Forum > Licht

LED Par???

(57 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
29-5-2006 23:09
dim en switchpacks zijn bedoeld om apparatuur die standaard niet DMX aan te sturen is toch via een DMX sturing kant aansturen. de LED parren waar we het hier over hebben hebben standaard al een "DMX" ingebouwd, hier moet je dus gewoon een DMX sturing aanhangen.
exit night into LIGHT
TimothyStandaard Lid
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
8-2-2007 08:31
Heb nog een vraagje over die led par - toestand:

Ik lees hier (meer dan eens) dat de led par minder lichtopbrengst heeft dan de traditionele par. Maar is het verschil dan zo groot?

Voor mij persoonlijk: ik gebruik nu traditionele PAR56 MFL lampen (zowel in short spots als in de lange parcan versie).

Volstaat het dan voor mij om een led par 64 (van Showtec of JB-Systems) te kopen om het licht van een par 56 te evenaren?
Of is het verschil in lichtopbrengst dan nog te groot?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
StekelvarkeStandaard Lid
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
8-2-2007 10:30
Een goedkopere LED par heeft zeker minder opbrengst als een gewone 300w MFL Par.
De Showtec LED par 56 heeft evenveel LED's als de 64, dus ik veronderstel dat er ook niet veel verschil is in lichtopbrengst.
Toch vind ik de LED parren zeker een mooie aanvulling.
exit night into LIGHT
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
8-2-2007 10:55
voor disco toepassingen en dergelijke zijn de goedkopere ledparren prima geschikt, geven leuke kleurtjes en een doekje, meubel of plafond uitlichten is geen enkel probleem. Echter geven deze parren geen "bundel". En zou ik ze persoonlijk niet als vervanging nemen voor de traditionele parren. Maar eerder als aanvulling, invulling!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
TimothyStandaard Lid
8-2-2007 12:14
Ik wou wel specifiek weten of een Led par 64 (ben eerlijk gezegd aan het wachten op de versie van JB Systems - zie beglec.com) qua lichtopbrengst kan tippen aan een traditionele PAR 56 MFL.

Ik gebruik nu 2 X fourbar PAR 56 short (geven dus ook geen strakke bundel op zich), maar zou willen gaan naar eerst 2 X Ledpar 64 (voor aanvulling) en daarna nog eens 2 bij op een fourbar.

Zou dit een goede zet zijn, of blijf ik dan liever bij mijn traditionele PARS?
(Ik heb nu 4 fourbars staan en zou er dan 2 wegdoen en 1 fourbar met Led Pars in de plaats nemen...)

Greetz,
Tim
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
8-2-2007 12:52

Timothy schreef:

Ik wou wel specifiek weten of een Led par 64 (ben eerlijk gezegd aan het wachten op de versie van JB Systems - zie beglec.com) qua lichtopbrengst kan tippen aan een traditionele PAR 56 MFL.
Hangt van de kwaliteit van de LED par af (alle waar naar z'n geld, goed is duur) EN van de kleur die je weer wilt geven. Bij sommige kleuren doet een gewone par het wellicht slechter dan een matige LED par (en vise versa).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DeMennooosVIP Lid
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
8-2-2007 19:51
Belangrijkste vraag is: waarom wil je LED parren.
Omdat het populair is, omdat er vraag naar is, omdat je steevast op locatie te weinig stroom hebt, omdat je er dikke effecten mee wil maken, etc, etc, etc.

Als je de standaard LED parren naast een 1kW PAR 64 wil hangen of als vervanger voor die 1kW wil gebruiken zeg ik niet doen, dat ga je niet redden. Een 500W zou kunnen maar houd niet echt over, maar een 300W komt meer in de buurt.

