Forum > PC related Forum

Nieuwe geluidskaart, help!

(34 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
BrammiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2006
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 18
9-1-2010 15:01
Ik moet wel zeggen dat het me nog niet echt duidelijker word shut up :X
De een zegt dat het wel de moeite is, de ander niet. Daarom denk ik ook dat er wel gekeken moet worden naar wat ik nu heb.
De speakers staan sowieso vast, het mengpaneel zou ik altijd nog kunnen vervangen door een hoogwaardigere, de pc staat ook vast.
Nouja, met elk antwoord kom ik een beetje dichterbij laugh :D
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
9-1-2010 15:08
Het is heel simpel, als je een betere geluidskwaliteit wilt dan moet je het zwakste apparaat uit de schakel verwijderen, hoe? Testen. Leen of huur ergens eens een Midas mixer of een A&H oid en kijk eens of het een stuk beter klinkt. Leen van een vriend eens een geluidskaart of hele computer, en probeer het eens uit? Bij onze lokale computerzaak kon ik ook vaak kaartjes meenemen om te testen of het verschil maakte. Hoor jij met een andere geluidskaart meteen een verbetering, dan heeft het zin om een nieuwe aan te schaffen. Anders uiteraard niet.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
BrammiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2006
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 18
9-1-2010 15:26

DJ Delay schreef:

Het is heel simpel, als je een betere geluidskwaliteit wilt dan moet je het zwakste apparaat uit de schakel verwijderen, hoe? Testen. Leen of huur ergens eens een Midas mixer of een A&H oid en kijk eens of het een stuk beter klinkt. Leen van een vriend eens een geluidskaart of hele computer, en probeer het eens uit? Bij onze lokale computerzaak kon ik ook vaak kaartjes meenemen om te testen of het verschil maakte. Hoor jij met een andere geluidskaart meteen een verbetering, dan heeft het zin om een nieuwe aan te schaffen. Anders uiteraard niet.
Hier heb je uiteraard ook gelijk in. Was al van plan om langs de winkel te gaan, en zal meteen nog wat gaan informeren qua kaarten, mixers etc.
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
9-1-2010 16:33
Ik begrijp dat het hier gaat over een installatie die vast staat in een kelder bij de topicstarter thuis. In dat geval denk ik dat je prima verder kunt met wat je al hebt. Als je tevreden bent van de mixer zie ik niet echt een reden om die te vervangen. Het is hier niet mijn bedoeling je mixer af te kraken hoor.
Maar hetzelfde geldt voor je geluidskaart: is de geluidskwaliteit momenteel dan niet goed genoeg? Ik zou in jouw geval gewoon voorlopig de onboard blijven gebrukken, en dan kan je later nog altijd upgraden naar iets anders indien nodig.

Ps: Dat we "bijna dezelfde" computer hebben, kan wel kloppen. De p55 chipset is momenteel de enige chipset voor de i5/i7 op een socket 1156. En dus is de onboard sound ook gelijk ;)
BrammiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2006
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 18
9-1-2010 16:48
De installatie staat idd vast. Nu de kelder een beetje een kroeg begint te worden (lees: Bar, pooltafel, beamer etc. etc.) En de geluidsinstallatie er hangt en ik een nieuwe computer heb gekocht, wilde ik ook de geluidsinstallatie ''zo goed mogelijk hebben''.

Wat ik nu heb weet je al, ik dacht alleen zo,, je ziet al dat veel mensen op de computer een aparte geluidskaart kopen (creative, asus xonar etc.) voor alleen een 2.1 of 5.1 setje van een paar honderd euro.

Daaruit trok ik de conclusie, en ook na het lezen van andere posts, dat het zeker de moeite waard zou zijn, om een geluidskaart te kopen voor mijn geluidssysteem, aangezien deze toch wel wat hoogwaardiger is.

Het is nu wel zo dat er best wat ruis in zit, maar ik werk nu nog met verloopjes waarvan ik vermoed dat deze niet heel degelijk zijn. Daarnaast moet ik binnenkort nog een keer alle xlr kabels aflopen i.v.m. slecht gesoldeerde pluggen en ook de output van de oude computer vertrouw ik niet helemaal.

Blijkt nou dus dat wanneer ik 1. De kabels nagelopen heb, 2. Er geen verloopjes meer tussenzitten en 3. de nieuwe computer met de nieuwe onboard geluidskaart aangesloten is, nog steeds ruis is of slechte kwaliteit muziek weergeeft, zal ik zeker eens een andere mixer ertussenzetten (bijv. Reloop RMX40?) of een geluidskaart proberen wanneer dit probleem zich dan nog steeds voordoet.
Het is immers mooi meegenomen als ik daar geen geld aan hoef uit te geven, want een nieuwe geluidskaart + mixer is toch al gauw weer 4 a 500 euro, terwijl ik dit nu dan liever aan verlichting of andere dingen uit zou geven.
DjjonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-10-2007
Laatste: 14-8-2014
Berichten: 149
9-1-2010 18:55
Ik denk dat je een aarde probleem hebt ;). Misschien een PC DI box er tussen en het probleem is opgelost van je brom wink ;)
Boemboem..
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
9-1-2010 22:16
Ruis als in ffffff of brom? Hoor je het ook als je muziek op een voor jou normaal volume aan staat?

In plaats van meteen allerlei apparaten te gaan toevoegen of vervangen, kun je beter eerst gaan zoeken naar de bron van de bijgeluiden. Dus: alles lostrekken, apparaat na apparaat weer aansluiten en na iedere actie controleren of er bijgeluiden optreden. Pas daarna kun je fatsoenlijk besluiten of en hoe dit op te lossen is.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
9-1-2010 22:35

Sylvia schreef:

Ruis als in #ffffff
Dat noemen ze nou witte ruis.. razz :p
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 13473
11-1-2010 10:22

big bang schreef:

Sylvia schreef:

Ruis als in #ffffff
Dat noemen ze nou witte ruis.. razz :p
Niet te verwaren met roze ruis:
ssssshhhhhhh

En bruine ruis:
prrrrrrrrrrt

laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
11-1-2010 14:08
Nah, roze ruis is meer van

"FF00AA"

wink ;)
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)