Forum > Geluid

uitgangsspanning mengpaneel

(23 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
20-6-2007 16:46

sntho0 schreef:

Ja, dat klopt. De P-2000 is inderdaad ingesteld op 0.75V. Helaas zit er niet zo'n schakelaartje op de Kind versterker.
Is er een ander manier om het ingangssignaal te verhogen of om die van de versterker te verkleinen?
Waarom zou je? Gewoon de regelaars voorop de versterker gebruiken waar ze voor bedoeld zijn.
Of gaat dan Dré z'n reactie op: Als de uitgangsimpedantie van de bron lager is dan de ingangsimpedantie van het apparaat dat op deze bron wordt aangesloten dan is er niets aan de hand. Andersom is NIET goed.

M.a.w. Als mijn mengpaneel 1 volt afgeeft moet ik de versterker op 1.4 volt zetten?
Je verwart impedantie (weerstand) met spanning (en da's niet handig).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
20-6-2007 17:00
De P-2000 geeft zijn volle vermogen bij een ingangsspanning van 0,75 volt. Je mixer levert 1 Volt (als de vu-meters 0 dB aanwijzen). Dat betekent dat je de gain-regelaars van de versterker ietsje moet terugdraaien. Doe je dat niet dan overstuur je de versterker waardoor hij zal vervormen/clippen.

Andersom, als je mixer bijvoorbeeld 1 Volt levert, terwijl de versterker 2 Volt verwacht heb je een groter probleem. Je bereikt dan niet het volle vermogen van de versterker. Meer hierover in dit topic.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
21-6-2007 09:29

Victor schreef:

De P-2000 geeft zijn volle vermogen bij een ingangsspanning van 0,75 volt. Je mixer levert 1 Volt (als de vu-meters 0 dB aanwijzen). Dat betekent dat je de gain-regelaars van de versterker ietsje moet terugdraaien. Doe je dat niet dan overstuur je de versterker waardoor hij zal vervormen/clippen.

Andersom, als je mixer bijvoorbeeld 1 Volt levert, terwijl de versterker 2 Volt verwacht heb je een groter probleem. Je bereikt dan niet het volle vermogen van de versterker. Meer hierover in dit topic.
Ha, dat verklaart dus dat die P2000 veel harder gaat dan de Kind versterker. Er komt 1 Volt binnen terwijl de versterker op 0,75 staat. De Kind heeft 1.2 nodig om vol te kunnen draaien. Dus, ik heb de P2000 altijd te veel signaal gegeven. Toch heb ik deze nooit zien clippen. Wel brande het +30 db lampje bijna constant. Ik dacht altijd dat dit geen kwaad kon, zolang het cliplampje maar niet gaat branden. Ook was het het geluid prima. Ik hoorde geen vervorming. Maar ok, nu sluit ik de subs op de Kind aan in bridge en de P2000 op de tops. Ik zal de de P2000 op 1.4 V zetten, dan kan er wat dat betreft niets mis gaan.

Dan nog deze vragen. Er is al veel over geschreven, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk.

Als ik dan de limiter in mijn x-over op 0 db zet. Zit ik dan goed?

En kan ik de In-en output gain het beste op 0 db laten staan? Ik kan ze beide van -40db tot +6db instellen. En dan via de gain knoppen van de versterker de volume regelen?

En op mijn mengpaneel zitten VU meters bij de master en bij iedere fader. Ik weet dat ik de master uit het rode moet houden, maar ik heb me laten vertellen dat dit voor de andere faders niet zo erg is als deze af en toe in het rood komen.

Al vast weer bedank!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
21-6-2007 11:17
Het liefst houd je alles uit het rood. Zolang de lampjes uit het rood blijven weet je dat het niet vervormd. Een beetje in het rood betekend een beetje vervorming (wat je dus ook niet of nauwelijks zult horen), veel in het rood betekend veel vervorming (met alle nare gevolgen van dien mbt clipping en geluidskwaliteit). Je zorgt dus mbv de gain knoppen dat de pieken net boven de 0dB uitkomen als de fader open staat. Je gain knoppen stel je dus ook per nummer af!
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)