Forum > Newbie Forum

toonregelingen bij het draaien

(32 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 2-9-2024
Berichten: 387
5-11-2008 16:53
Het beste is om NOOIT +1 of hoger te gebruiken.

Het is altijd beter om eerder terug te draaien dan BIJ te draaien.

Dus, als je te weinig hoog hebt draai je LOW en MID terug. etc.
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
5-11-2008 19:32

dj krissie schreef:

Het beste is om NOOIT +1 of hoger te gebruiken.

Het is altijd beter om eerder terug te draaien dan BIJ te draaien.

Dus, als je te weinig hoog hebt draai je LOW en MID terug. etc.
Ga dat eens op de gemiddelde fuif uitleggen... Nog nooit een DJ gezien die zen bass onder de 12h zet... (Behalve bij 't inmixen)
Zelf draai ik geregeld ook wel eens een fadertje lekker in de plus, bij voorbeeld om een leuk melodietje extra in de verf te zetten...
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 2-9-2024
Berichten: 387
5-11-2008 20:03

StijnS schreef:

dj krissie schreef:

Het beste is om NOOIT +1 of hoger te gebruiken.

Het is altijd beter om eerder terug te draaien dan BIJ te draaien.

Dus, als je te weinig hoog hebt draai je LOW en MID terug. etc.
Ga dat eens op de gemiddelde fuif uitleggen... Nog nooit een DJ gezien die zen bass onder de 12h zet... (Behalve bij 't inmixen)
Zelf draai ik geregeld ook wel eens een fadertje lekker in de plus, bij voorbeeld om een leuk melodietje extra in de verf te zetten...
Dat is het zelfde als in Rood draaien. Iets in het rood, en meeste mengpanelen kunnen dat niet goed versterken en vervormd het geluid direct.

Maar zeg zelf, Er zijn ZO WEINIG deejay's die weten hoe het nou ECHT werkt. Er zijn allemaal "Droom" deejays die weten hoe een mengpaneel en cd-spelers werkt. Maar totaal niet verder weten dan het bedienen ervan.

Kristian
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
5-11-2008 20:17

StijnS schreef:

Ga dat eens op de gemiddelde fuif uitleggen
En wat voor dj's staan er op een gemiddelde fuif?
Juist...

StijnS schreef:

Zelf draai ik geregeld ook wel eens een fadertje lekker in de plus
Faders draai je niet, die schuif je (en niet in de plus). Equalizer-potmeters draai je (de meeste zijn potjes), en alléén in de plus als je weet waar je mee bezig bent.

Ik vraag me altijd af of iemand nou zo goed weet waar-ie mee bezig als als hij niet eens weet hoe bepaalde onderdelen van een mixer genoemd en bediend worden.

Heb ze trouwens vaak genoeg gezien en gehoord, dj's die als een compleet dolgedraaide de eq pots open-dicht-open-dicht op de maat van de muziek doen en er ook nog heel intelligent bij kijken, in alle enthousiasme vergetend wat het met de oren van het publiek kan doen.
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
5-11-2008 20:44
oke, ik zit ook nog in de beginnende fase,
vooral op mijn kamer heb ik weinig bass uit mijn setje dan draai ik de bass wel eens een stuk open,
betekend dit dan dat hij intern in het rood draait? zonder dat ik dat zie op de VU-meters?
excuseer mijn domheid, maar van de binnenkant van een mixer weet ik nog vrij weinig.

Roy Straver
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 2-9-2024
Berichten: 387
5-11-2008 21:06

roystraver schreef:

oke, ik zit ook nog in de beginnende fase,
vooral op mijn kamer heb ik weinig bass uit mijn setje dan draai ik de bass wel eens een stuk open,
betekend dit dan dat hij intern in het rood draait? zonder dat ik dat zie op de VU-meters?
excuseer mijn domheid, maar van de binnenkant van een mixer weet ik nog vrij weinig.

Roy Straver
Nee, Wat ik bedoelde is dat wanneer je verder dan 12 uur ging draaien het geluid "slechter" werd. (Er gaat niks kapot.)

Sluit bijvoorbeeld een subwoofer aan, (geen tops). Muziek je aan... Ga van 12 uur naar bijvoorbeeld max. Dan hoor je het vervagen (meestal). (Omdat het mengpaneel het singaal gaat versterken.) en helaas, vooral bij budget mixers, die kunnen dit singaal niet goed versterken. Daarom is het beter om iets af te knappen dan te versterken.

