Forum > Zelfbouw Speakers

Transmissie Lijn boxen

(41 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
24-8-2003 12:28
Dre,

Ik denk dat ik wel weet waar de fout in de redenatie zit:

Het systeem dat resoneert is de kolom lucht. Deze moet aan de kant van de driver als dicht worden beschouwd (v=0) Dat de driver een drukverschil opwekt is niet relevant voor het resonantiegedrag omdat dit een tijdsafhankelijk gegeven is. Vergelijk dit met de resonantie van de lucht in de basreflexbuis. De frequentie waarbij dat effect optreedt ligt puur af van de diameter en lengte van de buis alsmede de inhoud van de kast. De bewegende driver heeft geen enkele invloed hierop.

De vergelijking die het gedrag van de druk p ter plaatste x (of snelheid v dat is 1 op 1 te vertalen) in de buis beschijft is van de volgende vorm:

(dp^2)/(dt^2) = constante x (dg^2)/(dx^2)

De constante blijkt de geluidsnelheid in het kwadraat te zijn.

Met de techniek van de scheiding van de variabelen (dat wil zeggen dat de functie die de druk beschrijft als functie van de plaats van de vorm is: p(x,t) = P(t) x G(x) kun je deze differentiaal vergelijking oplossen. G(x) beschrijft de modeshapes ook wel trilvormen genoemd. In dit geval gaat dit om pure sinussen (bij een trillende balk ook sinh en cosh)

De invloed van de driver volgt uit het feit dat deze een externe belasting op het systeem uitoefend dit vind je terug in de P(t) term.

Het geheel is 1 op 1 vertaalbaar naar de trilling van een snaar, staaf of balk zoals we die in de dynamica van systemen met verdeelde parameters tegen komen.

Als die Pierce dit nu had opgeschreven was ik onder de indruk geweest, zijn uitleg vindt ik verre van duidelijk bovendien niet correct! Ik hoop dat mijn uitleg een beetje te volgen is. (fouten voorbehouden: ik typ alles uit het hoofd, doe ik altijd overigens)

MVG Contour
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
26-8-2003 01:11

Contour schreef:

Dre,

Ik denk dat ik wel weet waar de fout in de redenatie zit:

Het systeem dat resoneert is de kolom lucht. Deze moet aan de kant van de driver als dicht worden beschouwd (v=0)
Dick redeneert dat de kolom aan de kant van de driver NIET als 100% dicht kan worden beschouwd en jouw reactie is letterlijk "laten we er eens vanuit gaan dat de driver 100% dicht is". Je gaat er dus voor het gemak maar even vanuit dat de TL aanhangers per definitie gelijk hebben (hmmm) terwijl juist DAT nu door diverse modellen NIET is aangetoond!!!
Dat de driver een drukverschil opwekt is niet relevant voor het resonantiegedrag
Er wordt gesproken over SNELHEIDSVERSCHILLEN. Als het alleen drukverschillen zouden zijn dan was er geen reden tot discussie (want precies DAT gebeurt bij een afgesloten einde!!!). Aangezien er echter ook een stimulus is KAN er NIET sprake zijn van een volledig afgesloten einde (zonder kip is er nu eenmaal geen ei!!!).
omdat dit een tijdsafhankelijk gegeven is. Vergelijk dit met de resonantie van de lucht in de basreflexbuis. De frequentie waarbij dat effect optreedt ligt puur af van de diameter en lengte van de buis alsmede de inhoud van de kast. De bewegende driver heeft geen enkele invloed hierop.
Ik kan je tekst niet helemaal volgen (er zitten een aantal "sprongen" in die volgens mij volledig incorrect zijn). Daarnaast zie ik de relevantie niet. We hebben het hier over een transmissielijn; een systeem dat volgens de aanhangers gebaseerd is op een 1/4 golf pijp. Een Helmholz resonator is gebaseerd op een totaal ander principe (gekoppelde massa-veer systemen).

Dick is volgens mij vrij duidelijk in z'n uitleg. De driver exciteert de kolom en zorgt dus voor een snelheidsmaximum ter hoogte van de driver.

