Forum > Geluid

FBT italië

(33 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
26-3-2015 09:30
Een dikke vette kick van dit topic.
Interesse peiling!
Met onze importeur willen we ergens dit jaar een FBT demonstratiedag organiseren onder inschrijving en uitnodiging.
Regio zal Zeeland zijn, omdat ik daar werkzaam ben.
Heb je interesse?
Wat zou je graag voor producten willen zien?
Wie zou je mee willen nemen (welk soort klant)?
Op welke dag(en) zie je het liefst een demonstratie?
Is vergelijken met andere speakers interessant (en haalbaar)? Heb zelf de X-serie al naast RCF gehad en deze heeft ook al naast QSC K gestaan.
Graag jullie reactie.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
26-3-2015 18:34
Ik & collega wel ja, sinds kort erg geïnteresseerd in FBT.
Speerpuntjes voor mij: 12ma, 121a, 18sa.
Zaterdag, liefst zondag!
Alles komt goed....
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
26-3-2015 19:50

Frank76 schreef:

Een dikke vette kick van dit topic.
Interesse peiling!
Met onze importeur willen we ergens dit jaar een FBT demonstratiedag organiseren onder inschrijving en uitnodiging.
Regio zal Zeeland zijn, omdat ik daar werkzaam ben.
Heb je interesse?
Heb wel interesse om kennis te maken met het merk.

Frank76 schreef:

Heb zelf de X-serie al naast RCF gehad en deze heeft ook al naast QSC K gestaan.
En wat was het resultaat? Misschien wel leuk om dat op de demodag eens te herhalen.
Free beats!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
27-3-2015 07:20
@Malle Pietje: meer informatie of prijzen kan ik je zo geven.

Voor wat betreft het vergelijk, ik ben falikant afgeschoten op een Facebook forum voor het vergelijk, maar hieronder plak ik hem even.
Het is puur een luistertest, ook al eens uitgevoerd door een collega met QSC K (10 inch versus 10 inch) en ook daar is de FBT X niet per definitie een betere speaker, maar wel veel voordeliger en daardoor interessanter.

Let wel, FBT X-serie is een instapserie van FBT. Niet zoals anderen echt low budget rommel, gewoon goed, maar geen B&C drivers etc.

X-Pro 15 versus RCF ART 525A
Vandaag een luister-vergelijkingstest gedaan bij en met een klant van de FBT X-Pro 15 naast de RCF ART 525A.
De RCF is een veelgebruikte "standaard" bij drive-in shows die het B merk stadium te boven zijn, maar ook bij verhuurders.
De luidsprekers zijn getest met diverse muzieksoorten, van klassiek tot hedendaags.
Beide luidsprekers zijn enorm aan elkaar gewaagd. Beide zijn nette, goed klinkende luidsprekers, met ieder een eigen karakter.

Toch zijn er nogal wat voordelen te noemen voor de FBT:
- X-Pro dieper
- X-Pro heeft mooi slag-laag
- X-Pro heeft een duidelijker mid, zeker voor een 15 inch. De RCF lijkt hierin wat afwezig(fase probleem?), de X-Pro is zeker duidelijker. Zeker met vocals en gesproken woord (No Woman No Cry)
- stand alone doet de X-Pro het duidelijk beter. De RCF heeft duidelijk een subwoofer nodig om goed en vol te klinken.

Zijn er dan geen nadelen? Jawel, het prijsverschil zit hem ergens in:
- de RCF heeft iets meer tophoog (16k) wat overigens discutabel als voordeel is. Je mist bij de X-Pro niets in het geluidsbeeld, in sommige gevallen zou ik zelfs wat hoog terugdraaien.
- de RCF gaat op papier 3 dB harder. We hebben geen SPL gemeten, maar de FBT zit iets eerder in de limiter (maar gaat dan loeihard)
- Time to Say Goodbye (Sarah Brightman) is de "killer" voor vele luidsprekers. De RCF blijft op hoog volume net iets langer netjes dan de X-Pro, maar daar is de prijs dan ook naar.
De RCF heeft zich reeds bewezen, de FBT X serie is nieuw op de markt. Gezien de totale kennis en kwaliteit van FBT mag dit echter geen nadeel genoemd worden.

