Forum > Zelfbouw Speakers

Van een midbin, een laagkast maken.

(84 reacties. Pagina 3 van 9)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
16-1-2008 01:13

niels.de.koning schreef:

Martin, indrukwekkende foto. Zelf gemaakt en hoe klonk het.
Voor die tijd prima wink ;) Een paar jaar later stond er op dezelfde plek dit. Minder kasten, en meer vermogen.
In de 4560 periode was 100w/200w zo'n beetje de max.
De 4530 op de foto waren toch wel mijn favoriet, RCF L74p (?) 100watt geladen.
Op een of andere manier deden ze het "beter" dan de 4560 kast.
Draaide veelal met 2 4530 kasten per kant, 2x10"mid en hoog. (3 weg)
Later is de Court bin toegevoegd. (voor de wat grotere dingen)

Op de foto zie je ook meerdere soorten W bins. (JBL/Martin/Court en EV model)
Het zal wel ongeveer zo'n stack geweest zij als op dat plaatje van jou.

Waarschijnlijk een SA setje (?)
SA had ook een dubbele W bin deze had echter niet de breedte van 2x76 cm.
Courtbin en Earthquake(?) waren dat wel.
Welke / hoeveel drivers zitten er eigenlijk in die courtbin.
In de Courtbin zaten twee McKenzie 15" studio speakers 300watt per speaker.
Speakers hadden een dubbele rand, bij laag volume "werkt" de binnenste, en bij hoger volume gaat de buitenste rand mee. Zo had je bij laag volume ook genoeg bas.
Nadeel van de Courtbin is, dat het ding pas lekker klinkt op zo'n 8 ..10/14 mtr. (en zelfs verder dan dat rommelt het nog door)
Tekeningen heb ik nog wel liggen, er gaan voor 2 kasten zo'n 6 a 7 platen multiplex in zitten.
Was die voor zijn tijd Bi-amped per kast? Bedankt
De totale set was volledig actief.
Uiteindelijk hebben we meerdere verhuursets bij elkaar gezet, systeem was deels 5 weg, en 4 weg aangestuurd.

Tevens waren het verschillende merken luidsprekers door elkaar o.a., RCF, McKenzie, Audax, JBL, HH (bullets), Altec. (ribbon tweeters waarvan ik het merk ben vergeten)
kvm entertainment
Niels.de.koningStandaard Lid
Sinds: 13-1-2008
Laatste: 11-12-2016
16-1-2008 01:49
Beste Martin, op je laatste foto zie ik een vette set staan. Niet zolang geleden trof ik iets dergelijks bij Armin van Buuren aan. Hoe oud is die set eigenlijk?. Oogt erg mooi, en da's ook mooi meegenomen voor vervolg boekingen. Ben ooit afgerekend op een oudhout set die er niet mooi uitzag met wel voldoende SPL, dus de looks zijn voor mij ook mee gaan tellen. Klinkt die set op plaatje 2 als je vorige set of beter? of was het slechts ruimte en tijdwinst in het opbouwen? die breedste BIN op een na laaste foto is dat dan de Martin BIN of de courtbin.
I Love Oldschool
KVMVIP Lid (†)
16-1-2008 02:26
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 16-1-2008 03:02

niels.de.koning schreef:

Beste Martin, op je laatste foto zie ik een vette set staan. Niet zolang geleden trof ik iets dergelijks bij Armin van Buuren aan.
Hoe oud is die set eigenlijk?.
Uit mijn hoofd 1986/87. Turbosound had in die periode iets soortgelijks, maar klonk naar mijn mening wat minder. Ook Lem had destijds iets soortgelijks.
Oogt erg mooi, en da's ook mooi meegenomen voor vervolg boekingen.
Dat viel destijds vies tegen. De set mag dan mooi "ogen", de set is wel erg klein (vergeleken met 4560 etc.)
Tja en als "het merendeel" dan zeer grote kasten gewend is, is het dan mogelijk om uit dergelijke kasten vele malen meer power te halen?
Het antwoord is ja, maar om de klant te overtuigen heeft toch vrij lang geduurd.
1 kast is slechts 50cm breed en plm 112cm hoog.
Witte gedeelte heeft al weer een tijdje netjes speakerfoam, aangezien zo'n kanonskogel (op het mid) toch niet zo prettig oogt op bruiloften.

Veelal voldoen 2 per kant. Zalen pak em beet 600/700man.
Enorm veel power hoeft er ook niet op. (Plm. 800w laag en 400w hoog)
Klinkt die set op plaatje 2 als je vorige set of beter?

Een stuk beter, wat minder laag, maar wel strakker (bedenk daarbij dat oud hout ook behoorlijk kan rommelen), duidelijk mid, en perfect hoog (B&C).
of was het slechts ruimte en tijdwinst in het opbouwen?
Met een dergelijke set heb je uiteraard tijdswinst met opbouwen. iedere box heeft twee wielen aan de achterkant, dus je rijd ze zo weg.
Ruimte winst uiteraard ook, al zou het alleen al met vervoer zijn. In een zaal niet echt van belang, alhoewel een kleine set vaak beter oogt.
Daarnaast was de set wel een stuk duurder.
Nadeel kan wel zijn dat het 1 geheel is. Kasten moeten dus altijd wat hoger neergezet worden.
Die breedste BIN op een na laaste foto is dat dan de Martin BIN of de courtbin.
De breedste bin is de courtbin daarop staan 4 4530 (Altec model)kasten, 1 martin bin staat ergens rechts. (Niet die enkele onderaan, maar daarboven) trechter model.
Op een martin bin past keurig een 4560, een gedeelte van de trechter steekt voor de 4560 uit.

