Forum > Licht

foto showtec krachtstroom verdeler met stroom/spanning weergave

(25 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
StijnosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 13-8-2010
Berichten: 21
23-2-2008 11:54
hardstikke bedankt jongens!
Hier kan ik wat mee.
Ik heb zelf nog een IC gevonden die de stroom door een draad of printbaan onder hem kan meten en probeer hier een paar van te bemachtigen.
Iemand enig idee waar ik zulke stroom trafo`s kan krijgen zoals op jullie foto`s?
Als ik wat resultaat heb zal ik het zeker met jullie delen.
nogmaals bedankt
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
25-2-2008 20:18
Weet dat een aantal fabrikanten ze in hun programma hebben zitten waarbij je ook deze metertjes als modules voor op din-rail kunt krijgen, alleen hier als particulier aankomen is meestal een probleem. Zoiets bestel ik meestal via de zaak bij de technische unie.
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
2-3-2008 18:10
Een voorzichtige crosspost, maar in dit topic heb ik vanmiddag een PDF'je met wat metingen aan fase-aansnijding geplaatst.

Op basis daarvan denk ik toch dat het nuttig zou zijn de extra moeite te nemen om een RMS meting te realiseren, de afwijkingen zijn bij een eenvoudige gemiddelde meting (zoals de showtecs hoogstwaarschijnlijk doen) vrij fors. Hiervoor achteraf corrigeren kan alleen als je weet hoe de totale last op ieder moment is samengesteld. Doe je het niet dan zou ik de uitlezing heel beperkt houden om de suggestie van nauwkeurigheid te mijden, een led-bar oid.

Om eens een geheel andere suggestie te doen: Je zou spanning en stroom als stereo-geluid kunnen verzenden en in een laptopje via de line in verder kunnen verwerken.
De harware blijft dan heerlijk eenvoudig, en het programmeren kan in iedere omgeving die je wilt.
Om zo aan drie fasen te kunnen meten zou je een simpele multiplexing kunnen doen, ik denk dat de op die manier ontstaande onzekerheden niet zo ernstig zijn. Je kunt dan ook gelijk een ijksignaal mee-multiplexen, want de nauwkeurigheid en stabiliteit van geluidskaarten zijn niet zo geweldig. De resolutie dan weer wel happy :)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-7-2024
Berichten: 13462
3-3-2008 10:08

Aart schreef:

Je kunt dan ook gelijk een ijksignaal mee-multiplexen, want de nauwkeurigheid en stabiliteit van geluidskaarten zijn niet zo geweldig. De resolutie dan weer wel happy :)
???

Dus het feit dat een geluidskaart een vervorming heeft die in fracties van een procent uit te drukken zijn toont niet aan dat ze super stabiel en nauwkeurig zijn???

Uiteraard doe je bij elke meting van te voren een referentiemeting (niet omdat de geluidskaart zo onnauwkeurig zou zijn, maar omdat er altijd een idioot kan zijn die ergens iets verdraaid of verschoven heeft (windows mixer bijvoorbeeld)).

Maar als die idioot buiten de deur gehouden kan worden zul je je nog verbazen over de "long term accuracy" van een HTK geluidskaartje (en gelukkig maar).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
3-3-2008 11:36
Ik heb zelf nooit aan dat soort hardware gemeten, maar heb wel eens topics gelezen van mensen die met dit soort opstellingen last hadden van temperatuursafhankelijke drift over langere termijn.
Voor audio relevante cijvers als het dynamisch bereik, resulterende in zaken als vervorming en THD+N worden hier bepaald door de gehaalde resolutie, en die is prima.

De referentiespanning en daarmee het absolute level wordt in een geluidskaart meestal gegeven door een of andere on-chip referentie in de codec. Toevallig heb ik de datasheet van de wat oudere AD1847 codec openliggen, de cijvers zijn voor een 16-bits single-chip adac netjes, 0,025% of 80dB - maar de opgegeven gain error is wel 10% absoluut of 0.2% tussen beide kanalen. Een fout van 10% resulteert dan ook in een bij audiogebruik nauwlijks interresante gain error van nog geen 1 dB.
Moderne kaarten doen het vast beter, maar het zou mij sterk verbazen als de stabiliteit ook maar in de buurt komt van de resolutie.

Op korte termijn zal de gainerror veel minder verlopen, maar een geluidskaart is imo geen stabiel meetapparaat.
Excuses voor dit offtopic uitstapje happy :)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-7-2024
Berichten: 13462
3-3-2008 12:37
Gain error is niet zozeer waar je hier naar hoeft te kijken (het is immers NIET een meetinstrument en dus zul je hem in ieder geval de eerste keer moeten ijken (en daarmee compenseer je dan de gain error)).

Gain drift is wel iets waar je naar moet kijken (long term drift zoals je zelf al aangaf). Om dit te compenseren kun je elke keer een calibratiemeting doen vóór je met meten begint. Soms kom je er dan echter achter (zoals ik in het verleden bij mij TB Fiji en mijn Ensonic AudioPCI) dat je keer op keer niets bij hoeft te stellen (en dan begin je zelfs een beetje vertrouwen te krijgen in de gain drift ;-)

Maar controle is altijd goed (net als het jaarlijks of 2-jaarlijks laten ijken van je DVM etc. ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)