Een 1/4 lambda resonator is PER DEFINITIE gesloten aan een einde (DUS een drukmaximum ter hoogte van de driver).

Dat strookt dus NIET met de uitleg die vele TL aanhangers geven. En de reden daarvoor zou best eens kunnen zijn dat de theorie die de TL aanhangers DENKEN gevonden te hebben wel eens volledig incorrect zou kunnen zijn (zou niet de eerste keer zijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
26-8-2003 13:39
Maar de driver hoeft echt niet aan het eind te zitten wat gesloten zou moeten zijn. Ik heb juist advies gekregen om de driver op 1/3 lengte van de pijp te plaatsen.
En voor zover ik het kan volgen hier, ga je er van uit dat de driver aan het eind zit...
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
26-8-2003 14:20
Michiel: bij mijn weten is dat (de driver aan het eind van de buis plaatsen) de meest voor de hand liggende / gebruikte constructie. Als je de driver op 1/3 van de buis zou plaatsen zou je volgens mij heel andere effecten te "zien" krijgen. De buis is dan effectief opgesplitst in 2 buizen waarvan de ene 2x zo lang is als de andere (1/3 vs 2/3).
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
26-8-2003 14:43
Dat dacht ik ook ja. Daarom heb ik in mij TL de driver aan het eind geplaatst. En toch kreeg ik het advies om de driver op een andere plaats te monteren om de weergave meer linear te maken. Ik heb er verder niet over na gedacht en ook nix over opgezocht. Maar de persoon die mij het advies gaf leek me een flinke TL fanaat te zijn.
De heren contour en dre zullen vast iets meer kennis aan boord hebben dan mij om een dergelijke situate te "voorspellen". En misschien is de conclusie wel dat het voor de hand ligt de driver helemaal niet aan het eind te monteren....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
26-8-2003 14:44

michiel schreef:

Maar de driver hoeft echt niet aan het eind te zitten wat gesloten zou moeten zijn. Ik heb juist advies gekregen om de driver op 1/3 lengte van de pijp te plaatsen.
En ook dat toont eigenlijk dat men niet geheel precies weet hoe (en of en waarom) een TL werkt. Bij het ene ontwerp zit hij aan het begin, dan weer op 1/4, dan weer op 1/3.

Ik ben eerlijk gezegd bang dat men inderdaad maar wat doet en dat de TL inderdaad niet meer is dan een vreemde BR kast.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
26-8-2003 15:46
Ik ben eerlijk gezegd bang dat men inderdaad maar wat doet en dat de TL inderdaad niet meer is dan een vreemde BR kast.
Dat zou best kunnen, maar vind je het dan geen uitdaging om uit te zoeken hoe het wél zit?! Als ik sterk zou twijfelen aan iets en ik heb de middelen oer mee bezig te zijn dan zal ik ook doorgaan tot het duidelijk word voor me... Het is dat ik nu de middelen (en tijd) niet heb, anders had ik de hele TL wel wat beter onder de loep gnomen....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
26-8-2003 17:44

michiel schreef:

Het is dat ik nu de middelen (en tijd) niet heb, anders had ik de hele TL wel wat beter onder de loep gnomen....
Same here.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ErixStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 28-6-2005
Berichten: 23
26-8-2003 18:48
Is een transmissielijn luidspreker niet 'gewoon' gebasseerd op de pijpen van een kerkorgel?. Op basis van dit principe zijn bij mijn weten namelijk de 'Pied-Piper' kasten ontworpen welke trouwens een inmens mooi geluid voortbrengen.
Velen luisteren maar slechts weinigen horen...
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
26-8-2003 22:58

Erix schreef:

Is een transmissielijn luidspreker niet 'gewoon' gebasseerd op de pijpen van een kerkorgel?. Op basis van dit principe zijn bij mijn weten namelijk de 'Pied-Piper' kasten ontworpen welke trouwens een inmens mooi geluid voortbrengen.
Pied piper is een TL. De perfect proformer king schijnt het nog beter te doen. Misschien leuk leuk als je een pp fan bent. Ik weet nog wel een gigantische disscussie over pp's op het hifi forum.... Maar dat ging niet zo zeer over de achter ligende gedachte.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)