Forum > Geluid

geluids installatie in een restaurant

(41 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
24-9-2009 00:57
Ik word inderdaad een beetje overrompelt met informatie, had niet gedacht dat er zoveel mogelijkheden zouden zijn.
Had het aanbod iets kleiner ingeschat.
Ik zal sowieso morgen nog even overleggen op het werk. Zodat ik iets meer specifieke informatie heb.
Systemen kan wegstrepen en welke opties ik kan openhouden.

Het restaurant is verder niet zo groot en heeft ook geen systeemplafond. Het heeft een bourgondische sfeer.
Een speaker mag ook wel aanwezig zijn, zolang die redelijk in het plaatje past. Het is niet zo dat alles perfect weggewerkt hoeft te worden. Verder zijn de eisen niet zo heel erg hoog. Speakers mogen ook best iets groter zijn.
Alles in verhouding natuurlijk.

Er was namelijk al nagevraagd bij voor een systeem bij een bedrijf. Deze schreven een heel duur systeem voor (€3500, was geloof ik het systeem met afstandsbediening) en een goedkoper systeem, dit waren dan 4 simpele boxjes van sony. Hier kwam niet echt het geluid uit wat men zou verwachten. Wat ik nu meer zoek is de tussenweg hierin.

fijne nacht verder happy :)
insomnia
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 9491
24-9-2009 10:00
Voor de kleurstelling van de boxen hoef je je niet al te veel zorgen te maken.
Meeste boxen zijn zwart (en sommige zelfs in het wit te bestellen).
En als het grote zwarte rooster aan de voorkant te veel oog pakt,
haal je het even van de speaker en spuit je het met een goede spuitlak in de kleur van de achterliggende wanden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
25-9-2009 14:51
Daar ben ik weer.

Gister nog even alles bekeken en het er nog eens over gehad. Nu heb ik zelf ook wat meer duidelijkheid.
Dat is ook wat makkelijker om uiteindelijk tot een goed systeem te komen.

De volgende dingen zijn afgevallen:

100 volt installatie
actieve speakers
speakers i.c.m subwoofer

De set zal dus vrij simpel worden. 4 of 5 boksen i.c.m met een 1 of 2 versterkers en een vrij simpel mengpaneeltje.
Het budget was €1000,- Dit blijft ongeveer gelijk, als het echt de moeite waard zou zijn mag het ook iets meer kosten.

Prijs/kwaliteit is dus belangrijk.

Nu is de zoektocht iets simpeler geworden. Verder maakt het uiterlijk vrij weinig uit, zolang ze niet paars zijn of iets dergelijks wink ;).

De geluidskwaliteit moet redelijk tot goed zijn. Zolang het maar aangenaam klinkt.

Heeft iemand enig idee wat een beetje leuke speakers zijn voor het geld en i.c.m welke versterker?
insomnia
DjjonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-10-2007
Laatste: 14-8-2014
Berichten: 149
25-9-2009 15:08
Ik weet niet of het is voor je is, maar heb al best vaak de welbekende Master Audio sets gezien, deze zijn volgens mij 5.1, als ik me niet vergis. Weet zo niet de naam van deze sets maar een forumlid had eerst twee van deze sets te koop
Boemboem..
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
25-9-2009 15:11
Mogelijk idee:
4-6x DAP SM-10MKII
1x American Audio V-3001plus
+ kabels

Heb je behoorlijk wat vermogen, goede spreiding en uit de 10" valt ook nog een acceptabel laag te halen.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
25-9-2009 15:41
Behoorlijk overkill qua vermogen. Weliswaar 10", maar wel een PA-speaker dus eigenlijk helemaal niet laag getuned. Met 1 versterker ga je die drie zones niet halen, en de gainknop lijkt me in veel gevallen niet ideaal als volumeknop. Eigenlijk moet er dus nog een (zone)mixertje bij.

Voor de vraagsteller: Er is een de webshop bij de speakers een subcategorie "Installatie/Horeca" te vinden. Ik zou die eens aanklikken. wink ;)
Misschien is de PR-serie wel iets voor je. Heb ze zien hangen op mijn oude middelbare school en de concierge vond ze minstens net zo goed als de Philips hifi-speakers die er eerst hingen. Dus misschien zijn ze een luistertest waard.
Of ga bij andere merken op zoek naar producten speciaal voor horeca/installatie, daar heb je over het algemeen meer kans van slagen dan bij PA-speakers.
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
25-9-2009 19:01
Daar heb je inderdaad gelijk in, echter zie ik toch steeds vaker kleinere PA topjes hangen, maar uiteraard is een kleinere variant ook een optie (mogelijk zelfs beter in de TS z'n geval).
Bier, Billen, Borsten en Beats!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 2053
25-9-2009 19:13
Als er kleinere PA topjes hangen, ligt er dan niet stiekem ergens ook een subwoofer?
Want de laagweergave/totaal bij een 10" topje valt meestal vies tegen.
Ik zou zeker voor een installatie speakertje kiezen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
26-9-2009 01:03
In eetgelegenheden waar 's avonds nogal eens een feestje wordt gegeven ben ik regelmatig over één of meer semi-verstopte subs gestruikeld. Veel HK en RCF setjes trouwens.
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
28-9-2009 19:41
Zover ik lees in de eerste post gaat het om een restaurant en gaat het om achtergrondmuziek.. een flinke sub/SM10 lijkt me dan toch wel enigzins onbenullig.

Voor dit bedrag zou ik zeggen:
Ruimte 1: PR-82 -> 4 stuks
Ruimte 2: PR-82 -> 2 stuks
Ruimte 3: PR-62 -> 2 stuks

Zoals je ziet 4 stuks voor de eerste ruimte, dit omdat het hier vaak wat drukker is en meestal een betere verdeling van geluid valt te maken met 4 luidsprekers dan 3 (is ook een raar aantal naar mijn mening).

Voor de 2e ruimte ook 2 PR-82 speakers.

Voor de 3e ruimte (keuken) 2 stuks kleinere speakers (ivm ruimte in een keuken?) ik heb in de link de witte variant staan, dit leek mij het mooist voor een keuken (als deze grotendeels tenminste wit is.

Dit geheel aangestuurd door (Dre's choice!):
2 stuks Behringer A-500

Je gebruikt dan 1 versterker in zijn geheel voor de eerste ruimte = 4 speakers -> 2 per kant.
De andere versterker 1 kanaal voor de twee speakers in de 2e ruimte en het andere kanaal voor de 2 speakers in de keuken.

Op deze manier heb je een net systeem met een prima klank! (ik ken de PRA82 en dat klinkt voor het geld erg netjes)
Tevens passief gekoelde versterkers (ivm stof/ventilator gedoe).

Totaalbedrag (Inclusief BTW): € 860,20
Heb je ook nog wat over voor bekabeling. (je kunt voor iets meer geld ook voor de PM serie kiezen maar dit is een kwestie van gaan luisteren)
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show

Terug naar forum Reageer (zonder quote)