Conclusie:
Speakers kopen blijft een kwestie van smaak, de klank die iemand zoekt.
De FBT is, zeker gezien de prijs, een uitstekende speaker! Prijs-prestatie wint ie met gemak van de RCF!
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
27-3-2015 11:19
ik vind het niet zo raar dat je afgeschoten bent op facebook.
Er is geen enkele objectieve meting gedaan, of heb ik je bevindingen verkeerd gelezen?

Eric is hier ook wel eens geweest, en het is een zeer sympathieke vent, dus ik zeg dit op zeker niet omdat dat er iets af te doen is aan de FBT lijn.

Correct me if i'm wrong (zoals Dré dat wel eens zegt.) maar alle eigenschappen en vergelijkingen zijn met jouw oren gedaan?
Sinds wanneer zijn menselijke oren een betrouwbaar meetinstrument om dergelijke uitspraken te kunnen doen over hoe hoog, hoe laag en hoe hard een speaker gaat?

Persoonlijk vind ik dat je veel boude beweringen doet op basis van jou persoonlijke luistertest. Het zou anders zijn als je een mannetje of tien met bijvoorbeeld studio en pa geluidservaring op een rij zou hebben. Maar dan nog zou ik het ook graag willen meten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
27-3-2015 13:06
De kwaliteiten en persoonlijkheid van Eric doen totaal niet ter zaken hier lijkt me.
Verder is het zo dat 100% van mijn klanten een speaker koopt omdat ie hem lekker vind klinken, niet omdat de meetgegevens zo mooi zijn. Het is een luistertest met een klant, klant zeer overtuigd, gezien de prijststelling.
Ja er zijn betere speakers, maar voor dit geld doen ze het gewoonweg prima. Of je daar nu aan meet of niet, je koopt een speaker omdat de klank past bij wat jij zoekt.
Dan kan je meten tot je een ons weegt, maar bij de roze webshop om de hoek staat ook een grote wand vol speakers, waar menigeen toch echt op klank (en budget) een speaker koopt.
Immers op specs vergelijken gaat je niet helpen of je hoort wat je wil horen.
Jij hebt Bose ook niet gekozen om de meetgegevens, fasegedrag etc etc.

FBT is over het algemeen goed doordacht, dik 50 jaar ervaring op ontwikkeling van systemen, specifieke DSP's.

Voor metingen aan FBT, zie hier
Elders heeft Timo Beckman aangegeven dat de daar gemeten FBT de enige met een kloppende faserespons van alle geteste speakers.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
27-3-2015 15:30
nou nou, wie heeft het nu over mijn speakers......die laten zich toch nergens mee meten laugh :D

maar
- X-Pro dieper
- X-Pro heeft mooi slag-laag
- X-Pro heeft een duidelijker mid, zeker voor een 15 inch. De RCF lijkt hierin wat afwezig(fase probleem?), de X-Pro is zeker duidelijker. Zeker met vocals en gesproken woord (No Woman No Cry)
- stand alone doet de X-Pro het duidelijk beter. De RCF heeft duidelijk een subwoofer nodig om goed en vol te klinken.

Zijn er dan geen nadelen? Jawel, het prijsverschil zit hem ergens in:
- de RCF heeft iets meer tophoog (16k) wat overigens discutabel als voordeel is. Je mist bij de X-Pro niets in het geluidsbeeld, in sommige gevallen zou ik zelfs wat hoog terugdraaien.
- de RCF gaat op papier 3 dB harder. We hebben geen SPL gemeten, maar de FBT zit iets eerder in de limiter (maar gaat dan loeihard)
Hierboven doe je allerlei beweringen op een rij die stuk voor stuk zeer subjectief zijn en ook kunnen betekenen dat het eigenlijk helemaal niet goed werkt.
Wat is dieper? (verder naar achteren of meer bereik in het laag, want voor veel mensen zeer lastig is te beoordelen blijkt in de praktijk. Want veel mensen vinden harder laag eerder in de regionen van 80 tot 120 Hz hard klinken, dan echt sub laag onder de 50 Hertz.)

Wat is slag laag? (dat je voor je harses geslagen word of dat het een echte boem boem box is?)

Wanneer heb je een duidelijker mid? (als de overlap tussen hoog en laag te groot is?)

Wanneer klinkt iets "vol" (als het blubbert?)

