Forum > Licht

Nieuwe lichtsturing universeel

(31 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
11-8-2008 23:19
Motorfaders werken ook? Dat zou handig zijn!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
11-8-2008 23:29
Grappig, implementatie van de BCF-2000 specifiek is reeds een tijd geleden in Canvix gedaan (de matrix-sturing) en was ook kort daarna 100% ondersteund in VisualDMX (inclusief motorfader-feedback).
laugh :Dlaugh :D
Light Image
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
12-8-2008 11:01
Wat de combinatie betreft van Chamsys met 3rd party interfaces, dit heeft Chamsys vooral gedaan omdat je hun software zou kunnen testen zonder te moeten investeren, en de hobby-mensjes (potentiële klanten wanneer ze ooit de hobby overstijgen) er ook legaal mee zouden kunnen spelen. Er zijn weliswaar een paar addertjes:
- Lang niet al die interfaces zijn geschikt voor het echte werk. Die DMX4All blijkt een nogal grote fail-ratio te hebben. Tenminste, die indruk krijg ik van het forum op de site van de nederlandse importeur. Een kennis van me heeft er trouwens eentje, en die heeft er ook al de nodige problemen mee gehad.
De goedkope Enttec-interface is blijkbaar niet gebufferd, dus ook niet echt een goede keus voor een deftige show. Geen idee hoe het met de pro-versie zit.
Nuja, alle waar naar zen geld zeker?
- Een aantal dingen werken niet zonder Chamsys-HW (die vrij prijzig is, maar R&D moet nu eenmaal ook ergens van betaald worden). Dus als dingen wilt als DMX-, audio- of midi-in, dan zal je moeten kijken naar Chamsys-HW. Even een goedkope interface met DMXin en -uit met een Showtec faderbankje er aan gaat dus niet werken.

Das dus het leuke aan Chamsys: je kan het bijna gratis testen en er showtjes mee draaien (zelfs gratis als je al ergens een ondersteunde interface hebt rondslingeren), maar wanneer je er echt mee wil gaan werken kost het toch een hap geld (wat hen dan weer de mogelijkheid geeft geld in R&D te pompen voor een goed product).
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
14-8-2008 00:22
1 x bewerkt. Laatst door DeMennooos op 14-8-2008 20:23
Ach een hap geld valt ook wel weer mee.
Waar vind je tenslotte een oplossing voor nog geen 1000 eurie waarmee je standaard 1 universe DMX uit hebt, 10 faders met flash buttons, go-pause. En volledige functionaliteit die je normaal alleen op 10K consoles tegen komt.
Met als het nodig is een uitbreiding naar 18! universes via artnet.

Zet het naast freestyler, daslight, sunlight etc en het lijkt duur. Zet het naast een systeem met dezelfde functionaliteit en is erg goedkoop.

En niet te vergeten dat als je ergens komt waar een grote ChamSys setup staat of een ChamSys systeem op een ander OS je gewoon de shows kunt uitwisselen en wanneer je doorgroeit en werk hebt voor een console je de PC Wing gewoon kunt gebruiken als een console back up, just in case. Noem 1 merk wat werkt op een computer met Windows, Linux of een MAC met Intel of PPC en waarbij de shows zonder problemen uit te wisselen is tussen alle computer versies en consoles.

De Tiesto tour draait niet voor niets in Arena's op een console setup terwijl in kleinere locaties de PC setup draait.
Waarbij MAC en Linux zonder problemen naast elkaar wordt gebruikt....

Kortom, duur is een relatief begrip wat slechts met de inhoud van een portemonnee te maken heeft.
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
14-8-2008 11:14
Mja, die hap geld bedoel ik niet negatief ofzo he. Zonder inkomsten kan een bedrijf niet blijven bestaan en producten ontwikkelen.

