Forum > Geluid

Dynacord Powermax 5

(51 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
16-10-2008 10:10
En daarbij komt ook nog eens dat Dynacord een stuk duurder is..
Je hebt wel een 18" subje, maar daar kun je ook niet meer uit halen dan erin zit..
Als je met z'n 2en bent is het misschien de moeite om een 2ehands setje te bekijken van de Madras..
En dan 18" sub en 15" top, voor een dubbel 12 top heb je dan weer dubbel sub nodig...
Al is dat wel goed voor de uitbreiding...
15" top en 18" sub kun je tegenkomen voor 5500 - 6000 euro zoiets
If it ain't Dutch it ain't much...
RutgerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-9-2003
Laatste: 24-1-2018
Berichten: 196
16-10-2008 10:13

Dré schreef:

Ruudjan schreef:

Bedankt voor jullie reactie. Als ik het zo lees is de powermax dus nog niet zo verkeerd! Wat ik belangrijk vind dat er genoeg druk uit de bassen komt. Wat dat betreft vind ik de LEM T5SA erg tegenvallen.
Zet hem op "D-400 house", plaats hem het liefst in een hoek en druk hem maar een beetje in de clip (hij is goed beschermd).

Daarnaast moet je altijd de realiteit onder ogen blijven zien: Het is en blijft een 15" BR subje (een erwtje dus). Heb dus niet de illusie dat een 15" BR sub van een ander merk significant beter zal presteren...

Ik zou er dus gewoon 2 T5SA's bij nemen aangezien de winst van de koppeling alleen al meer is dan velen vermoeden. 1 subje per kant is leuk voor ca. 100 man (als het stevig moet). 2 subjes per kant is voldoende voor fiks meer dan het dubbele.
Je kan met 4 subs gaan slepen, maar mijn ervaring is dat je met een Powermax 5 set meer dan genoeg bas/volume hebt voor 250 man.

Ik draai zelf met dynacord variline sub 18 ( met een L2400 versterker ) en die produceert meer dan genoeg bas voor 2 toppen

s6 rutger.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
16-10-2008 11:12

rutvanelk schreef:

Je kan met 4 subs gaan slepen, maar mijn ervaring is dat je met een Powermax 5 set meer dan genoeg bas/volume hebt voor 250 man.
1 x 18" BR subje per kant (uit mid-price prijsklasse) voor 250 mensen? Ik durfde dat aantal niet eens met m'n 18G50 subs (andere kwaliteitsklasse), aangestuurd door Lab.4000 versterkers (andere kwaliteitsklasse). Maar mogelijk zijn mijn inschattingen (en plaatsingen in het verleden) erg conservatief. Ik hanteerde altijd de "liever mee dan om verlegen" regel ;-)

Natuurlijk moet je, als je ze allemaal nodig hebt, meer meeslepen MAAR:

1. De totale set smoelt beter (hooguit klein tussenpijpje tussen bovenste sub en top) en op podium zelfs gewoon doorstapelen.
2. 2 x 15" sub presteert, in zelfde kwaliteitsklasse, altijd meer dan 1 x 18" sub (physics 101).
3. Flexibeler (is 4 subs niet nodig, dan laat je 2 subjes thuis).
4. Hij heeft reeds 2 x T5SA subs (en verkopen=afschrijven).

Merken vind ik allemaal niet zo boeiend. Aan het einde van de dag duwen ze gewoon lucht heen en weer (en binnen een bepaald budget kan dat gewoonweg maar tot een bepaalde limiet en met een bepaalde kwaliteit). OP heeft echter al T5SA subjes (mooi compact en prima presterend mits je verwachtingen niet meer lijken op een sprookje).
Ik draai zelf met dynacord variline sub 18 ( met een L2400 versterker ) en die produceert meer dan genoeg bas voor 2 toppen
Dat soort termen zeggen me echt helemaal NIETS. Geval is namelijk dat de ene top de andere niet is (chips) EN geval is dat de ene afstelling de andere niet is (chips). Zo ben ik dol op minstens 6dB meer laag dan mid/hoog (geeft indruk van geluidsdruk zonder daarbij behorende kapotte oortjes bij bezoekers). Iemand die meer de jaren 70 klank van de vorige eeuw wil horen zal een fractie nodig hebben van het aantal subs dat ik mee sleepte (6 x 18" subjes voor ca. 500 man).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
16-10-2008 13:47

rutvanelk schreef:

Je kan met 4 subs gaan slepen, maar mijn ervaring is dat je met een Powermax 5 set meer dan genoeg bas/volume hebt voor 250 man.

