Forum > Geluid

Dap Compact Array Line-array 12" top

(25 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
DavlovStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-7-2008
Laatste: 22-8-2012
Berichten: 5
5-1-2009 18:53
Ik gebruik het meestal voor fuiven (rnb / jump / allround / electro) van ongeveer een 500 personen continu in de zaal op hoog volume. Ik ben er echter zeker van dat je er meer mee aankan. Een 800-900 personen op hoog volume lijkt me zeker haalbaar.

Zowel de subs als toppen heb een gigantisch rendement.

PA heb ik er ook al mee gedaan en dat is perfect mogelijk. Gewoon nog een losse EQ bij de PA-mixer dan. Dit is natuurlijk enkel voor budget-pa's; voor de hogere budgetten en A-merkverslaafde mensen haal ik mijn JBL VRX932lap toppen met VRX918sp subs boven. Alles heeft zijn doelpubliek natuurlijk.

Prijs/kwaliteit zijn er weinig systemen waar deze dap set voor onder moet doen. De set draagt heel ver.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
6-1-2009 20:11
Dus jij gaat een "line array" van 3 kastjes per kant ophangen?
Light Image
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
6-1-2009 21:21
Een (goed gebruikte) line-array vereist voor het voorste gebied alsnog infill en bijbehorende (goede)infill zou in dit geval ("line-array" van 3 kastjes per kant) bij wijze van spreke de helft van je zaal doen..

Wel "stoer" natuurlijk, drie van die kastjes die nog geen 1/4e van een banaan vormen (en da's toch waar je het voor doet?)..
Light Image
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
6-1-2009 22:40
Ik denk dat line arrays en constant curve arrays hier een beetje verward worden. DAP geeft aan dit product natuurlijk graag de naam line array mee (klinkt lekker duur/professioneeel en 90% van de mensen weet toch het verschil niet) maar het blijven, net als de vrx serie van JBL, constant curve arrays en dat is net weer wat anders dan een line array. Mijn ervaring met constant curve arrays is dat je ze inderdaad ook in kleinere aantallen prima kan inzetten. Je werkt namelijk vanuit het principe waarbij je een puntbron creeert waaruit het geluid voortkomt en dan gaan de 'line array principes' niet meer echt op.

JBL (en dus ook DAP) hebben hier gewoon slimme marketing gebruikt. Ook als je kijkt naar de VRX-serie van JBL zie je dat deze ook (lees: vooral) voor kleine configuraties bedoeld is. Ze hebben zelfs een sub + tussenpaaltje en top combinatie. Niet echt wat wij ons bij een line array voorstellen (maar zo verkopen ze het wel!)
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
6-1-2009 23:23
En om de twee goed uit elkaar te houden zouden we in het eerste geval ook nog van line source array kunnen spreken (maar dan dus alleen wanneer het systeem dat ook echt is). Dan spreekt de naam in ieder geval helemáál voor zich. happy :)
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
7-1-2009 13:55
Mee eens, maar ik denk dat ook niemand er vanuit gaat dat deze (budget) kastjes presteren zoals een volwaardige line array dat zou doen. Feit blijft dat de ontwikkelaars blijkbaar ook over deze problemen hebben nagedacht want je kan door middel van short/long throw schakelaars per kabinet instellen wat het bereik is. De vraag blijft natuurlijk in hoeverre dat werkt maar helemaal vergeten wordt het effect dus niet. Ik blijf nog steeds, voor de kleinere shows en dus niet voor grote en diepe festival terreinen, heel positief over in ieder geval de VRX-serie van JBL (en DAPs compact line array lijkt hier verdacht veel op). In situaties waarvoor in eerste instantie de line array bedoeld was moet je ook gewoon voor een 'echte' line array gaan en niet voor zo'n klein clustertje. Maar om je, mode-geile klanten, toch te geven wat ze willen is deze compact line array een prima keuze.

En laten we vooral niet vergeten dat deze arrays ook nooit echt bedoeld zijn om in grote aantallen te gebruiken. Ze zijn juist ontworpen voor de kleinere zalen en terreinen, ze zijn niet ontworpen om ook het farfield van geluid te voorzien. Kijk bijvoorbeeld naar de uitleg die JBL zelf geeft:

The JBL VRX-serie is the ideal choice when line-array performance is needed but the venue size doesn't call for the very long-throw characteristics of larger line-arrays and a fast and easy setup is vital. The cabinets are designed for use in arrays up to five cabinets.
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)