Forum > Zelfbouw Speakers

hoorngeladen 10inch mid verder laten doorlopen?

(42 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
18-1-2006 19:54
Daar staat ook 50w ipv 70w, hier de PDF
Die 50 is Wrms terwijl de 70 W AES is.

Het viel me ook op bij 18sound, dat de belastbaarheid opeens volgens AES staat gegeven (en die is uiteraard hoger).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
18-1-2006 20:19

TCMC schreef:

Ik denk dat je op zich een goede keuze hebt gemaakt en 2500 Hz met 12/18 dB/oc, ofwel verstandig. Je kunt ook 18/18 dB/oct proberen. Dit geeft meestal een gelijkmatiger verloop bij de overname frequentie, en met een beetje geluk kun je de EQ instellingen dan achterwege laten.
Never nooit niet dat je zo'n "blanket statement" kunt maken en ermee weg kunt komen ;-)

Wat vaak vergeten wordt is dat we het hebben over de output van de driver (we willen dus een akoestisch kloppend filter). Wat het filter elektrisch doet is alleen belangrijk voor het bepalen van de belastbaarheid (en verder vrijwel net zo onbelangrijk als de kleur van de behuizing ;-)

Bij de besproken config zou ik juist eerder de X-over wat lager leggen dan die 2k5 (bijvoorbeeld op 2k2), woofertje met 2e orde weggooien (z'n eigen afval erbij moet zeker een mooie 4e orde afval maken), tweeter met 4e orde inzetten (z'n eigen afvalpunt ligt bijna 1 octaaf lager mits de gebruikte hoorn niet van het allerkleinste type is dus eindcurve zou in de buurt van 4e orde moeten kunnen blijven). Mooie van een 4e orde voor HF is dat je ENORM kunst stoeien qua correcties. En gooi er maar eens een power analyse overheen (je zult verbaasd staan over het verschil tussen 3e en 4e orde).

EN (niet geheel onbelangrijk): Als de driver dan nog de geest geeft dan heb je 2 mogelijkheden:

1. Je hebt een waardeloos filter gebruikt.
2. Je laat de HF driver zo zwaar werken dat je op het punt komt waar de lineariteit van lucht in het gedrang laat (er is maar zoveel geluidsdruk dat past op een paar vierkante cm!!!).

In beide gevallen is de enige oplossing: ZACHTER DIE BOEL!

Tipje: Ook een passieve kast kun je actief processen. Zet je (liefst digitale) processor op 3-weg en dump Pin-2 van mid out en Pin-3 van hoog out naar de versterker voor de topkast. Kies een niet al te wild filter voor het processen (want het filter zal, hoewel nutteloos behalve voor vermogensbepaling, in de geluidsweg komen) EN zorg ervoor dat de sommatie klopt (dus bijvoorbeeld 2e orde LR met invertering van HF voor sommatie). Kun je in ieder geval de HF driver z'n eigen limiter geven. Andere opties zijn ook mogelijk (maar dan ga je pittig lopen klooien met externe limiters die gelinkt zijn (side chaining)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dieter(Pulse)Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 125
18-1-2006 21:04
mm, daar moet ik eens over nadenken. Met die filter die ik zei kan ik er weer vanaf komen met een kant en klare
https://www.monacor.com/int/en/produktseite_suche.php?artid=2201&spr=EN&typ=full
en die van jou ga ik zelf moeten bouwen. Scheelt weer een hoop werk en moeite om al die spullen bijeen te zoeken natuurlijk.
Jouw filter heeft ook als voordeel dat je geen fasegerommel hebt als je 12/24db neemt kun je het mid + en - omdraaien en dan blijft alles volledig in fase
MVG. Dieter Antheunis D.D.A. Sound & Light
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
18-1-2006 21:09
"Van de plank" filters kunnen beter omschreven worden als sprookjesfilters. Alleen in sprookjes doen ze precies wat ze beloven. In de boze wereld geven ze een hoop ellende...

Er was eens een filter... Poef zei de driver... Shit zei de eigenaar... Handel zei de winkelier...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dieter(Pulse)Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 125
18-1-2006 21:11
Dus als ik deze zelf bouw (uitreken lukt nog wel hoor) met de eigenschappen die je zei en 1.4mm spoelen voor hf en 2mm voor lf + 400v condensators dan gaat het een veel beter filter worden als dat ding van monacor?
Scheelt bijna niets in prijs (behalve werk) of ik nu een stel van die kant en klare koop of ze zelf bouw...
MVG. Dieter Antheunis D.D.A. Sound & Light
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
18-1-2006 21:17
Zelf een filter ontwerpen:

1. Men kiest drivers die goed bij elkaar passen en minimaal 1 octaaf overlap hebben.

2. Men meet de drivers afzonderlijk IN de kast waar ze in komen te zitten (zowel on-axis alsook off-axis). Impedantie, fase, amplitude (en liefst ook vervorming).

3. Aan de hand van deze gegevens bedenkt men een eerste "plan d'ataque". Dit plan wordt uitgevoerd in een goede filter simulator (Calsod o.i.d.).

