Forum > Geluid

Verschil Pioneer DJM-500 en Pioneer DJM-600

(24 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
9-12-2005 11:28

Victor schreef:

De X1500 werkt intern volledig digitaal. En in dat geval is een VCA een "must", er zijn immers geen analoge signalen in de mixer aanwezig (tenminste, niet tussen de AD- en de DA-converter). Het is dus in de X1500 niet mogelijk de VCA-schakeling weg te laten en het geld dat daarmee wordt bespaard te besteden aan duurdere faders.
Bij faders en potjes is niet alleen de kraakbestendigheid van belang maar ook de feeling. Persoonlijk vind ik dat belangrijker. Ookal wordt een fader digitaal uitgelezen en 'storingsvrij' gemaakt, je hebt wel een gammel schuifje in je hand. Dat vind ik een nadeel van de Denon/DJM faders. Bij de Denon vind ik de EQ potjes ook helemaal niet prettig aanvoelen. Het lijkt wel of er helemaal geen smeermiddel tussen zit... VCA is leuk maar geen rede om goedkope onderdelen te gebruiken.
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
9-12-2005 11:51
Ja eens, ook ik vind de "feel" en de kwaliteitsbeleving belangrijk. Daarom heb ik € 1.600 betaald voor een Dateq LPM 7.3, een simpele mixer zonder effectenbak.

De Denon DN-X1500 kost (nu) € 799. Ik ken geen mixers die voor dat geld dezelfde mogelijkheden hebben én beter aanvoelen. Overigens is die € 799 nog € 60 minder dan de DJM-500 die nu in de aanbieding € 859 kost. Waarbij de X1500 beter klinkt, meer kan en zeker zo goed aanvoelt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RutgerLANStandaard Lid
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 5-2-2019
9-12-2005 11:58
Ik zit zelf te zoeken naar een nieuwe mixer, vandaar dat ik de Denon erbij betrokken heb.

Laatst een installatie klus in een (nieuw) café in Almelo. Daar moest licht en een DJ set komen.
Ook daar werd weer gekozen voor Pioneer. Qua simpelheid geef ik je gelijk, de Pioneer kent en kan iedere ramdebiel bedienen.

Maar ik snap niet dat sommige mensen niet verder kijken dan hun neus lang is. Er is voor die 1000 euro véél meer mixer te krijgen dan een DJM. Kijk naar de Denon, op veel vlakken beter, en op het vlak faders zullen ze het wel delen. En deze kost 799 euro DUS 200 euro goedkoper dan een DJM!

Zoals ik al zei ben ik zelf ook op zoek naar Pioneer sized mixer. Zelf ben ik in bezit van een setje DN-S3000, en leek mij dus de X-1500 wat, om het setje compleet te maken?
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
9-12-2005 11:59

Dré schreef:

De mixer is volgens mij een jaar of 2 op de markt. Gemiddeld gaan de faders in een DJM-600 een jaar of 3-5 mee bij netjes gebruik (geen oepsjes). De DN-X1500 heeft dus nog even te gaan.

De discotheken die ik ken die de DJM-600 gebruik(t)en meldden dat ze gemiddeld 6 maanden met de faders doen.
Ik ben met je eens dat je erg moet oppassen met conclusies. Van de Pioneer DJM-600 zijn er om te beginnen veel meer verkocht dan van de Denon DN-X1500, dus logisch dat je dan ook meer klachten hoort.

Maar: als er mensen bestaan die zó met hun DJM omgaan dat de faders (die normaal 2-3 jaar meegaan) na 6 maanden moeten worden vervangen zouden er zeker mensen moeten zijn die binnen 2 jaar de faders van hun X1500 om zeep hebben geholpen. Ik ben ze nog niet tegengekomen, ook niet op forums. Wil niet zeggen dat ze niet bestaan, maar het is kennelijk geen typisch probleem.

Zometeen ga ik langs bij mijn "dealer" (nee, niet van verboden dingen, maar van geluid/licht) die zowel DJM's als X1500 in verhuur heeft én in discotheken heeft geïnstalleerd (bijvoorbeeld: fotootje). Ik zal hem er eens naar vragen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ReindStandaard Lid
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
9-12-2005 13:00

Victor schreef:

De X1500 werkt intern volledig digitaal. En in dat geval is een VCA een "must", er zijn immers geen analoge signalen in de mixer aanwezig (tenminste, niet tussen de AD- en de DA-converter). Het is dus in de X1500 niet mogelijk de VCA-schakeling weg te laten en het geld dat daarmee wordt bespaard te besteden aan duurdere faders.

Overigens is de X1500 al een tijd op de markt en ik heb nog níemand horen zeiken over faderproblemen. En er wordt wat afgezeikt/gezeken. De combinatie van deze fader met de digitale opbouw werkt dus kennelijk wat dat betreft goed.
Je hoort ook weinig mensen zeuren over de faders in een DJM dus de regel je hoort niemand zeuren dus het is goed gaat vaak wel maar niet altijd op.

Dan het VCA gebeuren. VCA in de X1500 is inderdaad nodig maar in hoeveel mixers kom je wel niet VCA tegen terwijl een betere fader een mooiere oplossing was geweest? Dat zijn er nogal wat namelijk.

VCA word naar mijn mening nogal vaak gebruikt alszijnde een lapmiddel. De fase tussen leven en dood word namelijk voor 90% zonder problemen afgelegd terwijl zonder VCA de zooi gaat kraken e.d. Het zou echter veel simpeler zijn een VCA in dat geval te laten vallen en er een kwalitatief goede fader in te zetten die beter aan voelt en in de basis veel meer kan hebben. Zoals Dre ook al aan gaf, een Dateq kan een hoop hebben en de oude GPM's en LPM's gaan qua faders veel langer mee dan de gemiddelde fader waar een VCA voor zit.

VCA zou dus naar mijn mening alleen gebruikt moeten worden als het nodig is. Niet om andere zaken te verdoezelen.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)