Forum > Algemeen Forum

voeding versterkerrek

(43 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
VanniekerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
Berichten: 210
22-11-2006 13:23
Toch heb ik vaak gelezen dat in 90% van de gevallen een 32 ampere aansluiting (in de stoppenkast) is afgezekerd op 25 ampere. Dit klopt toch?
In dit geval gaat er dus maar 12.5 ampere door je stekker heen!
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
22-11-2006 13:28
nope, nog steeds kan er dan door de een 16A en door de ander slechts 9A lopen en dan nog zit je onder de 25 ampère wink ;).
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
22-11-2006 15:30

CyberDance schreef:

Martijn schreef:

Wel op het verbruik letten, schuko's mogen nominaal maar 10A hebben.
Ghehehe tjaaah das een mooi punt van discussie. Dan zou een atomic bijvoorbeeld dus niet op een shuko mogen draaien sneaky :V Zo'n goedkoop PVC stekkertje zal het bij 16A continu niet lang uithouden.
Toch zit er wel degelijk een kern van waarheid in. Bij stopcontacten wordt vaak vermeld hoeveel uur achter elkaar de last in kwestie aangelegd mag zijn (en wordt er daarbij ook nog even uitgegaan van een netstekker die perfect is (dus niet zo'n hobbyding maar zo'n lekkere stevige jongen)). Termen zoals "6H" heb je zeker wel eens op een stopcontact zien staan.

Moet er toch niet aan denken dat je 24/7 een last op een stopcontact zet dat precies 16A uit dat stopcontact trekt (alle dagen door). Daarvoor neem je dan ook een verbinding die dat WEL 24/7 aankan. Headroom kan ook hier GEEN kwaad!

In het geval van de Atomic weten we natuurlijk allemaal dat dit ding niet eens een 3500W continue last KAN zijn (dan vliegt ie binnen 2 minuten in de fik en is het einde verhaal).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
22-11-2006 16:43

Dré schreef:

Toch zit er wel degelijk een kern van waarheid in. Bij stopcontacten wordt vaak vermeld hoeveel uur achter elkaar de last in kwestie aangelegd mag zijn (en wordt er daarbij ook nog even uitgegaan van een netstekker die perfect is (dus niet zo'n hobbyding maar zo'n lekkere stevige jongen)). Termen zoals "6H" heb je zeker wel eens op een stopcontact zien staan.
6H slaat op de uurstand (positie van de aardpen). Bij de rode CEE's zoals wij ze gebruiken zitten ze op 6 uur. Klinkt te simpel om waar te zijn, toch is het zo. De gele 110V CEE's (zoals ze hier ook in de shop staan) hebben de aardpen op 4H zitten, zodat ze bijvoorbeeld niet uitgewisseld kunnen worden met de blauwe CEE waarvan de aardpen weer op 6H zit.
Uurstanden

De reeks industrieel contactmateriaal omvat alle voorgeschreven
uitvoeringen, ook de specials. Hieronder is de betekenis van de
verschillende standen weergegeven.
Toepassing Uurstand
normaal gebruik h 6
koelcontainers h 3
scheepvaart, werven en scheepscontainers h 11
voeding via een geïsoleerde transformator (TST) h 12
gelijkstroom 50 tot 250 V 50 tot 250 V h 3
> 250 V h 8
hoge frequentie: 100 tot 300 Hz h 10
boven 300 tot 500 Hz h 2
speciale spanningen: 100 tot 130 V h 4
480 tot 500 V h 7
600 tot 690 V h 5

Mogelijke combinaties zijn weergegeven in de tabel op pag. 82.
Bron: https://www.schneider-electric.nl/pdf/CatalogusKaedra.pdf op bladzijde 82.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
22-11-2006 17:01
Auw, zit ik schijnbaar goed fout. Maar waarom heb ik dan nog steeds dat knagende stemmetje in m'n hoofd dat zegt dat een stopcontact helemaal niet ontworpen is om 24/7 op vollast gebruikt te worden?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
22-11-2006 17:08
Geen idee. Powercon moet volgens de specs ook 24/7 een last van de volle 16A aan kunnen. Gevoelsmatig durf ik dat ook niet aan (niet 24/7 iig).

Die 6H geeft de locatie (zoals Martijn al zei) van de aardpen aan. Iets in mij zegt dat als het een tijdsopgave was geweest, dat er dan wel een R achter had gestaan, omdat HR meestal de afkorting is van hour, wat uur betekent in het engels.

Mijn inziens zou die 6 uur dan ook totale waanzin zijn, want moet je dan op een festival om de 6 uur van spanningslijn wisselen en bij opbouw al meteen 4 spannings-lijnen naar elk podium trekken?

