Forum > Licht

Klik

(72 reacties. Pagina 3 van 8)
Moderator(s): Dré
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
30-10-2005 13:16
1 x bewerkt. Laatst door Roy op 30-10-2005 21:45
En ook dat lost het vaak niet op. In veel goedkope apparatuur wordt nu eenmaal vaak bezuinigd op een ontstoringsfilter. De beste manier is om er iets als dit zelf even voor te zetten. Ze zijn vast ook wel ook kant en klaar te koop.

Overigens is het belangrijk alles gebalanceerd en op de juiste wijze aangelosten te hebben. (Audio)

Indit topic vind je meer info.
Maar dat is MIJN mening...
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
30-10-2005 13:36
1 x bewerkt. Laatst door Aart op 30-10-2005 13:48
Ik zou niet veel verwachten van zo een HF-netfilter in het audiogebied. [edit] En ik geloof ondertussen (met alle respect overigens) ook niet meer zo in het "aparte groepen"/"kabels goed scheiden" verhaal. Ik zondig hier vaak tegen en ondervind nooit enig probleem, de audioverbindingen zijn hier dan wel zo goed als mogelijk opgezet.

Snubbers helpen op zich goed, snap niet zo goed dat deze schakeldozen voor deze toepassing zonder worden gebouwd. Misschien vanwegen de kosten (twee nodig bij een dubbelpolige schakelaar) en omdat het neonlampje op een onbelaste groep dan door blijft branden. Of bepaalde veiligheids-aspecten. oid.

Het tweede punt hecht ik veel en veel meer waarde aan. happy :)
Een optimale en foutloze professionele audiosetup behoort behoorlijk ongevoelig te zijn voor allerlei storing.
Ook al zijn bepaalde dingen niet echt fout (als een gewone harde aardlus) soms zijn ze wel "onvoordelig", bijvoorbeeld de gain op de amp vol open en de uitgang van de mixer dichtgeknepen algemeen slechte niveau-aanpassing, lange asy verbindingen, randaarde niet toegepast etc.
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
30-10-2005 13:42
1 x bewerkt. Laatst door DJ Delay op 30-10-2005 13:57
Alleen op mijn kamer zit het op verschillende stopcontacten (wel zelfde groepen dus), maar tijdens feesten zit het ALTIJD appart.
En stroom en signaalkabels appart... dat is misschien wel een goede... Namelijk alle kabel die te lang is, of overblijft, en of dat nou de kabel van de rookmachine of lichtset is, de doos met stopcontacten (waar alle apparatuur in zit), of de mic-kabel, al de overtollige kabel ligt altijd op één grote hoop onder de DJ-Booth. En dan bedoel ik ook echt een grote hoop.

Wij willen alles stijlvol en geordend hebben, en zorgen dat alles er goed uit ziet. Dat doen we door ALLES wat uit het zicht moet blijven onder de DJ-Booth te dumpen. ALLE kabels van ALLES komt daar uit... Dan hebben we er op andere plaatsen geen last van. Maar kabels van rookmachine/jb smartbeam/speakon/stroom/enz worden aan elkaar vastgebonden, en gaan als één enkele goed geordende kabel bundel naar buiten, de booth uit. Misschien dat we de DJ-Booth van onder ook maar eens moeten gaan ordenen... Maar dat wordt extreem moeilijk ben ik bang... Geen andere oplossingen?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
30-10-2005 13:57
En het is niet alleen met mijn apparatuur hoor, ook als ik een simpel bureaulampje aan doe naast de computer, BAM! Ook op mijn kamer, sta ik daar in het donker, vol met rook, laser aan. Komt er iemand binnen (hoor ik niet door de muziek), en die doet INEENS het licht aan, BAM! Weer zo'n keiharde knal door je speakers. Ik word het echt helemaal zat, en ben niet van plan er 100-zoveel euro aan uit te geven! Ik wil gewoon dat als ik thuis de lichtschakelaar omzet, alleen het licht aan gaat! En geen knallen door mijn speakers, wat namelijk klinkt of ik ze ieder moment op kan blazen. Zo'n schakeling als in dat andere topic kan ik niet maken zonder 230 door me heen te krijgen. En dan nog, waar moet ik dat ding tussenstoppen, en hoebeel heb ik er wel niet nodig? Moet ik iedere keer die dingen meeslepen overal naartoe... Lekker is dat. Kan er aardig pissig van worden!angry
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
30-10-2005 13:59
Kun je misschien een lijstje met types, opzet, aarding, bekabeling en eventuele andere details van je audioapparatuur-setup geven ?