Dré schreef:

1 x 18" BR subje per kant (uit mid-price prijsklasse) voor 250 mensen? Ik durfde dat aantal niet eens met m'n 18G50 subs (andere kwaliteitsklasse), aangestuurd door Lab.4000 versterkers (andere kwaliteitsklasse).
Wat bedoel je hier concreet mee Dré? Andere kwaliteitsklasse (18G50)?

Ik heb ook liever te veel dan te weinig bij, dat blijft een betere ingesteldheid. Maar toch wil er nogmaals de nadruk op leggen dat een standaard PM5 set weldegelijk geschikt is om de op zijn gewenste activiteiten succesvol te doen slagen. Wanneer het gaat over trouwfeesten en dergelijke, waar geen heavy metal bands optreden bij wijze van spreken, is een publiek van 250 mensen bespelen in een aangepaste zaal, geen probleem. Wanneer je voor een trouwfeestje een 6-tal subs per kant gaat neerleggen, ben je ook verkeerd bezig in mijn ogen.

Toevallig heb ik een tijdje terug de besproken LEM bassen eens gehoord. Ik heb verder geen ervaring met LEM moet ik daar wel bijzeggen. Ik vond de klank eigenlijk bedroevend slecht. Uiteraard bepalen vele factoren die klank, maar ik was onder de indruk, hetzij negatief. Ik vergeleek meteen met een D-Lite 15" van Dynacord. En ik kan oprecht blij zijn dat ik telkens weer voor Dynacord kies! Wat een wereld van verschil...

Een F8 sub kan echt zeer puike prestaties neerzetten Dré. Ik zou resoluut voor de Powermax combinatie gaan, en de LEM's voor de gemakkelijkheid rustig vergeten, wat overigens een zeer snel proces zal zijn ;) Natuurlijk kan je 2 15"-ers per kant diverser inzetten, en kan je profiteren van het koppelen, maar dan nog is het in dit geval geen aanrader...

(D-Lite en Variline presteren trouwens ook zeer goed...)
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
16-10-2008 14:45

prosoundandlight schreef:

Wat bedoel je hier concreet mee Dré? Andere kwaliteitsklasse (18G50)?
Dat je niet hoeft te verwachten dat in zo'n Powermax 5 sub een speaker zit die qua kwaliteit te vergelijken is met de 18G50...
Wanneer je voor een trouwfeestje een 6-tal subs per kant gaat neerleggen, ben je ook verkeerd bezig in mijn ogen.
Als het een bruiloft is voor 500 man dan zal je ze toch wel nodig hebben (min of meer ;-). Alleen zijn er niet veel bruiloften die zo groot opgezet zijn. Bij mijn 500 man voorbeeld had ik het dan ook over normale feesten.

Maar goed: Bij 250 man bruiloftwerk zou ik het met 1 18G50 per kant wel aandurven. Algemene feesten (die ook in TS genoemd werden) echter niet (of in ieder geval liever niet).
Toevallig heb ik een tijdje terug de besproken LEM bassen eens gehoord. Ik heb verder geen ervaring met LEM moet ik daar wel bijzeggen. Ik vond de klank eigenlijk bedroevend slecht. Uiteraard bepalen vele factoren die klank, maar ik was onder de indruk, hetzij negatief.
Welke instelling op de sub? Met welke top erbij? Hoe geplaatst? Waarmee vergeleken (ter plekke en onder dezelfde omstandigheden)?

Geval is dat ik diverse RH sets (om maar eens een merk te noemen waar ik toevallig jaren lang een bepaalde voorliefde voor heb gehad) gehoord heb die op stront klonken (ik heb echter ook diezelfde RH sets gehoord waarbij ik gewoon een strakke plasser kreeg van het geluid). Idem bij vele andere merken.

Maar goed: Kom langs met een sub waarvan je denkt dat hij de vloer aanveegt met de T5SA in dezelfde prijsklasse en ik zet ze met alle liefde (en veel vertrouwen) naast elkaar!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
16-10-2008 15:11
Dré, heb jij wel eens een Powermax5 set beluisterd?
Zo nee, misschien leuk om eens een PM5 naast een LEM setje te zetten,
Zoals we hier nu het vergelijk trekken,
Ik heb helaas zélf geen PM5 set.. misschien iemand anders die zich aanbied?
( voordat je zegt: je weet niet waar je het over hebt, ik heb al we eens een set verkocht en gebruikt.. )

En, bedoel je met niet te vergelijken dat de kwaliteit van de 18G50 beter is of slechter?
If it ain't Dutch it ain't much...
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
16-10-2008 16:34
Dré, ik ga niet te hard discussiëren over dit topic, dat is het nu net niet waard ;) Maar euh... Mag ik je er om te beginnen gewoon even op wijzen dat de huidige F8 subs geladen zijn met een EVX180B? En dat die dus zeker niet hoeft onder te doen voor jouw 18G50? (vergelijk misschien om te beginnen even de prijs) Ben jij het niet die altijd iets zegt in de aard van "eerst luisteren en kennen, dan oordelen"? Misschien moet je dat hier voor jezelf toch even toepassen ;) Of doelde je nu net op het feit dat de F8 een extreem goede woofer bezit? Dan heb ik je verkeerd begrepen...