Vergelijk maar eens:

Showtec Parren
Nog meer Showtec

met deze:
Thomas PixelPar 90 (Rode bundels op de grond zijn Palco3, die in de constructie zijn MAC300)
Nog meer Thomas Pixelpar 90

Het effect in de eerste paar seconden van dit filmpje zul je vrijwel zeker niet halen met een standaard LED par
Filmpje, 42 Pixelpar 90L

En nu de realiteitscheck. Showtec LED Par ergens op de 150 euro (in BTW?) en de Pixelpar ergens op de 2800 euro (ex BTW).
Dit vergelijk valt prima onder de opmerking van Dre dat alle waar naar zijn geld is. Ja goed is duur sneaky :V
TimothyStandaard Lid
9-2-2007 19:20

DeMennooos schreef:

Belangrijkste vraag is: waarom wil je LED parren.
Omdat het populair is, omdat er vraag naar is, omdat je steevast op locatie te weinig stroom hebt, omdat je er dikke effecten mee wil maken, etc, etc, etc.

Als je de standaard LED parren naast een 1kW PAR 64 wil hangen of als vervanger voor die 1kW wil gebruiken zeg ik niet doen, dat ga je niet redden. Een 500W zou kunnen maar houd niet echt over, maar een 300W komt meer in de buurt.

Antwoord:

Ik zou willen overstappen naar Led omwille van het voordeel van stroomverbruik. Als je bekijkt dat de led par die ik op het oog heb (die van JB Systems: Led Par 64) slechts 28 Watt verbruikt (max), tegenover de 300 Watt van een Par56 die ik nu gebruik, dan weet ik het wel!

Mijn standaard lichtshow bestaat nu uit 2 X fourbar PAR 56 (300 Watt) + lichteffecten.
Als ik echt alles wil opstellen dan kom ik niet meer toe met 1 stroomkring voor het licht. (Ik spreek dan over een strobo FL1800, 4X The Winner Scanners, 1 Laserburst en nog wat stand alone lichteffecten...)
Als ik alles wil opstellen samen met de pars kom ik er dus niet meer...

Vandaar mijn vraag: zou ik - voor 99% drive in toepassing, soms eens een belichting - mij Par56 (300 Watt) kunnen vervangen door de aankoop van een Ledpar 64?
Ik heb wel degelijk die van JB Systems op het oog, gezien ik al de ledcon1-sturing heb, maar ik ga ervan uit dat deze van hetzelfde kaliber zijn als de Showtecs...
Dus Par56 traditioneel vervangbaar door ledpar 64 voor drive in werk?

PS: het niet meer moeten vervangen van lampen is ook een voordeel dan. Mij is het dus niet te doen om 'in' te zijn, maar puur economisch en praktisch... :-)
TimothyStandaard Lid
11-2-2007 09:37
Hier vind je al de handleiding van de led par 56 en 64 van JB Systems (worden verwacht eind februari, begin maart)¨
https://www.beglec.com/manuals/4971.pdf

Op blz 24 van deze manual (nederlandstalige handleiding) staat een schema van de lichtopbrengst die deze Par nog genereert op een bepaalde afstand. Ik ken dezelfde specs van een gewone par56 MFL niet, mar misschien enkelen onder jullie wel...

Is een traditionele Par 56MFL dan te vervangen door een led par 64? Voor drive in gebruik (en héél occasioneel eens een belichting)
Heb wel nog 2 X fourbar par 56short achter de hand dan...
TimcooijmansStandaard Lid
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 10-1-2008
11-2-2007 13:58
Uitgaande van de gegevens die op de site van GE gegeven zijn en in de handleiding is de output op wit ongeveer gelijk aan die van een 300W PAR64 op open wit.

Berekening:
Op 2 meter is de radius van de straal ook ongeveer 2 meter. De oppervlakte van deze straal (als hij haaks op een oppervlak valt) is dus pi*r^2= 12,5m^2. De LED par 64 geeft op 2 meter 290 lux = 290 lumen per m2. Totaal geeft de LED par 64 dus 3644 lumen. Een GE PAR56 300W MFL doet 3840 lumen.

Ter vergelijking: een Thomas PixelPAR90 geeft op 2 meter met 30 graden film 916 lux

Terug naar forum Reageer (zonder quote)