4. De gegevens die de filter simulator uitboert worden in de praktijk gebracht. Nu gaan we WEER meten (wederom onder verschillende hoeken). Kleine afwijkingen worden met trial en error weggewerkt, bij grote afwijkingen beginnen we lekker overnieuw (bij stap 2 of 3).

5. De nieuwe filtergegevens worden gevoerd aan de filtersimulator zodat gekeken kan worden wat het effect is (met name vermogensgedrag kan zo goed bepaald worden).

6. Kast wordt beluisterd. Als het nog niet optimaal is kun je gaan tweaken. Klinkt het op shit dan begin je weer van voor af aan (wellicht met andere filtertypen, drivers etc.).

Het ontwerpen van een filter is, voorzichtig gezegd, fuck-a-duck ingewikkeld MAAR kan zeer bevredigend zijn MITS je er tijd, energie en geld voor overhebt. Heb je dat niet, vertrouw dan op de kunsten van een speakerontwerper en koop een bestaand product...

De actieve weg is vaak wat eenvoudiger (je moet nog steeds een hele bak meten MAAR het gedrag van het filter staat nu tenminste los van de impedantie van de drivers).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
18-1-2006 21:27

Dré schreef:

TCMC schreef:

Ik denk dat je op zich een goede keuze hebt gemaakt en 2500 Hz met 12/18 dB/oc, ofwel verstandig. Je kunt ook 18/18 dB/oct proberen. Dit geeft meestal een gelijkmatiger verloop bij de overname frequentie, en met een beetje geluk kun je de EQ instellingen dan achterwege laten.
Never nooit niet dat je zo'n "blanket statement" kunt maken en ermee weg kunt komen ;-)
Meeste succes heb ik met het bouwen van de passieve filters als ik vooraf eerst actief ging simuleren met de LEM DX-26, een PA verstereker en met RTA software zoals Sia Smaart Live 5. Vanuit de resultaten van de LEM DX-26, met de regels in mijn acterhoofd wat een passief filter kan, stel ik dan passieve filters samen.

Opvallend is dat mijn creaties tot nu toe het liefste 18 dB/octaaf filters liet zien en dat de overname frequentie tussen de 1500 en 2000 Hz ligt bij een 12/1" en 15/1" tweeweg kast, vandaar mijn schatting van 2500 Hz bij een 10/1" kast. Kantelfrequenties worden vaak wat uit elkaar getrokken, zodat je bij overname een -5 à -6 dB punt hebt, en dus optimale additie hebt. De CD correctie wordt slechts met een RC netwerk uitgevoerd.

Niet te vergeten is ook het off axis gedrag. De frequentie grafiek moet dan vrij constant blijven tot een hoek van 30° off-axis.

Elektronisch de zaak rechttrekken en op fase controleren met een oscilloscoop deed ik 20 jaar geleden toen RTA nog onbetaalbaar was ;)

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
18-1-2006 21:32

Dré schreef:

Het ontwerpen van een filter is, voorzichtig gezegd, fuck-a-duck ingewikkeld MAAR kan zeer bevredigend zijn MITS je er tijd, energie en geld voor overhebt. Heb je dat niet, vertrouw dan op de kunsten van een speakerontwerper en koop een bestaand product...
Vertel mij wat sneaky :V

Wat vaak vergeten wordt is dat speakers onderling ook nog wat toleranties hebben. Om dat enigszins te ondervangen kom je vaak extra RL en RC netwerken aan het toevoegen om een redelijke ohmse belasting voor de passieve filters te creëren.

TCMC
Dieter(Pulse)Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 125
18-1-2006 21:53
Maar dit heeft op zich niets meer met passieve filters te maken toch?

Als ik nu een kast bouw of koop die volledig actief is en waar geen processorsettings voor bekend zijn zou ik deze stappen ook allemaal moeten doorlopen voor een perfecte setting, en er zijn er weinig mensen die dat doet. Het gaat er tenslotte nog altijd om of het klinkt of niet en dat kan op het gehoor ook.
Op zich is dus een goed klinkend technisch correct maar accoustisch "sprookjesfilter" dat actief wordt bijgeregeld met een op het gehoor of RTA ingestelde processor toch nog niet zo slecht dan?
MVG. Dieter Antheunis D.D.A. Sound & Light
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
18-1-2006 21:59

Dieter(Pulse) schreef:

Het gaat er tenslotte nog altijd om of het klinkt of niet en dat kan op het gehoor ook.
Succes!

[edit]Ik kom er toch nog even kort op terug. Als je m'n eerdere posts gelezen hebt EN nog steeds durft te beweren dat je oren het beste instrument zijn in deze dan wil ik je graag voordragen voor "meest unieke setje oren op deze planeet". Natuurlijk zijn oren belangrijk (net als een timmermansoog). Maar ik moet er toch niet aan denken dat een timmerman een huis in elkaar beukt puur op het oog.

Jij wel???
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)