Meer tophoog, (als je bedoelt dat hij een groter bereik heeft in hoge tonen; ik zou er blij mee zijn want je kan het altijd dempen, maar nooit erbij draaien)

3dB harder maar niet gemeten, en de andere box gaat eerder in de clip, clip waarvan? Van je versterker? Daar zou ik helemaal niet blij mee zijn, en jij legt het uit als een voordeel? Hard kan ook lijken puur door meer vervorming en het overlappende mid.......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
27-3-2015 15:32
Ik ben vroeger bezig geweest met de FTB Jolly reeks (zal 2006 zijn of ergens die kant op; FBT zat toen nog bij Wytec). Kasten klonken goed (een stuk beter dan mijn eigen 2W250) maar konden een vergelijk met een LEM D-400 niet doorstaan en hadden nogal wat last van bijgeluiden aan de achterkant van de kast (rammelende versterkerunit en fluittoontjes wegens lucht lekkage). Is dat bij deze reeks een beetje onder de knie?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
27-3-2015 16:52
Heb nog geen actieve J serie (vroegere Jolly) hier gehad, de passieve had geen problemen met lekkage etc.
J serie is instapper, vind zelf de 12 inch wat aan de grove kant qua afmetingen. Ze klinken overigens erg netjes.
Met de Promaxx ga je meer richting RCF en consorten qua vergelijking.

Tom schreef:

Hierboven doe je allerlei beweringen op een rij die stuk voor stuk zeer subjectief zijn en ook kunnen betekenen dat het eigenlijk helemaal niet goed werkt.
Wat is dieper? (verder naar achteren of meer bereik in het laag, want voor veel mensen zeer lastig is te beoordelen blijkt in de praktijk.
Dieper is doodeenvoudig een groter bereik in het laag. Meer diepgang, geeft tot een lagere frequentie weer.

Tom schreef:

Want veel mensen vinden harder laag eerder in de regionen van 80 tot 120 Hz hard klinken, dan echt sub laag onder de 50 Hertz.)
Het is een topkast, natuurlijk geeft ie geen sublaag weer.

Tom schreef:

Wat is slag laag? (dat je voor je harses geslagen word of dat het een echte boem boem box is?)
Punch, 80 Hz dus

Tom schreef:

Wanneer heb je een duidelijker mid? (als de overlap tussen hoog en laag te groot is?)
Als de spraakverstaanbaarheid een stuk beter is. De RCF ART 525A klinkt afwezig, hol, geen duidelijke vocals. Alsof er iets goed fout zit in de kast.

Tom schreef:

Wanneer klinkt iets "vol" (als het blubbert?)
Als je blubbert ben je juist leeg (tenminste als ik op de pot blubber wel)
Iets klinkt vol als het niet iel klinkt, als het ballen heeft. Je weet donders goed wat ik bedoel volgens mij.

Tom schreef:

Meer tophoog, (als je bedoelt dat hij een groter bereik heeft in hoge tonen; ik zou er blij mee zijn want je kan het altijd dempen, maar nooit erbij draaien)
Als jij er blij mee zou zijn, waarom dan Bose? Daar zit sowieso geen hoog in, maar een dikke boost in via een eq....

Tom schreef:

3dB harder maar niet gemeten, en de andere box gaat eerder in de clip, clip waarvan? Van je versterker? Daar zou ik helemaal niet blij mee zijn, en jij legt het uit als een voordeel? Hard kan ook lijken puur door meer vervorming en het overlappende mid.......
3dB harder op papier (volgens de specs van de fabrikanten)
De RCF kan je iets harder insturen voordat ie gaat clippen. . Ik zeg nergens dat het nu een voordeel is. Hard lijken of hard zijn is niet im frage, beide kasten gaan gewoon hard zonder vervorming of andere ellende.
Overlappend mid is vooral jouw interpretatie, geen idee waar dat nu vandaan komt.

We hebben wel een heel korte analyse gedaan met een ruisje erop:
RCF ART 525A
FBT X-Pro 15
Zeker geen studio meting, geen dode ruimte en slechts indicatief, waarbij zich het grote verschil in de verstaanbaarheid van het middengebied zich juist niet direct laat zien.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
27-3-2015 17:14
Hallo Frank,

Ik kon me een goed beeld vormen bij je beschrijving ook zonder deze extra uitleg. Ik ben het ook wel met je eens dat metingen en specificaties weinig zeggen. Luisteren en vergelijken is doorgaans veel leerzamer. Wellicht weet Tom nog wel de submeeting van jaren terug. De metingen van de Punishers waren toen niet al te best maar de stack van 4 liet bij de luistertest toch wel zien wat die dag het beste doordrukte! laugh :D

Groetjes Walter

Terug naar forum Reageer (zonder quote)