Wat betreft die LEM subs: zoals ik al zei heb ik daar verder geen ervaring mee, en kan ik over de instellingen niks zeggen. Ik kan enkel kwijt dat er door hetzelfde bedrijf ook een Actor set van HK (1 sub per kant) werd geplaatst in een akoestisch gezien gelijke ruimte (zelfde feest, andere zaal, zelfde plaatsing in de zaal, zelfde muziek), en dat die, hoewel ik absoluut geen voorstander ben van HK, een stuk beter klonk dan de LEM. Ik geef toe dat ik de LEM sub niet kan rangschikken in het rijtje "van slecht naar goed", omdat ik hem daarvoor absoluut niet genoeg ken, maar er zijn toch wel een aantal 15"-ers die ik er direct eens zou willen naast horen, en die ik dan weer vol vertrouwen voortrek ;)

En zo kan je natuurlijk blijven "zeveren", al helpt dat volgens mij niemand vooruit. Ik geef enkel mijn kennis en ervaringen weer...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
16-10-2008 16:55
Goed, even dan nog maar (want ik zat er inderdaad iets naast). Volgens Dynacord zit er een (en ik quote uit hun eigen pdf): Elector - Voice EVX 180A # 349 397). We vergeven ze de fout en gaan ervan uit dat er niet een elector voice in zit maar een Electro Voice. Overigens een keurige driver (inderdaad keuriger dan ik verwacht had, mogelijk zit de reeks in een hogere prijsklasse dan ik verwacht had).

Overigens heeft deze driver een continue belastbaarheid van 500W (tegen 800W voor de 18G50) bij een vergelijkbare gevoeligheid. Voice coil is dan ook kleiner (4" tegenover 4,5"). Maar toegegeven, het verschil zal kleiner zijn dan ik verwacht had ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
16-10-2008 16:57

Daniel-sound schreef:

Dré, heb jij wel eens een Powermax5 set beluisterd?
Zo nee, misschien leuk om eens een PM5 naast een LEM setje te zetten,
Zoals we hier nu het vergelijk trekken,
Welk vergelijk? Volgens mij hebben we het over sets uit verschillende prijsklasses en het vergelijk tussen nieuw en 2e hands. Mocht ik me daarin vergissen dan hoor ik het graag.

Wat ik aangaf was dat IK 1 x 18" BR sub per kant (ongeacht logo op de behuizing) erg krap vind voor het aantal genoemde personen (zeker bij normale feesten). En wat ik OOK aangaf was dat, in dezelfde kwaliteitsklasse, 2 x 15" sub beter presteren dan 1 x 18" sub. Wat klopt daar niet van?
En, bedoel je met niet te vergelijken dat de kwaliteit van de 18G50 beter is of slechter?
Heb ik zojuist gecorrigeerd. Het zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
16-10-2008 17:28

Dré schreef:

Goed, even dan nog maar (want ik zat er inderdaad iets naast). Volgens Dynacord zit er een (en ik quote uit hun eigen pdf): Elector - Voice EVX 180A # 349 397). We vergeven ze de fout en gaan er vanuit dat er niet een elector voice in zit maar een Electro Voice. Overigens een keurige driver (inderdaad keuriger dan ik verwacht had, mogelijk zit de reeks in een hogere prijsklasse dan ik verwacht had).

Overigens heeft deze driver een continue belastbaarheid van 500W (tegen 800W voor de 18G50) bij een vergelijkbare gevoeligheid. Voice coil is dan ook kleiner (4" tegenover 4,5"). Maar toegegeven, het verschil zal kleiner zijn dan ik verwacht had ;-)
Tegenwoordig zit er "zelfs" de EVX180B in... In mijn ogen toch nog altijd een van de beste (de beste!) 18" woofer op de markt. Een F8 kost momenteel een kleine 1400 Euro per stuk. Voor een EVX180B moet je ongeveer 620 Euro neertellen.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)