"even wachten met spelen jongens, we moeten even over op andere stroom, je kan zo weer spelen"

Naah, ik denk dat die CEE connectoren de last die ze kunnen dragen wel aankunnen. Mijn gevoel zit 'm ook meer in het schucko/powercon/speakon verhaal. happy :)
Vergeet niet te lachen
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
22-11-2006 17:10
Dat stemmetje kan ik me wel voorstellen, hangt er ook vanaf wat je onder vollast verstaat. Een schuko die nominaal 10A mag hebben en maximaal 16A (uitzonderingen buiten beschouwing gelaten), zou ik voor 24/7 dan ook zeker niet zwaarder belasten dan 10A. Zo nu en dan wat pieken lijkt me geen probleem, voor hogere nominale stromen gewoon stekkers pakken die ervoor gemaakt zijn (bijvoorbeeld 16A CEE's)

Overigens moet je wel erg gek doen, wil je 16A nominaal door een schuko trekken. Ook met bijvoorbeeld twee fourbarren met 500W pitjes die wat chases aflopen blijf je er nog onder.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
22-11-2006 17:12
En laat ik nu altijd gedacht hebben dat 6h op bv. een cee de positie van het nokje aanduid zodat je niet per ongeluk stekkers die anders bedraad (industrie) zijn in een normale wcd kan proppen.

en na even googelen vind ik dit:

https://www.hatenboer.com/templates/template1.jsp?versionId=null&pageId=69&nodeId=25&languageId=1

Heeft dus volgens mij niks met de gebruikte tijdsduur te maken.

klunz

edit, er waren mij al wat mensen voor.
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
22-11-2006 17:16

Melo-G schreef:

Mijn inziens zou die 6 uur dan ook totale waanzin zijn, want moet je dan op een festival om de 6 uur van spanningslijn wisselen en bij opbouw al meteen 4 spannings-lijnen naar elk podium trekken?
Met welke last denk jij dat je er als drive-in show of PA verhuurder voor kunt zorgen dat je een fase een avond lang volledig belast? Dat kan in de praktijk gewoonweg niet. Bij een kookplaat (in huis) zie je het bijvoorbeeld WEL en daar wordt ver onder de 3KW al gestopt (per stopcontact). Idem voor frituurpannen e.d. Marketing zou zeggen "hoe meer vermogen, hoe beter de frituurpan" en toch zie ik ze nooit boven de 3kW (aan een normale netstekker).

Bij eurostekkers zie je regelmatig 10A/6A staan. Ook bij stopcontacten zie ik dat wel eens voorbij komen (maar dan 16A/10A). Daar zal toch iets achterliggends mee bedoeld worden. Is er wellicht nog een vonkentrekker die hierover e.e.a. kan toelichten?

(Hmmm. Staat me ook nog iets bij van stroom onder last en stroom onderbreken/maken)... Powercon bijvoorbeeld geeft ERG duidelijk aan dat hun stekkers de maximale last absoluut niet kunnen "schakelen". Wellicht slaat die 10/6 (of 16/10) DAAR dan op (en heb ik last van parity errors?)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
22-11-2006 17:41
Denk het niet. Daarvoor moet de gebruiker dus precies weten wat eraan hangt, en hopen dat 'ie niet denkt "Och, voor een keer onder vollast uittrekken kan wel". Als fabrikant zou ik me daartegen (eventuele schade/andere problemen) indekken door te zeggen dat het gewoon NIET kan. Powercon durf ik rustig uit te schakelen met een belasting van 10A. Toch heb ik nog nergens een tweede maximale stroom gevonden.

Volgens mij heb ik bij een aantal stekkers/contactdozen wel eens erbij zien staan dat die opgegeven waardes nominaal en maximaal is, ik kan het alleen niet met zekerheid zeggen. Wel vind ik dat het aannemelijkst klinken. Als we daar vanuit zouden gaan zitten we in ieder geval veilig.

Om toch nog een voorbeeldje te geven: stel dat de maximale last tijdens in/uitschakelen 60% van de maximale stroomsterkte is (bij Schuko dus 10A, bij IEC 6A), dan zou een 125A CEE stekker met een belasting van 75A afgeschakeld "mogen" worden. (Staat namelijk nergens een tweede stroomsterkte opgegeven) Reken maar dat je dan een hele vette vonk trekt. Vanaf stroomsterktes van 63A hebben CEE stekkers daarom een pilot, een kort dun klein pennetje in het midden. In een volgens de juiste manier aangesloten 63A contactdoos is die pilot aangesloten op een contactor, een groot relais. Die contactor staat tussen een willekeurige fase en de nul. De nul komt via een omweggetje in de stekker op de pilot te staan. Pas als de rest van de pennen allang een eind in de WCD zitten, raakt de pilot de pen in de WCD. De contactor schakelt de nul voor de aansluiting (Een van de 5 grote pennen dus), en er kan stroom lopen. Het enige wat nu nog een vonkje kan veroorzaken is de pilot, die alleen belast is met de spoel van de contactor: te overzien dus. wink ;)

Melo-G schreef:

Powercon moet volgens de specs ook 24/7 een last van de volle 16A aan kunnen. gevoelsmatig durf ik dat ook niet aan (niet 24/7 iig).
Waar heb je die specificaties gevonden? De Neutrik site heeft het alleen over 20A RMS, zonder een maximale tijdsduur op te geven.
Mijn inziens zou die 6 uur dan ook totale waanzin zijn, want moet je dan op een festival om de 6 uur van spanningslijn wisselen en bij opbouw al meteen 4 spannings-lijnen naar elk podium trekken?

"even wachten met spelen jongens, we moeten even over op andere stroom, je kan zo weer spelen"
Probeer maar eens aan die 32A nominaal te komen. Juist ja, in 90% van de gevallen loopt de zekering dan op zijn tenen, klaar om eruit te vliegen. Bovendien trek je niet continu 32A, maar soms ook wat minder. Die zul je dan toch moeten compenseren: zekering wordt nog zwaarder belast, en zal nog sneller doorsmelten.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)