Forum > Geluid

Pioneer DJM 400 en DJM 800

(189 reacties. Pagina 3 van 19)
Moderator(s): Dré
RemyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2005
Laatste: 11-7-2006
Berichten: 23
19-1-2006 14:36
Dus deze mixers is ook voor beginners? met zn mixen op kleur?
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
19-1-2006 15:18
Maar dat harmonisch mixen.. ik kan me nog steeds nou geen voorstelling maken wat het nou precies is
LechStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-3-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 62
19-1-2006 16:04

Tribal Chef schreef:

Maar dat harmonisch mixen.. ik kan me nog steeds nou geen voorstelling maken wat het nou precies is
Voor zover ik uit de tekst begrijp, wordt de pitch (maar dus niet het aantal BPM) van ieder nummer zodanig aangepast dat ieder nummer op dezelfde (standaard) toonhoogte komt te liggen.

Dré schreef:

Harmonic tuning takes whatever key the source audio is in and adjusts the pitch until the key reaches a standard note.
Eeeh... als 't lang duurt, dan wacht ik toch gewoon even?
DJ InspirationStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-8-2003
Laatste: 26-11-2006
Berichten: 48
19-1-2006 16:08
Hier kan je nog wat meer vinden over de DJM-800.
https://www.djresource.nl/Topics/story/99/Pioneer-DJM-800/
Hier kan je nog wat meer vinden over de DJM-400.
https://www.djresource.nl/Topics/story/98/Pioneer-DJM-400/

De DJM-400 vind ik goed geprijsd maar de DJM-800 vindt ik persoonlijk te duur (3x de DJM-400)

EDIT:
De DJM-400 is bedoeld voor thuisgebruik (vandaar gunstig geprijsd).
De DJM-800 is gebouwd onder dezelfde kwaliteit als de DJM-1000 (de professionele markt dus).
DENON DN-S3000 * Reloop RMX-40BPM * DENON DN-S3000
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
19-1-2006 17:14

Lech schreef:

Tribal Chef schreef:

bladieblabla
Voor zover ik uit de tekst begrijp, wordt de pitch (maar dus niet het aantal BPM) van ieder nummer zodanig aangepast dat ieder nummer op dezelfde (standaard) toonhoogte komt te liggen.
Harmonic tuning takes whatever key the source audio is in and adjusts the pitch until the key reaches a standard note.
Leuk maar ik zou wel eens een voorbeeld willen horen, ik kan de link tussen theorie en praktijk niet echt maken (een voorstelling)
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
19-1-2006 17:38
Over harmonisch mixen in het algemeen is genoeg te vinden op het internet, ik zou zeggen gooi het even in google.

Het komt er in de praktijk op neer dat elk muziek stuk een bepaalde grondtoon heeft, een muziekstuk kan bijvoorbeeld in C mineur geschreven zijn. Zo ook een danceplaat. Hoe bepaal je in welke toon je muziekstuk is geschreven dan?

Je neemt een keyboard en een paar beginners-lessen-piano vwb de akkoorden. Je leert dus de basis akkoorden spelen. Nu je nummer draaien en kijken welk akkoord het beste bij je nummer past. Die toon (de noot van dat akkoord) is je grondtoon van je nummer.

En elke toon mixt weer goed met bepaalde tonen en weer slecht met bepaalde andere tonen. Daar is een simpel cirkeldiagram voor die je vertelt welke grondtoon wel en niet met welke grondtoon te mixen.

Soms klopt een mix beattechnisch misschien wel, maar blijft het, hoe je ook probeert bij te schaven de mix algeheel slecht klinken. Tien tegen 1 dat dit dan ligt aan de verkeerde grondtonen in elkaar over proberen te mixen.

Je hebt vast ook wel bepaalde platen die haast voor elkaar gemaakt lijken te zijn. Qua beats maar ook qua tonen. Nou die hoeven helemaal niet dezelfde grondtoon te hebben aangezien een d-majeur prima samen gaat met een b-mineur maar weer niet met een b-majeur.

Maar als je gaat pitchen verandert natuurlijk ook de grondtoon. Oplossing zou zijn mastertempo gebruiken, of de oplossing die Pioneer met de DJM-800 aandraagt (je moet het ze nageven dat ze wel weer eens super inovatief bezig zijn).

En voor de gevorderden zou ik zeggen: gebruik de CDX van Numark, want daar kun je zonder mastertempo ingeschakeld pitchen puur om de juiste grondtoon in je muziek te krijgen, vervolgens mastertempo aanzetten en zo pitchen om de beats gelijkt te krijgen, oftewel nu kun je ook platen mixen die qua tonen helemaal niet zouden moeten kunnen.

Nogmaals zoek erover met google, genoeg te vinden, zeker interessante kost.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
Dj NvieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-11-2004
Laatste: 28-12-2006
Berichten: 5
19-1-2006 18:05
Harmonisch mixen is een functie om tonaal te mixen, heb ik me zojuist laten vertellen.

Komt er in principe op neer dat als een track in C akkoord staat je een track met D akkoord in kunt mixen, omdat je deze D kunt omgooien naar een C akkoord.

Hierboven ook al uitgelegd ;)
Wil je zeggen dat het niet zo is?
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
19-1-2006 18:53
Mij lijkt de djm-400 wel een interessant mixer voor het geld. Heb je een leuke 2 kanaals mixer met effecten en sampler. Over de levensduur en interne bouw moeten we nog even wachten.
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
19-1-2006 20:02

DannyK78 schreef:

Tekst
Bedankt voor de info! ik ga eens spitten..
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
19-1-2006 20:17
Tip over het pitchen op de CDX om de key gelijk te krijgen, daarna key locken en tempo instellen is een verdraaid goeie tip. Ik vond de key steps van Numark altijd wat te grof (volgens mij 10 stappen elke kant op) maar de genoemde methode haalt die beperking VOLLEDIG weg!

Truc werkt trouwens op CDX maar volgens mij ook op Axis-9 (die heeft namelijk ook "relative key lock" (geen idee of de echte naam ook zo is trouwens ;-)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)