Ook de betere mengpanelen hebben dit problemen.

Kristian

( Edit: Ben gelijk weer een stukje gaan schrijven voor het beginners informatie topic geluid laugh :D )
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
5-11-2008 21:58
okay, bedankt man! weet ik dat ook weer.
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 2-9-2024
Berichten: 387
5-11-2008 22:00

roystraver schreef:

okay, bedankt man! weet ik dat ook weer.
Ben bang dat ik niet alleen jou heb geholpen. Maar ook meer on-verstande deejays laugh :D
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
9-11-2008 23:50
5 x bewerkt. Laatst door Webbie op 10-11-2008 01:21
Hallo,

Nog even de wijze quote van Victor aanhalende.

Victor schreef:

....... Het is niet zo dat laag+mid+hoog precies overeenkomt met het hele frequentiebereik. De laagregelaar regelt maar een stukje van het laag (en idem voor mid en hoog).
Als je de klankkleur van je installatie wilt bijregelen met de EQ op je mengtafel ben je naar mijn idee verkeert bezig.
Ik ben dan wel geen DJ, maar weet wel als je steeds aan die EQ moet gaan zitten om je installatie "goed" te laten klinken er toch wat mis is met je installatie zelf (of met je processor-instellingen en/of speaker-configuratie).

In eerste instantie zou je installatie "recht" moeten kunnen klinken (meten), dus elke frequentie zou even hard moeten kunnen worden weergegeven.
Veel mensen vinden een beetje extra bass wel lekker (zo tussen de 6dB á 8dB meer laag t.o.v. het Mid/Hoog) die je insteld in je processor door het signaal naar de versterkers van je toppen wat te minderen t.o.v. je subs (met eventueel een of meerdere correcties via de PEQ van je processor).

Mocht je installatie toch nog "live" correcties nodig heben, dan kun je beter met een grafische EQ (beter nog, qua controle over het geluid, met een parametrische EQ) wat bijregelen dan met je drie knopjes op je mengtafel te vinden).
Oók als je die alleen zou gebruiken om te "minderen", je creëert namelijk steeds dalen (bij het minderen) en pieken (bij het meerderen) in de frequentie-karakterastiek van je uitgangssignaal.
Dit komt omdat op je mengpaneel de potmeters van de EQ (meestal Bass/Mid/High) allen een vaste centrale frequentie en vaste Q-factor hebben.

Nu heb ik zeker de wijsheid niet in pacht, maar kan toch tegenwoordig wel de zin en on-zin van elkaar scheiden.
Ik heb veel geleerd (veel topics gelezen) op dit forum in de laatste jaren, maar het meeste heb ik toch wel geleerd (misschien nog belangrijker, gaan begrijpen!) door dingen gewoon zelf te gaan proberen/uit-te-spitten.
Het zou veel forumleden niet misstaan om eens wat dieper in een bepaalde materie te duiken.

Waar ik zelf veel aan gehad heb (en nog heb) is het prullen met Smaart.
Gewoon simpel een EQ of mengpaneel aansluiten op een pc/laptop en kijken wat er gebeurt met het signaal als je aan de schuiven/knoppen zit.

Wat betreft de kosten hoeven jullie het niet te laten, men nemen één pc/laptop, geluidskaart (met Line-IN), SmaartLive 5.4 (Demo) en maak een Y-kabeltje.
En alles nog eens netjes voorgekauwd in een topic ook.
Er gaat echt een wereld voor je open.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
10-11-2008 01:02
Hallo,

roystraver schreef:

oke, ik zit ook nog in de beginnende fase,
vooral op mijn kamer heb ik weinig bass uit mijn setje dan draai ik de bass wel eens een stuk open,
betekend dit dan dat hij intern in het rood draait? zonder dat ik dat zie op de VU-meters?
Ja, volgens mij kun je inderdaad de mixer intern laten clippen als je het "bandje" van de bass te veel opengooid (dus plust), ook als je daarna de gain terugschroeft (dus de VU-meter uit het rode haalt/laat).
Het kwaad is immers al geschied.

Zoals eerder gezegd "plussen" (en zeker veel) is uit den boze.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)