Forum > Geluid

Hulp gevraagd: Draaien van fases

(25 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
30-8-2007 10:28

Daniel schreef:

Dré is me net voor, maar een paar puntjes op de post van nijhuisr.

nijhuisr schreef:

180 graden in fase verdraaien is iets heel anders anders dan tegenovergestelde fase.
Tegenfase is wanneer de signalen een verschil van een halve lambda hebben. Het maakt volgens mij niet uit of dat komt door fase-draaiing of fase-verschuiving.
Zeker wel. Een inverter is een fasedraaier zonder dat de fase daarbij verschuift (groupdelay blijft dus gewoon 0). Een faseverschuiver verschuift de fase (woord zegt het al). Een fasedraaier doet hetzelfde voor alle signalen (binnen z'n bandbreedte), een faseverschuiver hoeft dat gedrag (zeker) niet te hebben (hangt er maar net vanaf of de verschuiving (in tijd) voor alle frequenties hetzelfde is of niet).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
30-8-2007 10:31

dexter schreef:

Wat is de gedachte er dan achter dat jbl ooit de zaak omdraaide?
Je moet ooit ergens beginnen. Zo is er ook OOIT iemand geweest die stelde "dit is 1 meter". Maar er waren er ook die stelden "dit is 1 voet" (en leuk, nu hebben we verschillende stelsels en willen sommige continenten maar niet aan het gestandaardiseerde SI stelsel). Zo was het ook een beetje met de "pin-2 is hot, nee, pin-3 is hot" toestand (en met de positief signaal op plus terminal beweegt speaker naar voren, nee naar achteren".

Het is dus maar welke logica je aanhangt. In het geval van positief signaal, speaker naar achteren was het bijna een "JBL vs. de rest van d wereld" (en dan lijkt het al snel alsof je tegen windmolens aan het vechten bent). Vandaar ook dat JBL uiteindelijk het licht heeft gezien MAAR vast nog kasten maakt die hun oude "regel" hanteren (al was het maar vanwege de uitwisselbaarheid).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 384
30-8-2007 11:37

Dré schreef:

Daniel schreef:

Dré is me net voor, maar een paar puntjes op de post van nijhuisr.

nijhuisr schreef:

180 graden in fase verdraaien is iets heel anders anders dan tegenovergestelde fase.
Tegenfase is wanneer de signalen een verschil van een halve lambda hebben. Het maakt volgens mij niet uit of dat komt door fase-draaiing of fase-verschuiving.
Zeker wel. Een inverter is een fasedraaier zonder dat de fase daarbij verschuift (groupdelay blijft dus gewoon 0). Een faseverschuiver verschuift de fase (woord zegt het al). Een fasedraaier doet hetzelfde voor alle signalen (binnen z'n bandbreedte), een faseverschuiver hoeft dat gedrag (zeker) niet te hebben (hangt er maar net vanaf of de verschuiving (in tijd) voor alle frequenties hetzelfde is of niet).
Tsja, het is maar net hoe je tegenfase definieert. Moet het signaal over de hele tijdschaal omgekeerd zijn of mag je al spreken van tegenfase als een stukje 180 graden gedraait is. Tegenfase is volgens mij als twee golven een halve lambda verschillen ongeacht of dit komt door fase-draaiing of fase-verschuiving.

En als je de fase omdraait, hoeft dat niet perse voor alle frequenties te zijn, bijvoorbeeld als je de tweeter inverteert ;-)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
30-8-2007 11:43

Daniel schreef:

En als je de fase omdraait, hoeft dat niet perse voor alle frequenties te zijn, bijvoorbeeld als je de tweeter inverteert ;-)
Yep. En er zal hopelijk niemand zijn die dat dan faseverschuiving zal noemen (en precies dat werd in dit topic WEL gezegd). Verschuiven is wat het is, verschuiven (in het geval van audio dus verschuiven in tijd). Omkeren is iets anders dan verschuiven. Probeer maar eens met een boekenkast! laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 384
30-8-2007 11:47
Dat snap ik allemaal wel. Het ging mij om het punt dat als je twee golven hebt, die een halve lambda verschillen door fase-draaiing, je dit geen tegenfase mag noemen. Dat is gewoon fout!

Edit: volgens mij zitten we wel op één lijn, maar bij jou heb ik altijd het idee dat ik word 'aangevallen' ;-)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
30-8-2007 12:26

Daniel schreef:

Edit: volgens mij zitten we wel op één lijn, maar bij jou heb ik altijd het idee dat ik word 'aangevallen' ;-)
Wees gerust. Bij twijfel kun je ervan uitgaan dat dit niet het geval is (want je zult het ZEKER WETEN als het wel het geval is). laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)