En misschien even wat test's proberen te doen: Welk apparaat / verbinding tussen apparaten geeft problemen ?
MaaartenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2003
Laatste: 12-6-2016
Berichten: 359
30-10-2005 14:01
Ik had dit eerst ook. Toen ik mijn Gemini mixer nog had, en ik deed de TL's aan, kraakte alles als een gek. Nu, met mijn dateq XTC, is dit niet meer. Het ligt dus ook wel degelijk aan het soort apparatuur die je gebruikt!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
30-10-2005 14:09
Ik ben wel benieuwd of alles wat in geaarde stopcontacten zit ook echt geaard is?
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
30-10-2005 14:19
Over constructies van audioapparatuur en aarding ed. heb ik in het verleden (bijvoorbeeld hier) wel eens een boom opgezet.

Naar mijn (beperkte !) ervaring is het een en ander bij moderne apparatuur in het algemeen in orde (met bijvoorbeeld computers als overbekende levensgrote uitzondering). Problemen zijn dan op te lossen door de juiste bekabeling en instellingen te gebruiken.

@ Gemini vs XTC: Ik geloof je verhaal direct, maar het merk dat er op staat zal niet veel verschil maken.. wink ;) De opzet van de verbindingen wel.
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
30-10-2005 23:19
Kun je misschien een lijstje met types, opzet, aarding, bekabeling en eventuele andere details van je audioapparatuur-setup geven ?
Het is eigenlijk altijd zo, welke apparatuur we ook gebruiken.
Ik zal even een (ingekort) lijstje maken van wat ik nu op mijn kamer heb staan:

-2x Gemini CDJ-02 (in een Brennenstuhl stopcontactdoos)
(meegeleverde kabels)
-2x Numark TTX (zelfde doos)
(meegelverde kabels)
-1x Behringer VMX-1000 (zelfde doos)
(2x HQ power XLR kabel 5mtr)
-1x Gemini X-03 (stopcontact)
(2x DAp 20mtr jack-speakon uit de webshop)
-2x Gemini GX-400

Dan de rest:
Vanuit die zelfde stekkerdoos (die naast de versterker in het stopcontact zit) zit die showtec switchpack erop; daarin zit:

-2x 20watt HQ-power blacklight
-1x 40watt HQ-power blacklight
-1x 4watt (skypechashamed :$) stroboscoopje
-3x klein soort van 60watt parretje (gewoon kleurenlampje)
-1x Showtec Clublaser

Allemaal aangesloten met de bijgelevende stekkertjes.

Dan zit de rookmachine nog in een ander stopcontact, aan de andere kant van de kamer, en de kabel voor de afstandsbediening loopt met de stroomkabel van de laser (staan samen op de kast) naar de plank aan de muur waar alles op staat. De afstandsbediening van de rookmachine zit aan het mengpaneel vast geplakt. Vooral als ik het switchpack gebruik, heb ik er last van.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
31-10-2005 10:46
Ok, even wat aanvullende vragen / suggesties: happy :)

- Er is verder niets maar dan ook niets op de audioinstallatie aangesloten ? Geen computer voor opname/weergave, MD-spelers, lichttafel-audioingangen, monitorluidsprekers etc. Koptelefoon mag nog net wink ;)
- Het dubbele WCD aan de muur heeft randaarde ?
- Deze XLR kabels ken ik niet, zorg dat je er zeker van bent dat het normale en goed aangesloten symmetrische kabels zijn. Piep desnoods even door of verwissel met andere kabels oid.
- Begin bij het begin: Sluit mixer, amp en luidsprekers aan (liefst even op een zelfde verdeelblok), schakel ze in en test of het probleem er is of niet. Let op de ground-lift schakelaar op de amp, deze moet op "niet-gelift" staan.
- De specs van de Behringer zijn wat onduidelijk, maar de gain van de amp staat goed ingestelt en je kunt lekker uitsturen ?
- Als dat werkt ga je een stap verder en sluit de cd spelers aan etc.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)