ;)
Zelf zit ik met een paar Hi-Fi oren, zodat weinig PA installaties naar mijn gevoel goed klinken. Ooit heb ik de PR115 onder handen gehad en klinkt inderdaad nogal dof. De tweeter wordt nogal stevig verzwakt door de weerstanden op het scheidingsfilter. Je mag de hoge tonen regeling helemaal opendraaien, of tot ongeveer +12 dB bijregelen. Verder hoef je niet zo bang te zijn dat de tweeter snel opgeblazen raakt vanwege het weerstandsnetwerk.

TCMC
SstarStandaard Lid
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 25-10-2009
4-9-2003 22:25
Ja maar ze blijven toch enigzins aan de doffe kant (Ik druk me netjes uit) wink ;)
En het hoog zon 12 db opschroeven is nou ook weer niet erg optimaal shocked 8O
K denk dat ik er binnenkort maar zon mooie wonderbox van behringer tussenstouw.

MVG Mark
Sommige mensen denken dat ze denken maar dat denken ze maar
JohnStandaard Lid
5-9-2003 20:27
Als het dan zo goedkoop is om die boost van de hoge tonen terug tekrijgen hoe groot moet die Capaciteit van die Condensator dan zijn??
NijhuisrVIP Lid
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
5-9-2003 21:25
dat is dus het gelul met die 15" en 1" combinatie. je krijgt het dus nooit echt goed.

die hogetonen hoorns klinken erg schel beneden de ca 3000 Hz. alleen die 15" kan niet zover komen. wat je dan kan doen is de cross-over punt hoger leggen en dan minder dempen. alleen mis je dan weer een nog groter stuk tussen de 15" en de 1".

je kan dus wel meer hoog krijgen, alleen werkt dat niet bij deze combinatie
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
TCMCVIP Lid
5-9-2003 22:01

sstar schreef:

Ja maar ze blijven toch enigzins aan de doffe kant (Ik druk me netjes uit) wink ;)
En het hoog zon 12 db opschroeven is nou ook weer niet erg optimaal shocked 8O
K denk dat ik er binnenkort maar zon mooie wonderbox van behringer tussenstouw.
Binnenkort verschaf ik me een Behringer Ultracurve Pro + meetmicrofoon. Eens zien of mijn subjectieve vermoedens bevestigd worden happy :) Overigens hoef ik het van de interne equalizer niet te hebben, want dat kan de LEM DX26 uitstekend.
Ik heb een lange tijd geleden in een PR115 een driver van de K112/K115 achter de hoorn geschroefd. Het rendement van de hoge tonen weergave ging er behoorlijk op vooruit. Ook klonk de hoge tonen weergave een stuk transparanter, maar een ideale situatie is het nog niet. Je blijft met het bekende rommelige gedeelte in het middengebied met de 15" en 1" zitten.

TCMC
JohnStandaard Lid
6-9-2003 17:24
Heelluupp

Wat moet ik nou??
Ik weet dat ik nog een amp erbij moet kopen en een x-over.
Maar een X-over met CDC of zonder,of blijft het hoog dan nog vrouwelijk geslachtsdeel.
En kan ik eventueel ook een andere driver erin zetten zoals TCMC heeft gedaan??
Of kan ook een Condensator erin zetten zoals Dré schreef.
Hoe krijg ik dus meer hoog??????
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 9-11-2024
6-9-2003 18:40
Soms maken mensen wel een olifant van een mug hoor!

Te weinig hoog en het klinkt dof (pech, verder geen probleem).

Te veel hoog (zoals je veel vaker meemaakt) en je kunt de oren van de bezoekers beschadigen. Lijkt me VEEL vervelender.

Verder moet je natuurlijk wel VOOR de set gaan luisteren en niet (vanaf het podium) ACHTER de set (want dan klinkt vrijwel elke PA heel erg ruk) EN moet je de set evalueren op nominaal niveau (en niet bijvoorbeeld even thuis in de huiskamer omdat je zo nieuwsgierig bent ;-).

Het aanpassen van een filter kost de nodige tijd en energie. Bij een uitlopend product zoals de PR-115 is de uitdaging voor mij wel minimaal (vooral gezien het budget waarin de speakers zitten!).

CD correctie geeft een 6dB per octaaf boost boven de 3.5kHz (in het geval van de CX-3400). Da's dus zo'n 12dB bij 14kHz.

Als zou MOETEN kiezen om de hele avond naar OF de PR-115 te luisteren OF naar een MC-15 dan wist ik wel waar ik me het minst aan zou ergeren (de PR-115).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JohnStandaard Lid
6-9-2003 19:06
Mijn setje staat dan wel parallel op de mission 900, maar heeft een paar uur behoorlijk staan bollen in de buitenlucht, ik wil die lompe dingen nog niet in de woonkamer. laugh :D

Maar waar het mij om gaat als ik in een later stadium die Mission 800 en die CX3400 aanschaf, ben ik er dan van gegarandeerd dat ik wel mijn hoog terug krijg.(in goede kwaliteit)
Want ik weet wel wat een versterker doet, maar de echte knowhow van een X-over heb ik niet.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)