Forum > Geluid

Complete band uitversterken

(35 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
FrodorfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-6-2006
Laatste: 21-12-2011
Berichten: 37
10-12-2007 11:26

KVM schreef:

Heeft eigenlijk niet direct iets met zacht zingen te maken.
Met een galm maak je de zangstem wat breder. (voller)
Op die manier herken ik het wel inderdaad.
Een valse toon is en blijft een valse toon. (daar zal een galm niets aan veranderen.)

Martin.
Klopt, maar het valt naar mijn idee altijd wat minder op.. Omdat je het met galm zeg maar wat meer in het geheel laat vallen.
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
11-12-2007 05:26
Om de vocals wat meer op de voorgrond te krijgen is een compressor/limiter voldoende op je mixer outputs, een dbx 166 voldoet prima, wel ff mee spelen om de juiste ratio te bepalen, het moet niet gaan hijgen (extreem 'ducken') dat staat zo kermis achtig.. laugh :D
Met een leuke vocal effect erbij ben je klaar! wink ;)

Succes!
..Je Ducktape brood voeren...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
11-12-2007 17:26

pascal schreef:

Om de vocals wat meer op de voorgrond te krijgen is een compressor/limiter voldoende op je mixer outputs
Vocalen op de voorgrond krijgen met een compressor op de mixer output? Dacht het niet.. Compressor op de insert van de vocalen doet wonderen, en geeft iemand met een zeer slechte microfoontechniek toch nog een redelijk professioneel geluid. Liever 1 compressor dan 10 reverbs..
Light Image
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
11-12-2007 20:50
zoals al 2 maal was verhelderd. Het gaat erom om de stem dan inderdaad iets voller, meer body te geven.. Zoals ik al schreef, een stem gaat dan snel DUN klinken.

Mmm dat regeltje van 50-100 man stond dat er eerst ook?

ik meende iets te hebben gelezen van alles uitversterken?
Mix je alleen de zang dan moet de balans op het podium nog beter zijn!!

want jij kunt wel achter je mixer staan maar die "Idiote" gitaar niet zachter zetten. wink ;)

wordt er dus niet gemakkelijker op.
Mijn tip, iemand meevragen die ervaring heeft. Of het overlaten aan een ander en eerst zelf een beetje oefenen/ meekijken bij een ander.

ja mag best eens mee, zie alleen dat je niet echt in de buurt zit.

maar dat is het hem nu net, een galmpje is nog wel makkelijk af te stellen. een compressor, limiter op de vocal vergt toch net even iets meer kennis. Voor je het weet staat hij toch te strak..

Daarnaast zie je vaker een effectunit bij in een huurrack zitten dan een compressor.
Dergelijke klussen met een compleet siderack is niet echt nodig, zeker niet als er ook nog eens een beperkt budget beschikbaar is.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
11-12-2007 21:29
Zou het optie zijn een galm te huren, mengtafel is beschikbaar vanuit de band (niet bijzonder maar afdoende), extra gate en dan met microfoons de rest gewoon op te nemen BEHALVE het drumstel? Over het algemeen gaat een drumstel toch hard zat voor een zaaltje voor 50 man (evt. 100 max) of zie ik dat fout? Dan kan ik het zelf wel fixen, compressor juist instellen is niet zo lastig (heb zelf ook een DBX compressor in het versterkerrack zitten); en vaak ook nog eens deels naar wens van de band.

Zou ik het daarmee voldoende kunnen opvangen? Budget is 150 euro, zou voor mij dus écht om de leerervaring gaan, en voor de band ook als ervaring van optreden etc.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
11-12-2007 22:03
Juist in kleine ruimtes versterk ik alles, puur om controle te houden. Drumstel gaat hard zat, absoluut, het gaat echter om het beheersen van het drum geluid. Stoeien met gate's e.d. zou ik alleen doen als je er ervaring mee hebt, als je er voor het eerst mee werkt en er staat iets niet goed ingesteld, schiet je in de stress en maak je onnodige fouten. Liever voor het eerst werken zonder FX (muv een compressor en een delay of reverb) en zo de basis leren, dan meteen alles van stal halen.

Zorg dat je duidelijk communiceert naar de muzikanten dat ze op het podium rustig spelen, en dat jij ze wel genoeg monitor geeft. Maak een duidelijke tafel indeling en zorg dat je eerst de monitoren GOED voor elkaar hebt. Laat ze daarna wat bekende nummers spelen uit hun repertoire en ga dan lekker balansen op je FoH.

Begin voor de gein eens eerst met vocalen open te zetten op je FoH, terwijl de rest van de band ook speelt. Mix daarna een voor een de instrumenten erbij. Hiermee creëer je een rustiger FoH plaatje zonder dat de vocalen schreeuwerig uit je speakers komen.

Budget ontoereikend voor een complete sloot microfoons? Dan minder uitversterken. Kick, snare, 1 of 2 overheadjes, gitaren mono, bassgitaar met een DI, keyboards mono met een DI en vocalen.

Succes.
Vergeet niet te lachen
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
11-12-2007 22:43

Watt-Xtra schreef:

Mmm dat regeltje van 50-100 man stond dat er eerst ook?
Ja, dat stond er al. Vandaar ook dat ik vele genoemde "dingen" minder nodig vind.

Hoe een bandje dit oplost met weinig budget? 50 man doe je met een zanginstallatie. shut up :X

Martin.
kvm entertainment
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
11-12-2007 22:58

KVM schreef:

Watt-Xtra schreef:

Mmm dat regeltje van 50-100 man stond dat er eerst ook?
Ja, dat stond er al. Vandaar ook dat ik vele genoemde "dingen" minder nodig vind.

Hoe een bandje dit oplost met weinig budget? 50 man doe je met een zanginstallatie. shut up :X

Martin.
En als ze dus 1 stapje hoger willen is mijn oplossing (die ik hierboven heb staan) voldoende? happy :)
Bier, Billen, Borsten en Beats!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
12-12-2007 00:28

alleznet schreef:

En als ze dus 1 stapje hoger willen is mijn oplossing (die ik hierboven heb staan) voldoende? happy :)
Is versterking van uitsluitend de gitaren met zang een stapje hoger?

Afhankelijk wat voor gitaarversterkers ze gebruiken. Een Marshall 50watter buizen combo kan behoorlijk met een drumstel meekomen. (hoeft dus niet extra versterkt te worden)

Martin.
kvm entertainment
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
12-12-2007 10:41
Een beetje afhankelijk van de gitaarversterker die er staat zou ik in redelijk wat gevallen eerder een beetje basedrum en eventueel wat snare, hihat en basgitaar meepakken. Wat je dus wel en wat je niet hoeft uit te versterken is ook behoorlijk afhankelijk van de situatie en daarom zetten veel mensen liever een microfoontje te veel weg dan een te weinig.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)