Forum > Geluid

Einde Technics SL-1200?

(153 reacties. Pagina 3 van 16)
Moderator(s): Dré
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
5-4-2007 15:38

Xk] schreef:

Er bestaat geen toestel dat je zo goed kan manipuleren als een draaitafel.
Dit vind ik onjuist. Tenminste als je kijkt naar de huidige generatie CD spelers (en dan bedoel ik niet de budget spelers) dan kun je daar veel meer mee als met een plaat. Ook met een FS-achtig systeem gaat de CD-speler wat mij betreft nog winnen. Loopen, effecten, hot cue's, ed. Kan bij vinyl niet. Bij FS wel, maar werkt wat omslachtiger dan een CD speler waar je alles in handbereik hebt. De enige pre die je met vinyl (wat mij betreft) hebt is het scratchen, al is deze techniek op CD spelers tegenwoordig zo gevorderd dat het daar ook al prima mee kan.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
5-4-2007 17:15

Xk schreef:

Reind: de vinylwereld gaat misschien op zijn gat gaan (ik ben van dezelfde mening) maar de draaitafels zullen overleven, samen met de digitale systemen à la finalscratch/serato. Veel goedkoper, maar ook veel meer feeling. Er bestaat geen toestel dat je zo goed kan manipuleren als een draaitafel.
Goedkoper kun je ook weg strepen, 2 draaitafels + tijdcode systeem + laptop is minstens net zo duur als een set high end cd spelers. En geen speler die je zo goed kunt manipuleren als een draaitafel? Zeker de CDX en HDX van Numark even over het hoofd gezien of vergeten voor het gemak?

Daarnaast is het hele manipuleren verhaal natuurlijk een discussie punt waar velen het absoluut niet met je mee eens zullen zijn (ik ben er 1 van).
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Maarten84Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2005
Laatste: 21-9-2007
Berichten: 9
5-4-2007 22:08
Het blijft voor mij vreemd als alle draaitafels eruit zouden gaan. Dat de sl1200mk2 ouderwets is accepteer zelfs ik nog (aardekabel, slappe aanuitknop, de twee nulpunten op de pitchfader).

De 1200 is eigenlijk ook erg kwalitatief voor 440euro. Net zoals die pioneer se 450, gewoon te goedkoop voor wat het kost om te maken. Dus ookal is er enigszins een markt, toch eruit knikkeren die handel.

Ik vind het mooi kl*te, het is zo'n mooi ding
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
6-4-2007 01:17

Maarten84 schreef:

De 1200 is eigenlijk ook erg kwalitatief voor 440euro. Net zoals die pioneer se 450, gewoon te goedkoop voor wat het kost om te maken.
TE GOEDKOOP?

Dat ding is al 25 jaar in de markt en de R&D development kosten zijn er inmiddels echt wel uit evenals het opzetten van de productie lijn.... hij zou rond de prijs van de OEM bak moeten zitten en voor het mooie zelfs nog lager want de OEM bak blijkt het toch erg goed te doen qua duurzaamheid tot op heden (uitval is echt te tellen op vingers als ik iedereen mag gelven die die dingen in het assortiment heeft zitten en ze verkoopt) en maakt gebruik van hedendaagse techniek.

De SL is TE DUUR en niet zo'n klein beetje ook.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
6-4-2007 02:05

Reind schreef:

De SL is TE DUUR en niet zo'n klein beetje ook.
Nou dat ben ik deels met je eens, de nieuwe generatie MK2 zit verdomd goed inelkaar met veel goede HiFi aspecten.

Dat de draaitafel tot DJ tafel is bestempeld is niet dat het een te dure draaitafel is, ok de OEM bak is goed maar dat in nederland de hoge prijzen van de 1200 worden gehanteerd is niet het probleem van de maker. In andere landen is de prijs bijna gelijk.

ik vind de huidige vorm van de MK2 nog steeds een goede draaitafel die prima voldoed, nu het draaitafel gebeuren een beetje op zijn einde ligt gaat deze nog steeds goed.

De SL1200 is een prima draaitafel waar word tegen geschopt vanwege zijn succes, en dat zie je in elke branche, het is jammer dat de concurentie na 25 jaar pas probeert het succes te verbeteren wat in mijn ogen niet echt is gelukt.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 13459
6-4-2007 09:45

nijhuisr schreef:

Reind schreef:

De SL is TE DUUR en niet zo'n klein beetje ook.
Nou dat ben ik deels met je eens, de nieuwe generatie MK2 zit verdomd goed inelkaar met veel goede HiFi aspecten.
Vanuit HiFi oogpunt bekeken is er inderdaad niets mis met de SL-1200MK2 (M5g is een ander verhaal...). Echter... Om als DJ een SL-1200 vanuit een HiFi oogpunt te bekijken is hetzelfde als om als autocoureur naar een Ford Transit te kijken vanuit vervoersoogpunt. Prachtig en leuk MAAR niet super relevant voor de toepassing (zo snel mogelijk van A naar B gaan in het geval van die autocoureur).

