Forum > Zelfbouw Speakers

subwoofer 15" ik heb er twee gezien welke?

(30 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
18-6-2003 11:49
Ik zou eerst ff aan m'n budget gaan werken als ik jou was....

Ik heb ooit eens voor 300 GULDENS een rave master subje gemaakt.... Simpel weg bagger!! Voormij niet meer van die goedkope 15" rotzooi.
AddyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-9-2004
Berichten: 14
18-6-2003 13:50
Misschien half afgewerkte kasten kopen van een redelijk ontwerp, heb je toch een beetje zelfbouw en heb je toch ook iets redelijks. Veel bouwers stranden bij gebrek aan tijd.
Hoef je alleen noch maar speakers te kopen en afwerking bepaal je zelf. Best mooie optie. Ga ik ook doen bij twee sub kasten van 6e orde bandpas met 2 x 15" per kast.
Addy
Gewoon een simpele tentfeest draaier!?!
DjluzoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-6-2003
Laatste: 24-9-2005
Berichten: 147
18-6-2003 14:54
en waar zal je die halfafgewerkte kasten dan kunnen kopen?
Luuk
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
18-6-2003 15:17
internet
DjluzoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-6-2003
Laatste: 24-9-2005
Berichten: 147
18-6-2003 15:23
ja maar de op welke site bijv?
Luuk
SkitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 13-2-2016
Berichten: 295
19-6-2003 16:15
home.tiscali.be/van-thienen/Earthquake.html

Wel een Belgische Site, je kan zelf kiezen hoe ze wilt bestellen, maar ze bieden maar 1 type SuB aan en dat is nog zelfs eentje voor 2 keer een 18" woofer.
Je gaat dan wel ff boven je prijs. En daar komt nog eens bij dat het W-nins zijn die nogal zwaar en groot zijn.
Persoonlijk vin ik het Pr-idee van DAP niet slecht, zeker met die actie van "ze-moeten-de-deur-uit"
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen.
DjluzoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-6-2003
Laatste: 24-9-2005
Berichten: 147
19-6-2003 16:35
thanks wink ;) alleen moet ik met mijn vader over praten (geld) wink ;)
Luuk
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
26-6-2003 01:20
Hallo,

Skit schreef:

home.tiscali.be/van-thienen/Earthquake.html

Wel een Belgische Site, je kan zelf kiezen hoe ze wilt bestellen, maar ze bieden maar 1 type SuB aan en dat is nog zelfs eentje voor 2 keer een 18" woofer.
Ik heb voor de grap eens op bovenstaande site gekeken en de volgende link bekeken en gelezen.

home.tiscali.be/van-thienen/WhyExpon.html

Klopt het nou een beetje, wat daar word gesteld?
Volgens mij staan daar toch dingen in, waar Dré en anderen het niet mee eens zijn.

(Alles wat je trouwens op Internet leest, moet je niet altijd als "waar" aannemen).

Wat me trouwens al een tijdje hier stoort op het forum, is het volgende:
Sommige forumleden geven een uitleg over een onderwerp, die op het einde van hun "technisch" verhaal, min of meer vragen/zeggen "als ik het goed heb, anders corrigeer me even".
Zeg dan niks......

Veel mensen, net als ik, willen uit dit forum informatie hebben die een beetje betrouwbaar is, aan gissen heeft niemand wat aan. Denk er aan dat forumleden misschien toch door zo'n wazig verhaal, hun spaareurotjes in een compleet verkeert ontwerp/produkt gaan steken. Met alle teleurstellingen van dien....

Moest het ff kwijt.......
These go to Eleven ...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
26-6-2003 10:52

Webbie schreef:

Ik heb voor de grap eens op bovenstaande site gekeken en de volgende link bekeken en gelezen.

home.tiscali.be/van-thienen/WhyExpon.html

Klopt het nou een beetje, wat daar word gesteld?
Volgens mij staan daar toch dingen in, waar Dré en anderen het niet mee eens zijn.
Het stuk staat naar mijn idee vol met hele en halve onwaarheden. Gesloten laagkasten worden voor PA bij mijn weten niet gebruikt. Een BR kast met een rendement van minder dan 5% en horn loaded met meer dan 50%? Lijkt me niet. Speakers die bij 5 Watt input al de maximum geluidsdruk geven en daarboven alleen vervormen -en waarbij dat bovendien puur aan het kastontwerp ligt? Ik hoor graag voorbeelden.

Een korte blik op de specs van de op deze site aangeboden laagkasten leert al dat het stukje pure bullshit is. De Earthquake 844 heeft volgens de site een SPL van 102 dB/1W/1m (laten we hopen dat dat waar is), een beetje knappe bassreflexkast haalt dat ook.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
26-6-2003 11:40

Victor schreef:

Webbie schreef:

Ik heb voor de grap eens op bovenstaande site gekeken en de volgende link bekeken en gelezen.

home.tiscali.be/van-thienen/WhyExpon.html

Klopt het nou een beetje, wat daar word gesteld?
Volgens mij staan daar toch dingen in, waar Dré en anderen het niet mee eens zijn.
Het stuk staat naar mijn idee vol met hele en halve onwaarheden. Gesloten laagkasten worden voor PA bij mijn weten niet gebruikt.
Bag End Elf systeem is een gesloten systeem. Vreet vermogen MAAR de theorie erachter is een leuke (en WERKENDE) theorie. Gewoon 2 x zoveel neerkoppen en je bent klaar ;-)
Een BR kast met een rendement van minder dan 5% en horn loaded met meer dan 50%? Lijkt me niet.
5% is een hele mooie waarde voor een BR sub (praktijk is iets lager; ergens rond de 3-4% voor een goede kast).

50% is haalbaar voor een HF hoorn maar absoluut niet weggelegd voor een LF hoorn die je ook nog kunt vervoeren. De meeste hoorn baskasten zitten ergens rond de 103dB SPL_ref en da's ruwweg een rendement van zo'n 10%.
Speakers die bij 5 Watt input al de maximum geluidsdruk geven en daarboven alleen vervormen -en waarbij dat bovendien puur aan het kastontwerp ligt? Ik hoor graag voorbeelden.
HiFi boekenplank speakertjes. Als de schrijver zich zo vrij gaat bewegen in het PA gebeuren (alleen maar om z'n gelijk te proberen te halen) is z'n ASCII wat mij betreft per direct waardeloos. Het is prima de voordelen van een hoorn t.o.v. een BR kast te noemen MAAR blijf wel binnen de realiteit EN heb ook het lef de NADELEN van een hoorn op de schop te nemen (want net doen alsof die er niet zijn is bijna een leugen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)