Maar het is ook een beetje een reactie tegen het feit dat er nogal wat geïnsinueerd wordt dat je met Chamsys een hiend oplossing hebt voor nop (nuja voor de prijs van een pc/laptop en een enttec dongle). Je hebt dan idd dezelfde software met bijna geen beperkingen. Maar echt lekker werkt het niet zonder wat faders en buttons.
En wat ik bedoel is dat je dan toch direct een hoop geld kwijt bent voor een paar schuifjes en eem DMX-output. Samen met de pc/laptop kom je dan makkelijk aan een 1500e. Is nog steeds een nette prijs voor hetgeen je krijgt natuurlijk.

Maar we wijken af, mijn punt is eigenlijk dat de TS zich niet mag laten verleiden door een goedkope dongle in combinatie met Chamsys. Die dongle is ok om het een keertje te testen, maar voor het echte werk is eigenlijk de Chamsys-HW bruikbaar (al is het maar het kleinste wingetje).
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
14-8-2008 11:16

DJefke schreef:

En wat ik bedoel is dat je dan toch direct een hoop geld kwijt bent voor een paar schuifjes en eem DMX-output. Samen met de pc/laptop kom je dan makkelijk aan een 1500e. Is nog steeds een nette prijs voor hetgeen je krijgt natuurlijk.
Met alleen wat (playback)faders/buttons ben je er niet, de software tikt gewoonweg niet snel weg zonder een wing met de veelgebruikte programmeer-buttons erop. En uiteraard is daar een prachtige Maxi-wing voor gemaakt met een prijs van dik boven de 2000 euro.
Light Image
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
14-8-2008 11:37
Bedoel je nou de PC Wing, die als ik het goed heb inderdaad iets boven de 2000 ligt en de veelgebruikte programmeerknoppen er op heeft zitten, óf de PC Maxi Wing die ergens rond de 4000 zit en een volledig nummeriek pad etc. aan boord heeft?
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
14-8-2008 11:43

René Eppink schreef:

Bedoel je nou de PC Wing, die als ik het goed heb inderdaad iets boven de 2000 ligt en de veelgebruikte programmeerknoppen er op heeft zitten, óf de PC Maxi Wing die ergens rond de 4000 zit en een volledig nummeriek pad etc. aan boord heeft?
Hm ik doelde inderdaad op de Maxi Wing. Had in m'n hoofd dat die net boven de 2000 zat, maar blijkbaar heb je daarvoor net de PC Wing en moet je 4000 neertellen voor de Maxi Wing.

Maxi Wing + touchscreen + fatsoenlijke PC zit dus boven de 5000 euro. Met een PC Wing of een Mini PC Wing kom je er gewoon niet.
Light Image
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
14-8-2008 17:24

JeroenVDV schreef:

René Eppink schreef:

Bedoel je nou de PC Wing, die als ik het goed heb inderdaad iets boven de 2000 ligt en de veelgebruikte programmeerknoppen er op heeft zitten, óf de PC Maxi Wing die ergens rond de 4000 zit en een volledig nummeriek pad etc. aan boord heeft?
Hm ik doelde inderdaad op de Maxi Wing. Had in m'n hoofd dat die net boven de 2000 zat, maar blijkbaar heb je daarvoor net de PC Wing en moet je 4000 neertellen voor de Maxi Wing.

Maxi Wing + touchscreen + fatsoenlijke PC zit dus boven de 5000 euro. Met een PC Wing of een Mini PC Wing kom je er gewoon niet.
jeroen, als ik het goed begrijp is de standaard PC wing dus niet voldoende voor hetgeen ik wil aansturen? Welke haken en ogen zitten hieraan vast en tegen welke minpunten loop ik aan als ik in eerste instantie zou gaan voor een pcwing met flaptop?
Is de touchscreen noodzakelijk?

Of moet ik echt naar de maxi wing grijpen? Welke grote voordelen zouden mij dat opleveren ten opzichte van de pc wing.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
LuckenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-6-2003
Laatste: 8-7-2021
Berichten: 81
14-8-2008 18:34
De PC Wing of Mini Wing is voldoende voor hetgeen u wil aansturen, een touch versnelt het programmeren heel wat.
Zeker en vast de PC Wing aangezien deze reeds de encoders heeft en de meest gebruikte toetsen. Plaats MagicQ PC in Touch mode en de ontbrekende toetsen komen groter te voorschijn op het scherm.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)