Forum > Newbie Forum

beginners boxjes

(27 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 2-9-2024
Berichten: 387
22-2-2007 19:13
wat is het dat dit zo duur maakt..?
ik denk dat je vergelijkt met wat dvd spelers en een leuk kamer stereo toren tot 60 watt. nee, dit is een andere planet. dit is meer de kant van grote groepen.
HarmsenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2007
Laatste: 5-4-2008
Berichten: 36
22-2-2007 19:18
hangt ervan af wat jij goed vindt. Boxen zijn sowieso duur, voor een leuk setje computerspeakertjes ben je hetzelfde bedrag kwijt aan boxen. Dit zit wel vrij onderin en er zullen niet veel merken zijn die nog een vergelijkbare prijs/kwaliteitsverhouding op dit niveau hebben. Als jij zegt dat je alleen voor wat vrienden muziek wil hebben in een huiskamer, kan je deze boxen op max zetten en ervoor gaan. Verwacht er dan alleen niet teveel van, er komt weliswaar geluid uit, maar zodra de boxen het ook maar enigszins moeilijk krijgen ga je dit gelijk vernemen in je oren. Zo zou mijn radio met 2x een 60 watt sony boxje prima een grote huiskamer kunnen volpompen met lawaai, alleen klinkt het niet meer zo aangenaam voor het bezoek zodra het geluid hard moet voor een feest. Wat dat betreft is er ook geen vergelijk te maken tussen de voorgestelde boxen. (IRT above - added) Zodra een huiskamer set normaal wordt gebruikt, zal je weinig (of geen storend) verschil merken, alleen zodra je extra vermogen wilt hebben kom je in de problemen en kan je beter de ruimte verlaten.

Aangezien je het hebt over een drive in, zou ik toch liever richting de K-112's of K-115's gaan, IMO. Hier komt genoeg geluid uit wat prima is, alleen dit is ver boven jouw voorgesteld budget. Alleen is de kwaliteit dusdanig beter dat je met dit setje nog enkele jaren vooruit kunt, wat met de goedkopere boxen kritieker gaat worden.

Een dure hobby inderdaad, alleen je kan beter 100 euro teveel aan iets uitgeven dan net iets te veel bezuinigen waardoor je opgescheept zit met prut wat je eigenlijk helemaal niet wou hebben.
"If you want to make an apple pie from scratch, you must first create the universe."
FlamedekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-2-2007
Laatste: 21-12-2008
Berichten: 17
22-2-2007 19:29
hhmm ja ok bedankt tot nu toe voor alle voorstellen! ik zal nog even kijken bij 2e hansjes of ik mischien wel ergens de K-112 kan vinden voor een lekker prijsje laugh :D Maar er komen ook nog zoveel andere dingen bij kijken.. (tenzij je het geld hebt wink ;) ) dus ik kijk nog wel ff.. alvast bedankt he wink ;) laugh :D
Ja Toch?
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1207
22-2-2007 19:54
Je bent uiteindelijk meer geld kwijt wanneer je eerst rotzooi koopt, dat voor nog minder verkoopt, dan weer iets betere rotzooi koopt, deze weer verkoopt, enz. (you get the picture). Dan wanneer je eerst alleen een goede dj set koopt (daar kun je alleen al makkelijk meer dan 2000 euro voor kwijt zijn) en in 1 keer een degelijke set aanschaft als je daar het geld voor hebt.
Ondertussen kun je het spul dan gewoon huren, uiteraard minder leuk als je eigen spul inzetten, maar spullen inzetten die er op een avond mee ophouden omdat je het nodig vond om rotzooi te kopen is ook niet alles...
Darth Crossfader
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
22-2-2007 22:33

Basz schreef:

Moraal: dikke kans als je er 350 echt watjes opzet (fatsoenlijke versterker) dat het dan dag dag speakers is.

