Forum > PC related Forum

nieuwe geluidskaart nodig

(42 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
5-1-2007 23:26

benny_fctwente schreef:

Maar als je een nieuwe procesor erin doet, moet er toch ook een nieuw moederboard en dergelijke in, mits het ondersteund word ?
Als je een nieuw type processor koopt met een andere socket ("slot") als je huidige moederbord je biedt, moet je inderdaad een ander moederbord kopen.

Maar, dat lijkt me totaal niet aan de orde.
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
5-1-2007 23:59

JeroenVDV schreef:

Dus een niet-stabiel afspelende midi-track die synths aanstuurt is vervelend.
Dat deed men vroeger met een Antari 1040st (of falcon) met cubase. (plm 1988)

Lijkt mij tegenwoordig met een "normale" computer dan ook geen probleem.

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
6-1-2007 01:34

KVM schreef:

Dat deed men vroeger met een Antari 1040st (of falcon) met cubase. (plm 1988)

Lijkt mij tegenwoordig met een "normale" computer dan ook geen probleem.

Martin.
Zie net dat m'n post niet helemaal duidelijk was.

Ik bedoel dus dat op een PC-systeem met bijvoorbeeld Cubase en een fatsoenlijke midi-interface, er echt geen sprake zal zijn van niet-strakke midi-uitstuur of slechte timing. Enige waar je "last" van kunt hebben bij een PC icm audio, is een latency, maar die heeft een vaste waarde en is mijn insziens totaal geen probleem.
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
6-1-2007 02:18
Zie net dat m'n post niet helemaal duidelijk was.Deze ook niet wink ;)

JeroenVDV schreef:

Rhandor schreef:

Kijk anders ook eens naar deze kaart LINK
Valt binnen je budget (tussen 100 en 150, afhankelijk van met of zonder software) en klinkt voor het geld heel goed.
Maar daar heb je GEEN digitale inputs/outputs en midi op de kaart, terwijl je bij de M-audio 2496 voor 100 euro digitale inputs/outputs en midi erbij hebt.
Maya 44 heeft zeer zeker een SPDIF Coaxial and Optical output, echter geen input.
Maar deze kaart heeft 4 in en outputs!

Het los verkrijgbare midi board heeft 2 in en outputs.
Althans dat is bij mijn Maya 44 het geval, heb zowel het eerste als het tweede model (44 MKII) Het type wat Rhandor toont is alweer de derde versie, nu van ESI i.p.v. Audiotrak. (alhoewel dat eigenlijk hetzelfde is)
Midi kaartje van de 44 MKII ziet er zo uit. (die heeft dus wel SPDIF in en outputs)

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
6-1-2007 02:56
Zeg SLAAP jij nooit ofzo? laugh :D

Je hebt gelijk, digitale output zit er wel degelijk op. In niet.
Light Image
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
6-1-2007 11:05

Rhandor schreef:

Een processor is maar een deel van de hele ketting die computer heet.
Een celeron op 2GHz met hi-end videokaart is veel sneller dan een P4 op 3,6GHz met een budget kaart.
Dit klopt maar gedeeltelijk, want de snelheid van het hele systeem is ook nog afhankelijk van je geheugen.
Als jij een Celeron hebt met een hi-end videokaart en hi-end geheugen, maar je AGP of PCIe bus is te traag of je Northbridge kan het niet aan, dan is je systeem trager dan een P4 met een snellere Northbridge.
Het is dus niet afhankelijk van een paar onderdelen die je zelf kunt vervangen. Vaak is de northbridge de bottleneck.
Wil je dus echt een supersnelle PC, zorg dat op z'n minst voor een moederbord met een ruime northbridge.
Daarnaast kan je CPU je GPU helpen, maar andersom niet. Het indexeren van een database bijvoorbeeld zal je CPU alleen moeten doen, en dan is een P4 op 3.6GHz toch echt sneller dan een Celeron op 2GHz. Voor dit soort zware klussen zou een DualCore het beste zijn.

Maar dat is allemaal niet belangrijk als je enkel muziek wil afspelen. Ik gebruik een laptoptje uit de steentijd (IBM 380z), en dat werkt echt prima. Ok, m'n afspeelprogramma (Tplayer) laad iets langzamer, maar dat is geen ramp.

René
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
6-1-2007 11:28

renevanh schreef:

Maar dat is allemaal niet belangrijk als je enkel muziek wil afspelen. Ik gebruik een laptoptje uit de steentijd (IBM 380z), en dat werkt echt prima.
René
Ik snap ook totaal niet waarom er een Hi-tech videokaart als voorbeeld word genomen. Dat is namelijk het minst belangrijk voor de music production industrie. (en daar hebben we het over)

De ik kan nog meer, en ben nog mooier en duurder dan mijn voorganger videokaart is juist voor de gaming industrie.

Voor alle duidelijkheid, er word hier gevraagd om een geluidskaart.
Dan is de kaart die JeroenVDV aangeeft een prima kaart.
De andere optie (ESI Maya) is leuk als je ook 4 track opnames wil maken.(tegelijkertijd). ESI met midiboard is ongeveer 50 euro duurder.
Ook zou de gratis bijgeleverde software een rol kunnen spelen.