[EDIT] rechts moet uiteraard links zijn.
Martin.
kvm entertainment
16-1-2008 02:49
Die Martin Bin is dus geen folded hoorn?, een klein slagje groter dan de 4560 of is dat optisch bedrog? En wellicht zal hij dieper zijn dan 60 cm?
I Love Oldschool
KVMVIP Lid (†)
16-1-2008 02:59

niels.de.koning schreef:

Die Martin Bin is dus geen folded hoorn?, een klein slagje groter dan de 4560 of is dat optisch bedrog? En wellicht zal hij dieper zijn dan 60 cm?
De Martin bin is wel en folded hoorn (met een 15" speaker). Breedte is gelijk aan een 4560, trechter gedeelte is iets breder. (wel pittig om zelf te bouwen) Hij is inderdaad ook dieper dan een 4560, vandaar ook dat een gedeelte van de trechter uitsteekt. Ook hier heb ik waarschijnlijk nog wel tekeningen van.

Martin.
kvm entertainment
16-1-2008 03:14
Als je die tekening misschien kan opsporen;.. Moet werkelijk een sub geweest zijn met een flink SPL en tenminste een diepgang lager dan w-bin en zeker lager dan de 4560. Of moet ik mij verplaatsen (qua SPL) in een 4560 geladen met 200 watt, en kan ik die beyma 15 g 400 beter in het echte laag steken en in de 4560 wat anders hangen? b.v. die Martin. Ben wel echt benieuwd naar waardige ondersteuning van de 4560, Ben jij misschien ook die Martin van De Martin
I Love Oldschool
16-1-2008 03:28
Martin, wat vergeet te zeggen is dat ik optistisch ben over het feit dat die kleinere set inderdaad beter klonk. Ik baal altijd als een stekker als het beoogde merk alleen maar om finaciele winst draait en niet zuiver om de geluidsweergave. Die 4560 neem ik ook niet mee in mijn rugtas, maar klinken rustig tussen de 150 en 800 herz, wat je van veel Compact setjes op deze frequentie niet kunt zeggen. Als ik slecht geluid heb als zelf ga stappen ben ik zo weer weg. Ik ben zelf DJ. Heb liever een onbeduidende getalenteerde DJ dan een ster met k#t set. Bandjes hebben het vaak beter voorelkaar.
I Love Oldschool
16-1-2008 03:33
shocked 8O Nog eenmaal, sorry voor de domme spelfout: Martin, wat vergeet te zeggen is dat ik optimistisch stisch ben over het feit dat die kleinere set inderdaad beter klonk. Ik baal altijd als een stekker als het beoogde merk alleen maar om finaciele winst draait en niet zuiver om de geluidsweergave. Die 4560 neem ik ook niet mee in mijn rugtas, maar klinken rustig tussen de 150 en 800 herz, wat je van veel Compact setjes op deze frequentie niet kunt zeggen. Als ik slecht geluid heb als zelf ga stappen ben ik zo weer weg. Ik ben zelf DJ. Heb liever een onbeduidende getalenteerde DJ dan een ster met k#t set. Bandjes hebben het vaak beter voorelkaar.
Addicted
I Love Oldschool
DanielVIP Lid
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-11-2024
16-1-2008 09:55

niels.de.koning schreef:

Moet werkelijk een sub geweest zijn met een flink SPL en tenminste een diepgang lager dan w-bin en zeker lager dan de 4560.
Niet als we het hebben over de Martin-bin. Vergeet niet dat in een W-bin twee 15 inch speakers zitten of een enkele 18, die voor meer luchtverplaatsing/output kunnen zorgen. Ook heeft een W-bin basreflexgaten om de output rond de 50 Hz op te krikken.

Verwacht van de Martin-bin een heel punchy kast met een behoorlijke throw. Je zult versteld staan op welke afstand deze kast nog klappen kan uitdelen. Een enkele kast gaat niet heel diep, denk aan 60 Hertz.

Van de 4512 kun je inderdaad een laagkast maken door er een 15 incher in te plaatsen en twee van de vier poorten dicht te maken. Let wel: volgens SA komt het systeem pas tot zijn recht wanneer er vier tot zes van deze kasten worden gestackt.

Groeten, Daniël
16-1-2008 11:27
Het gaat mij vooral om een dansbare bas met een niet al te agressief karakter, en met name de eerste 10 meter vanaf de DJ Booth. Vreemdgenoeg stralen/ koppelen die 4560; een meter of 6 van elkaar verwijderd, (kanaal links en rechts) na zo'n 10 meter of 10 ineens behoorlijk. Na de 10 meter gaat het beste o.k. Maar binnen die eesrte 10 lijkt de bas te verdwijnen, en daar staan juist de grootste liefhebbers.
I Love Oldschool

Terug naar forum Reageer (zonder quote)