Forum > Licht

Milos truss

(55 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
Piet FrietStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-3-2003
Laatste: 20-5-2005
Berichten: 120
24-6-2003 13:52
Ik wilde ook al zeggen dat als ik Power Drives zou gebruiken ik eerst de truss etc omhoog brengen en daarna met een trapje alles erin hangen.
Doodgaan is wel het laatste wat ik doe :D
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
24-6-2003 16:59
Ach, da's ook niet geheel onveilig (loop maar eens een keukentrapje op met een lichteffect in je handen (meervoud); je hebt dan geen handen vrij meer voor steun). Effecten hang ik het liefst met z'n tweeën op (1 die hem omhoog houdt en 1 die hem clampt (scaff clamps in dit geval). Dan zou je dus al 2 trapjes moeten hebben.

En loop eens met een T-4 een trapje op... Ook geen pretje.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
24-6-2003 17:00
Ja Dré, Je hebt weer eens gelijk laugh :D
maar voorlopig zal het toch echt zo moeten
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
24-6-2003 17:05

Dré schreef:

Ach, da's ook niet geheel onveilig (loop maar eens een keukentrapje op met een lichteffect in je handen (meervoud); je hebt dan geen handen vrij meer voor steun). Effecten hang ik het liefst met z'n tweeën op (1 die hem omhoog houdt en 1 die hem clampt (scaff clamps in dit geval). Dan zou je dus al 2 trapjes moeten hebben.

En loop eens met een T-4 een trapje op... Ook geen pretje.
Dat is waar, maar je neemt toch zowieso altijd wel een trap mee? voor het stellen van je lampen?
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
24-6-2003 18:42

Sybrand schreef:

Dat is waar, maar je neemt toch zowieso altijd wel een trap mee? voor het stellen van je lampen?
Ik heb in de 25 jaar dat ik dit doe nog NOOIT een trap meegenomen. Het gros van de lampen wordt gesteld vóór het naar boven takelen. De rest wordt gesteld door over het meubel te lopen of door een goede stevige flightcase te pakken.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
24-6-2003 19:37
ja, dat kan ook ja...maar goed; het idee van een trap zit daar natuurlijk ook in; als je je effecten wilt ophangen, kan dat ook zo :>

maar goed...
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
24-6-2003 19:51
Wij hangen de boel altijd eerst op en daarna pas de boel omhoog. Het gaat hier niet om windupjes, maar veredelde bouwlampstatieven (niet die kleintjes). Daar hing dan al gauw een kilotje of 35 aan en zonder takels is dat toch best link met het omhoog en naar beneden jassen van die dingen. Je vingers zitten al snel tussen de buizen van het statiev en dat is niet echt aan te raden. Wij tillen altijd met zijn 2en, per statiev iemand en dan nog iemand om de pinnetjes in de gaatjes te stoppen. Het blijft toch wel altijd oppassen. Er zijn nog geen ongelukken gebeurd, maar bij een moment van onoplettendheid en dan kan je stevig in de problemen raken, zoals Dré al aangaf met zijn ongeluk.
Volgende keer Peter!
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
24-6-2003 19:53

Peter schreef:

Wij hangen de boel altijd eerst op en daarna pas de boel omhoog. Het gaat hier niet om windupjes, maar veredelde bouwlampstatieven (niet die kleintjes). Daar hing dan al gauw een kilotje of 35 aan en zonder takels is dat toch best link met het omhoog en naar beneden jassen van die dingen. Je vingers zitten al snel tussen de buizen van het statiev en dat is niet echt aan te raden. Wij tillen altijd met zijn 2en, per statiev iemand en dan nog iemand om de pinnetjes in de gaatjes te stoppen. Het blijft toch wel altijd oppassen. Er zijn nog geen ongelukken gebeurd, maar bij een moment van onoplettendheid en dan kan je stevig in de problemen raken, zoals Dré al aangaf met zijn ongeluk.
en dan feesten tot de ARBO langskomt...:> weet niet, controleren die dit zo soort bedrijfjes ook?
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
24-6-2003 19:56
Moet je wel als bedrijf zijn ingeschreven natuurlijk en bij een vakbond zijn aagesloten als ik me niet vergis. Probleem is dan natuurlijk dat je naar de ARBO gaat als je wilt klagen over de werkomstandigheden. Maar aangezien de meeste mensen eigenaar zijn van de drive-in zelf, zullen die niet hoeven klagen dat hun baas niet voor de goede arbeidsomstandigheden zorgt laugh :D
Volgende keer Peter!
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
26-6-2003 00:45
Kijk aan, hier gaan jullie de mist in (ook max)

De arbo komt nl niet alleen als er iemand klaagt. Ze komen ook onaangekondigd langs om eens te kijken. Maar dit zal bij de kleine disco's helaas niet zo snel gebeuren.

Wie denk je dat er langs komt omdat 1 van de bezoekers een lamp of statief op z'n hoofd heeft gehad?

Of wat denk je dat je verzekering zegt als jij komt claimen dat de boel omlaag is gestuiterd en blijkt dat je statief (in jullie gevallen soms meer dan 300%) over belast is geweest?

Ik Geef toe, ben ook wat kleiner begonnen, heb ook veel fouten gemaakt, ook wel deze, maar als je je iets profesioneler wilt opstellen, zul je al snel aandacht moeten geven aan veiligheid, en die kost geld.

Zo wordt ik ondertijd doodmoe van mensen die wel een effect of par kunnen kopen en geen geld hebben voor de bijbehorende safety. (laat staan flightcase, maar dat moeten ze dan nog maar zelf weten, dat levert niet direct gevaar op.)

En dan nog een keer over statieven. Je mag een samenstel van statieven, nooit zwaarder belasten dan 3/4 van de maximale last van het lichtste statief, maal het aantal statieven. (en houdt er dan wel rekening mee dat als je 3 statieven onder een truss of zo zet, dat het middelste 60% op z'n donder krijgt)

als je dus uitgaat van b.v. de powerdrive schuifstatieven, die gemaakt zijn voor max. 1 4bar dus ongeveer 16 kg. Dan mag je dus op 2 van deze statieven 16/4*3*2=24kg!!! zetten.
Dit is dus inclusief truss, trussadapters en kabels, houdt je dus 0,00 over voor lichten en effecten.

Gewoon niet doen dus, eerst goede statieven kopen en dan truss, (er zijn er bij die het precies andersom doen) anders kun je je truss gewoon in de opslag laten staan, want als er iets gebeurd, (al is het maar bij je zelf en je moet voor een paar dagen/weken de ziektewet in) wordt jij aansprakelijk gesteld, en geloof mij maar dat je wa verzekering dan niet blij is en je voor dat je het weet van grove nalatigheid berispt. En dan heb jij afhankelijk van de schade en of het letsel een groot probleem.

klunzen zullen we
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)