Forum > Zelfbouw Speakers

Baskist bouwen ,,, welke groote ??

(42 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
4-4-2003 01:12

Stefan schreef:

Dré ik vraag me trouwens wel af hoe jij een BR hebt kunnen simuleren zonder Qes waarde, mijn winISD weigert altijd pertinent de dimensies van de BR buis te berekenen als de Qes waarde niet is ingevuld wink ;)
Op zich kun je een aantal parameters uit andere parameters halen (tot een bepaald punt). In dit geval was dat overigens niet nodig aangezien de Q factoren allemaal WEL opgegeven zijn (zie Quote):
Qms ( mech Q )= 4.6361
Qes ( elec Q )= 0.3870
Qts ( total Q )= 0.3571
Vas ( acous vol )= 349.1629 Litr
Cms ( compliance )= 872.0491 uM/N
Mms ( total mass )= 63.1038 Gram
Mmd ( Diaphmass )= 56.0681 Gram
Je hebt dus iets over het hoofd gezien.

wink ;)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
4-4-2003 01:23

rekal schreef:

Nog altijd weet ik niet wat nu dan ijgenlijk mn kist formaat moet zijn ? is dit 122 liter ?
en sorry nee bedankt voor de tip maar schuin bouwen is me teveel werk...
Goed... Ik heb moeite genomen je een 2-tal opties te bieden (een BR kast en een gesloten kast). Bij elke optie heb ik de inhoud opgegeven (afgerond 120 liter voor de gesloten kast en afgerond 190 liter voor de BR kast). Ook heb ik de moeite genomen de BR poorten op te geven en zelfs welke simulatie-omstandigheden gebruikt zijn.

Blijkbaar vond jij het echter NIET de moeite om even die post door te lezen. Tenzij je natuurlijk de indruk hebt dat een gesloten kast van 120 liter iets totaal anders is dan een kast van 122 liter. In dat geval kan ik je geruststellen dat deze 2% verschil totaal in het niet verdwijnt vergeleken met andere variabelen waar je GEEN invloed op hebt.

Heb je eigenlijk al eens een (goed) boek over speakerontwerpen gelezen?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
4-4-2003 12:04
Neen , mijn idee was om nu dadelijk naar de mdf fabriek te lopen en daar 18mm dikte te kopen en een kast te maken met 122 liter inhoud en dan ergens in het midden die speaker erin te zetten ,, dicht kitten en klaar is kees ?? klopt dit mensen er is nog wat nieuws ik ga zodadelijk naar US blaster bellen voor het vragen wat volgens hun de beste oplossing is en ook wat de max spreekspoeluitslag is ( Xmax )maar 4mm zoals er beweert werd in de bovenstaande berichten lijkt me wel heel weinig voor en speaker van 90 € nietwaar ? voor 90€ verwacht ik toch wel iets
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
4-4-2003 13:42
Nu is het helemaal hopeloos , ik belde zonet naar de fabriek en die vertelde me dat er 35 liter kast rondom moet komen maar ik twijfel daar sterk aan ,,,,,, Wat moet ik nu beginnen mensen help mij eens met een duidlijk andwoordt
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
4-4-2003 13:51

rekal schreef:

Nu is het helemaal hopeloos , ik belde zonet naar de fabriek en die vertelde me dat er 35 liter kast rondom moet komen maar ik twijfel daar sterk aan ,,,,,, Wat moet ik nu beginnen mensen help mij eens met een duidlijk andwoordt
SPEAKER TERUGBRENGEN EN EEN COMPLETE KAST KOPEN!

Er is van alle kanten geprobeerd je te helpen (maar het lijkt erop dat je er nog niet klaar voor bent om zelf een kast te bouwen).

En dat de "fabrikant" zoiets doms zegt... Ach, wisten we niet al lang dat we het over een ... merk hadden?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
4-4-2003 17:56
Ik doe één laatste poging...

Je kan GERUST die speaker gebruiken. Verwacht er geen wonderen van.

Dat de fabrikant zegt dat er 30 liter omheen moet is omdat er van een CAR woofer uitgegaan word, die dus in de auto gebruikt gaat worden en dan kun je met een kleinere kast goed resultaten behalen.

Ga je de woofer thuis gebruiken, zet hem dan in die 122 liter kast zoals ik al eerder zei.
En het is niet zo makkelijk als je denkt (kastje maken en dicht kitten) versteviging is een vereiste!!

owja....
ook wat de max spreekspoeluitslag is ( Xmax )maar 4mm zoals er beweert werd in de bovenstaande berichten lijkt me wel heel weinig voor en speaker van 90 € nietwaar ? voor 90€ verwacht ik toch wel iets
De xmax is de maximale lineare uitslag van het membraam.... Wees niet getreurt, mijn speaker van rond de € 200 heeft 4.5 mm. Je mag allang blij zijn als jou speaker de 4 mm haalt.

Wil je op pad gaan met deze woofer... niet doen.
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
4-4-2003 21:39
Zo de speaker is af....
Ik heb gekozen voor een 35 liter kast omdat deze standaard gekocht kunnen worden bij SKYTRONIC en er bij staat geschikt voor US Blaster & Zeuz dus vandaar de 35 liter kast erom .
Het geluid is te doen , te vergelijken met JB-SYSTEMS EL 15 .
Ik dank iedereen voor de info ,, ik ga deze sub nu gebruiken voor mn thuisbioscoop denk ik aangezien ik er daar nog geen had dus tgeld is niet weg gegooid hoor !
het kistje is uiteindelijk 35cm op 35cm im 28cm geworden , dus niet te groot

Nogmaal bedankt en tot kijk Remy Kallen .
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
4-4-2003 23:22
Je bent in ieder geval snel klaar... laugh :D
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
5-4-2003 11:56
Conclusie: Dit topic heeft compleet GEEN NUT gehad. Van alle kanten kwamen tips, bijna zelfs volledige ontwerpen, maar werd er naar gekeken? Iig niet door de OP. Dus wat voor zin heeft het om een vraag te stellen als je toch niet de antwoorden wilt lezen of ze gewoon negeert? Misschien dat mensen die met hetzelfde probleem nog wat aan dit topic hebben, maar voor mij kan er net zo goed een slotje op.
Volgende keer Peter!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
5-4-2003 15:26
Het topic heeft WEL nut gehad. In ieder geval weet IK nu zeker dat als de volgende aankomt met een of andere speaker waar ik eigenlijk niet eens over heen wil pissen (vul al die FLUTmerken maar in), ik in ieder geval NIET de moeite zal nemen om te kijken of dat kreng nog in een beetje behoorlijk ontworpen kast kon.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)