Martin.
kvm entertainment
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
6-1-2007 23:41

Rhandor schreef:

Een processor is maar een deel van de hele ketting die computer heet.
Een celeron op 2GHz met hi-end videokaart is veel sneller dan een P4 op 3,6GHz met een budget kaart.
Het is trouwens waar dat een Celeron minder cache heeft, maar die draait dan wel op de kloksnelheid van de CPU mee, en daardoor wordt het verschil redelijk goedgemaakt. Goed, een database indexeren doet hij niet zo snel, maar dat ga je met geluid toch niet doen.
Om eens te zien wat het verschil tussen CPU's en bijvoorbeeld moederborden in verschillende computers te vergelijken zou je eens naar een vergelijking tussen een Windows PC systeem en een Silicon Graphics moeten kijken.
Zelfde CPU, zelfde grafische kaart, beide draaien op Windows, alleen het SGI-systeem is even tig keer sneller. Dit feitelijk alleen doordat de bottlenecks op het moederbord zijn weggehaald.
Als je een slecht (on-board) geluidskaart hebt, is dat een ook mega bottleneck in het systeem.
Trouwens, de XBOX (1) heeft een Celeron op 733MHz... Hij is echter wel veel sneller voor het spelen van games dan de 90% van de P4 (en dat voor € 100,00)
Kortom: Het magische woord is 'Bottleneck' en niet 'Pentium IV'
Lees even de rest van zijn pc specs.... als er 1 bottleneck is dan is het zijn celeron, die gigabyte aan geheugen is ruim voldoende en een onboard audio kaartje zal de zaak niet lam leggen. Overigens heeft de Xbox een mobile celeron OF een Pentium3 coppermine CPU, de laatste keer dat ik er 1 heb gezien (en dat was bij het omchippen van mijn eigen xbox) zat er een P3 in. Overigens is een game pc iets heeeeeeel anders dan een pc waar je muziek mee bewerkt. Een muziek PC leunt nog altijd erg zwaar op dingen als geheugen en CPU terwijl een graphische game pc voor het grootste deel op de GPU leunt. Je bent in dit geval dus een beetje appels met peren aan het vergelijken.

Overigens zou ik in het geval van de topic starter eerst maar eens beginnen met een format en overal de laatste drivers vandaan te plukken.

Ik zou trouwens ook voor een kaart van M-Audio gaan, ESI heeft bij mij de laatste tijd een beetje af gedaan met hun driver rommel die ze online hebben gegooid voor een aantal geluidskaarten.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
RhandorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 30-11-2021
Berichten: 89
7-1-2007 07:05
Ik zie geen specs van de PC. Processor en geheugen zegt niets over de specificaties...
Welk moederbord er in de kast geschroefd zit staat er niet bij, snelheid van het geheugen ook niet.
Toch wel een paar vraagjes:
Waarom zouden soundcard-fabrikanten steeds snellere geluidskaarten ontwikkelen als CPU's al steeds sneller worden?
Doet een geluidskaart meer dan alleen een nul of een één omzetten in een ander voor geluidsopname geschikt signaal?
Zou Microsoft Directsound hebben uitgevonden omdat het leuk klinkt of om hardware direct aan te kunnen sturen om processortijd te sparen?
Kennis is nog geen wijsheid
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
7-1-2007 12:27

Rhandor schreef:

Ik zie geen specs van de PC. Processor en geheugen zegt niets over de specificaties...
Welk moederbord er in de kast geschroefd zit staat er niet bij, snelheid van het geheugen ook niet.
Ik denk dat welk moederbord er in de kast geschroefd zit en wat de snelheid van het geheugen is vandaag de dag geen wereld van verschil meer zal maken. Wel te verstaan: Op het studio-productie-niveau van de gemiddelde gebruiker van dit forum.

Wisseloord-studio's, (Commerciele) radio-studio's, productiestudio's, etc. is een ander verhaal.

Rhandor schreef:

Zou Microsoft Directsound hebben uitgevonden omdat het leuk klinkt of om hardware direct aan te kunnen sturen om processortijd te sparen?
Wederom een geval van "gaming". Ik quote uit Wikipedia:
DirectX is een verzameling van APIs die het voor programmeurs eenvoudiger maakt computerspellen te programmeren op Windows
Da's dus oorspronkelijk NIET ontwikkeld voor de professionele audio-wereld.

Hoe dan ook, we kunnen wel blijven vergelijken tussen (gaming)PC's en (audio)-PC's, ik heb inmiddels het bijzonder duidelijke verschil tussen een fatsoenlijke geluidskaart en een onboard-kaartje ondervonden, OOK op het gebied van performance.

Mijn systeem (AMD64 3200+, 1gb geheugen, weet ik het welke snelheid) draait bijzonder geod en ik kan er soepel producties op maken. Ik had veel meer last van performance-problemen toen ik de onboard-soundcard gebruikte.
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)