De reden dat de SL-1200 ooit gebruikt werd als DJ draaitafel was omdat de alternatieven OF te duur waren OF te onhandig in gebruik. Technics heeft hem echter nooit voor DJ gebruik ontworpen (diverse clue's in die richting zoals het target light (bedoeld zodat je thuis in het donker toch de begingroef van de LP kunt vinden en zeker NIET bedoeld om de begingroef te vinden op bijvoorbeeld 7" singeltjes terwijl dat laatste toch echt het meest gebruikt werd in discotheken in die tijd), de slechte isolatie van het chassis waar het gaat om contactgeluid, de instelbaarheid van de naalddruk (ook toen al wilden DJ elementen graag zo'n 4 gram zien), het feit dat pitch pitch genoemd werd in plaats van tempo (was immers bedoeld om de muziek zo af te stellen dat je harmonisch mee kon spelen met je eigen piano/gitaar zonder die opnieuw te hoeven stemmen) etc. etc.

De prijsstelling van de SL-1200 in bijvoorbeeld onze oosterburen gaat eigenlijk nergens over. Er is absoluut geen sprake van een gezonde prijsstelling.
De SL1200 is een prima draaitafel waar word tegen geschopt vanwege zijn succes, en dat zie je in elke branche,
De SL-1200 is een product van een fabrikant die zo'n 25 jaar lang het monopolie in handen had. Wellicht is dat mede de oorzaak van het feit dat de fabrikant in kwestie NUL (ik herhaal NUL) energie heeft gestoken in het verder uitontwikkelen van het product. En dat heeft geen bal te maken met tegen het product schoppen! Als je de time-line bekijkt vóór die tijd dan zie je continu ontwikkelingen (en daarna was het allemaal zo goed als dood; mede vanwege de opkomst van de CD-Speler, die in het grootste afzetgebied (de HiFi markt) de draaitafel in een paar jaar volledig heeft weggevaagd).
het is jammer dat de concurentie na 25 jaar pas probeert het succes te verbeteren wat in mijn ogen niet echt is gelukt.
De geïntegreerde motor was tot voor kort beschermd met een stevig patent. Daarnaast kost het een héle bak geld om vanuit weinig een goede draaitafel te ontwerpen. En vanuit HiFi oogpunt is dat met de Super OEM bak wellicht niet helemaal gelukt (hoewel z'n HiFi performance meer dan acceptabel is), maar vanuit DJ oogpunt... Vette slam dunk!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
6-4-2007 11:27

Dré schreef:

De SL-1200 is een product van een fabrikant die zo'n 25 jaar lang het monopolie in handen had. Wellicht is dat mede de oorzaak van het feit dat de fabrikant in kwestie NUL (ik herhaal NUL) energie heeft gestoken in het verder uitontwikkelen van het product.
Dan wil ik je toch eens wat details vertellen die niet zichtbaar maar mechanisch zeker verbetert zijn in de loop der jaren.

De pop-up lamp heeft in oudere modellen last van tever omhoog schieten omdat het stoot rubbertje los laat, dit hebben ze keurig opgelost door een nieuw rubber dat anders gemonteerd zit.

Ook de power knop had bij oudere modellen last van loslaten van de ronde schijf zodat het staafje in de draaitafel viel zodat hij onbruikbaar werd, dit is heel simpel opgelost door een e-clip en "halve maan" verbinding tussen staaf en knop.

Dus nul komma nul is niet juist.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 13459
6-4-2007 12:45
Uhm... Je verwart het oplossen van zwakheden/problemen met het doorgaan van de ontwikkeling. Je analogie komt overeen met een T-ford modeljaar 2007 met verbeterde leren veerbanden (die niet meer zo snel doorscheuren) en een zwengel die voorzien is van een ergonomische grip (omdat die oude zwengel van bakkeliet nog wel eens uit elkaar spatte bij gebruik).

Als de ontwikkeling NIET had stil gestaan dan had de SL-1200MK8 actuators om contactgeluid op te heffen (vibration cancelling), dynamische anti-skating etc. etc. Allemaal dingen die prima te doen zijn vandaag de dag (maar niet te vinden zijn op een SL-1200; zelfs niet op laatste versie).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MasterboyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2003
Laatste: 22-10-2016
Berichten: 167
6-4-2007 15:30
Wat ik wel vreemd vind is dat bijna alle andere DJ draaitafels uiterlijk nog steeds enorm lijken op de SL-1200 (s-vormige arm,knoppen hetzelfde...). Het lijken vaak echte kopieën van een Sl-1200.
Vind het trouwens ook vreemd dat dan de naaldpuntverlichting die zoals eerder hier gezegd voor hifi was bedoeld op de SL-1200, ook door alle andere merken gewoon overgenomen worden op hun eigen DJ draaitafels.
Het is heel mooi dat andere merken in al die jaren "betere" draaitafels hebben ontwikkelt, maar dat men dan soms hoort zeggen dat de SL-1200 helemaal veroudert is, vind ik vreemd.
Want qua uiterlijk blijven ze de SL-1200 nog steeds naapen.
XkStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-7-2006
Laatste: 10-8-2009
Berichten: 59
6-4-2007 15:36
Ze apen het succes en de hype van de technics na, niet de techniek.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)