350 watt RMS(!!) is veel hoor!
Ja.. weet het zeker. draai nu met 2x 250w versterker erop.
En de speakers prutteren niet.
Heb bij een vriend van me de volle 350 erop gehat.
ging prima.. en 't was een goeie versterker wink ;)
Heel raar maar 't is zo.
Niks raars aan. Geval is namelijk dat een speaker die ECHT 350W RMS is met gemak aan een versterker gehangen kan worden die 700W RMS kan leveren in genoemde belasting. Dit is zeer vaak besproken in het forum (je hebt dus nog wat leeswerk te verrichten...).

En zo'n budget speaker die 350W max is kan dus prima aan een 350W RMS versterker gehangen worden. Niks raars...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 7-9-2024
Berichten: 506
22-2-2007 23:59
1 x bewerkt. Laatst door Calipso op 23-2-2007 00:02

Basz schreef:

Moraal: dikke kans als je er 350 echt watjes opzet (fatsoenlijke versterker) dat het dan dag dag speakers is.

350 watt RMS(!!) is veel hoor!
Ja.. weet het zeker. draai nu met 2x 250w versterker erop.
En de speakers prutteren niet.
Heb bij een vriend van me de volle 350 erop gehat.
ging prima.. en 't was een goeie versterker wink ;)
Heel raar maar 't is zo.

Gr basz
Ff wat theorie wink ;)

Pak een amp van 350 echte watts. Zet hier een mooie sinus op van 1 KHZ. Wedden dat hij eruit klapt!
RMS vermogen is het vermogen dat hij oneindig (theoretisch) kan hebben bij een echte sinus. Bij muziek heb je een gemiddelde effectiviteit van de helft van je amp vermogen. Dus rekenen we even mee.

Je zegt dat je er 350 watt op gehad hebt? daarvan de helft is 175 echte watts Dat geloof ik nog wel. Als je het echt wil testen met muziek zou je er het dubbele van het rms vermogen erop moeten zetten dus 700 watt. Dan gebruik je je speaker voledig. Daarom word er ook aangeraden om 1,5 tot 2 keer het RMS vermogen als versterker vermogen te pakken.

Dit is best wel erg kort door de bocht ik weet het (voor de pro's onder ons) maar hier komt het ongeveer op neer. Als iemand het er niet mee eens is hoor ik dit graag!

EDIT: Zie ook de reactie van dré!
wat een onzin in dit vak
OllyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2006
Laatste: 11-9-2023
Berichten: 167
23-2-2007 00:00

dj rens schreef:

Ok thx he!
Dit gedoe (aan licht/geluid) is echt duur he! normaal is 50 euro echt best wel veel maar nu krijg je voor 50 euro echt rotzooi! shocked 8O €100 is al wel wat.. maar echt heel 'beginners'... als je een beetje drive-in wilt beginnen.. heb je zo'n €1500/2000 nodig? is best wel veel.. wat is het dat dit zo duur maakt..?

Maar dat is een beetje off-topic.. zijn er nog andere sugestich van wat goed is om te kopen voor weinig geld?
ja , het is en blijft een dure hobby he.
dit heb ik ook kunnen ondervinden. vroeger vond ik zo'n flowertje van 30 euro al onbetaalbaar en ik zat ook maar te kloten met die stekkerdozen met zo'n schakelaar op..... [hahaha.. razz :p schreef:

ik zie nu toch dat ik het daar niet mee ga redden he laugh :D .

ik ga morgen mijn nieuwe cd spelertjes kopen (IK KAN NIET WACHTEN!! laugh :D laugh :D )
ik heb gekozen voor de cd 200 van jb
www.new-line.nl/v/13280

ik wens je veel sterkte met het uitzoeken van de juiste dj-gear wink ;)

grtzz lightzone
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
23-2-2007 10:39
Beginnersboxjes, ik zou eens kijken naar de RW-12 (van DAP), zijn vrij goedkoop en toch stukken beter dan de MC-15 serie. De RW serie heeft namelijk een echte hoogdriver en geen piëzo 'onzin'. Uiteraard is het geen best-of-the-best driver, maar wel vele malen beter dan piëzo.
Bier, Billen, Borsten en Beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)