Forum > Geluid

verschil gain en volume

(24 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-9-2007 09:57

TNT schreef:

Als hij met de gains dicht niet bromt dan ligt het niet aan de eindrap.
Helaas (dit is ook een stukje waar het Jensen verhaal niet volledig is). Als de bekabeling IN de versterker zodanig is dat deze snel storingen oppakt zal dit amper gebeuren met de gain regelaar dicht (de kabel wordt dan immers afgesloten met een LAGE impedantie; te weten een kortgesloten potmeter) maar zal dit des te meer gebeuren naarmate je de gain verder opendraait (zeker zolang je niets op de ingang hebt aangesloten waardoor deze hoogohmig is). Heb je wel wat op de ingang aangesloten (bijvoorbeeld mijn 220 Ohm testweerstandje) dan zie je hememaal een mooi gedrag. Versterker is stil met gain dicht EN stil met gain helemaal open (dat zijn DAN namelijk de 2 standen waarbij de interne bekabeling van de versterker laagohmig wordt afgesloten). Ergens tussen vol open en vol dicht zul je in dat geval de meeste storing waarnemen.

Het Jensen document lezen EN begrijpen is een goed begin ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
7-9-2007 10:57
mijn 1800's (serie 3 en serie 5)
Zijn stil met gain open en dicht....
Maar wat is stil?
Kijk als je vlak voor de speaker gaat staan, neem je altijd wel wat waar,
al was het maar een soort ruisje en een minimaal brommetje, maar dat is echt nauwelijks hoorbaar.
Vind je het gek?

Als je een oude 1800 hebt, zou ik maar eens goed naar de elco's kijken, die willen wel eens gaan lekken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
7-9-2007 11:22
ik heb hem gekocht van iemand die er het een en ander aan heeft laten doen. de elco's waren goed.
de VU meters moeten toch nog gedaan worden dus hij gaat nog open. zal het gelijk even checken

wat beterft de ingang,
er zitten er 2 de input 1 & 2. de pre amp zit op ingang 2 (die ruist het minst)
de andere ingang is nog open dus. maar dat zal het toch niet zijn?
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
7-9-2007 11:27
dan heb je zon dikke bak met bewegende vu meters.
Die heeft op de voorkant ook een selector voor de input.
Dan kan je het hebben dat de kontakten van die schakelaar niet helemaal lekker meer zijn.
Komt ook voor bij de speakerselector.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
7-9-2007 12:24
het lijkt erop dat de meest gebruikte (input 1 en de Main speaker)het meeste storen.
het is idd een dikke bak en dat maakt hem zo mooi wink ;)
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank

Terug naar forum Reageer (zonder quote)