Forum > Newbie Forum

hoe komt er geluid uit het mengpaneel

(28 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
29-6-2006 11:43
Ik moet Reind hier ergens wel gelijk geven. Alle begin is moeilijk. Voor mensen die opgegroeid zijn in een omgeving van mengtafels e.d., lijkt alles wat er mee te maken heeft vrij voordehandliggend. Ook in de huidige geïnformatiseerde wereld, wijzen die dingen voor de meeste jongeren, zichzelf uit.

Maar zoek je nu eens een vergelijkbare situatie van iets waar je zelf ook niet aan uit kan. Als voorbeeld: Als je nog nooit in je leven een vliegtuigcockpit hebt gezien, en je moet plots gaan vliegen, dan geef ik je op een blaadje dat je het vliegtuig niet van grond zal krijgen. (zie de eerder geposte foto) Hoe komt dit? Doordat je nooit hebt geleerd hoe je zulke dingen moet aanpakken.

Het is dus heel begrijpelijk dat een mentafel voor sommige mensen overkomt als een ingewikkeld apparaat vol knopjes, waarvan de functies compleet onbekend zijn. Als je nog nooit in je leven een fader hebt gezien, hoe kan je dan weten wat dat ding doet?

Ik ken mensen die aan hun eerste nieuw aangekochte mengpaneel (iets heel goedkoop, terwijl die mensen vinden dat ze een enorm bedrag hebben uitgegeven...) gaan luisteren, en zich druk maken omdat er geen klank uitkomt. Wanneer je hen zegt dat ze nog een versterker en speakertjes moeten kopen, stort hun wereld in. Daar hadden geen rekening mee gehouden.

Voor ons lijkt dit een vrij debiele situatie, maar toch kan ik begrip opbrengen voor die mensen. Je moet het ergens kunnen leren, en leren doe je nog altijd het beste door fouten te maken :-)
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
29-6-2006 11:53
Ik snap best dat als je nog nooit een mengpaneel van dichtbij hebt bekeken dat je dan niet 1,2,3 er geluid uit zult krijgen. Maar juist als het een voor mij relatief groot bedrag zou zijn zou ik me heel goed willen oriënteren om mezelf voor een miskoop te behoeden. Dat betekend VOOR de koop al veel lezen, de handleiding van de verschillende opties binnen je budget eens doorlezen om te kijken wat er allemaal mogelijk is en als het even kan verschillende opties van te voren in een winkel uitproberen. Daarnaast heb je om een vliegtuig te snappen al een deel van een opleiding nodig (dan kun je nog niet eens vliegen, maar weet je waar de knopjes voor dienen) terwijl om te weten hoe een mengpaneel werkt je met een uurtje handleiding lezen toch echt wel alles gehad moet hebben (en nee, ook dan kun je nog neit meteen mixen, net als je niet kunt vliegen, maar je weet wel de functies te vinden).
It's time to play the music, It's time to light the lights..
H.Standaard Lid
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
29-6-2006 12:45

Reind schreef:

H. schreef:

hier zitten veel knopjes op... niet hierop wink ;) zelfs zonder verstand van zaken heb je dat met de handleiding in een half uurtje uitgezocht happy :)
Dat denk jij...... toen mijn ex (en nee het was niet de blonde ;-) ) voor het eerst een draaitafel en mixer zag heeft het een dag geduurd voor ze wist hoe alles werkte en ik ken mensen die hun headphone jack achter in de toonarm van een SL hebben gedrukt (waar je normaal het extra contra gewicht in schroeft) en mij belden dat hun SL stuk was.

Iedereen is ooit eens begonnen, ieder begin is moeilijk en voor de één duurt dat begin net ff wat langer als de ander.

Ik kan na 10 jaar nog steeds niet fatsoenlijk draaien maar ach mijn begin duurt gewoon iets langer dan bij de rest ;-)
Wat ik bedoel is dat het een kleine moeite is om de handleiding door te nemen, zo heel veel staat er niet in wink ;)
H.Standaard Lid
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
29-6-2006 12:47

big bang schreef:

Ik snap best dat als je nog nooit een mengpaneel van dichtbij hebt bekeken dat je dan niet 1,2,3 er geluid uit zult krijgen. Maar juist als het een voor mij relatief groot bedrag zou zijn zou ik me heel goed willen oriënteren om mezelf voor een miskoop te behoeden. Dat betekend VOOR de koop al veel lezen, de handleiding van de verschillende opties binnen je budget eens doorlezen om te kijken wat er allemaal mogelijk is en als het even kan verschillende opties van te voren in een winkel uitproberen. Daarnaast heb je om een vliegtuig te snappen al een deel van een opleiding nodig (dan kun je nog niet eens vliegen, maar weet je waar de knopjes voor dienen) terwijl om te weten hoe een mengpaneel werkt je met een uurtje handleiding lezen toch echt wel alles gehad moet hebben (en nee, ook dan kun je nog neit meteen mixen, net als je niet kunt vliegen, maar je weet wel de functies te vinden).
kijk... precies mijn punt happy :)
ReindStandaard Lid
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
29-6-2006 17:43

H. schreef:

Wat ik bedoel is dat het een kleine moeite is om de handleiding door te nemen, zo heel veel staat er niet in wink ;)
Zal best maar het eerste wat ik altijd doe is de handleiding van me af lazeren en pas lezen als ik er echt maar dan ook echt niet meer uit kom.

De handleiding van mijn Nuo5 zit nog steeds in het plastic.... nooit open geweest. En ik denk dat 99 van de 100 mensen exact hetzelfde doet, die handleiding komt wel een keer, ooit en mischien wel nooit.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Big bangVIP Lid
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
29-6-2006 17:51
Ik begin meestal inderdaad zelf met frotten, maar lees ook altijd de handleiding. Anders was ik er nooit, maar dan ook nooit, achter gekomen dat bij mijn ecler mac70v de output van binnenuit omgezet kan worden van 0dBV naar 6dBV bmv een jumpertje. Of je dat nodig hebt is een andere vraag, maar het is zo maar een van de leuke dingen die je dan ontdenkt.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
NijhuisrVIP Lid
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
29-6-2006 17:51
Allemaal prima Reind, maar het is dan niet de bedoeling om elke simpele vraag dan op het forum te zetten. eerst lezen als het niet lukt, daarna pas vragen stellen.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
ReindStandaard Lid
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
29-6-2006 18:42
Ligt er maar net aan wat er verstaan word onder de noemer simpel, 75% van de vragen die gesteld worden is waarschijnlijk op te lossen door een handleiding te lezen of logisch na te denken en wat voor jou en mij simpel is kan voor iemand die net begint een moeilijk iets zijn.

Jij en ik schroeven ook zonder enige moeite een SL open en stellen de pitch gain even netjes af, voor ons een makkie en voor een ander een hele operatie ook al ligt de service manual naast ze open.

Daarnaast kan ik altijd wel lachen om mensen die aan het klungelen zijn hun eerste dj set aan elkaar te knopen. Ik vond "de draaitafel draait rond" eigenlijk wel grappig, das namelijk een unieke RP4000 dan als de draaitafel rondjes draait ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 23-11-2024
29-6-2006 22:10

Reind schreef:

Zal best maar het eerste wat ik altijd doe is de handleiding van me af lazeren en pas lezen als ik er echt maar dan ook echt niet meer uit kom.
PRECIES. Als je er niet uitkomt dan pak je alsnog de handleiding. Helaas zijn er hele volksstammen die ook dan de handleiding nog niet pakken (...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)