Forum > Newbie Forum

Koptelefoon goed hoorbaar?

(60 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
NdewitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-9-2005
Laatste: 28-8-2006
Berichten: 108
2-9-2005 08:52
Basically moet je een beetje leren om met iets minder referentie de zaak strak te leggen (ofwel een goede headset heel hard zetten - dit afhankelijk van de locatie natuurlijk maar op een partijtje van enig omvang wel). Een goede monitor helpt ook. Op partijtjes waar je dit niet hebt is de P.A echter weer wat kleiner meestal in mijn ervaring en voldoen je headphones beter.

En wat betreft 1/2 cups, tja, fuck it weet je, het hangt allemaal van de situatie af. Alsof daar een holy grail in is :)
Aangeboren talent in negatief overkomen, kennelijk.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-9-2005 11:09

rap schreef:

Iemand enig idee wat hier het nut van is?
Geen idee. In de 15 jaar dat ik draai heb ik nog nooit een koptelefoon gehad met deze "feature", dus het kan onmogelijk noodzakelijk zijn.

Handig? Ik hoor nooit nummers in mijn koptelefoon waarbij links en rechts zo verschillen dat het nummer op 1 cup volledig wegvalt (las ik dat nou echt hierboven?!). Ik heb zelfs nog nooit een nummer gedraaid waarbij ik in 1 cup zoveel van een nummer miste dat ik zo'n mono-knop dacht nodig te hebben.

Aan de andere kant: ik hoefde vroeger ook geen bier, totat ik erachter kwam hoe lekker het is.
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
2-9-2005 17:20

rap schreef:

Iemand enig idee wat hier het nut van is?
ik heb een paar hele ouwe rocknummers (blijkbaar vonden ze het toen stereo net was uitgevonden leuk om met links/rechts te kloten of iets dergelijks) waar aan een kant de intro speelt en pas daarna ook de andere kant in "kickt"..als je met een cup mixt dan dus nodig om of je andere cup op te zetten....of....

dat schakelaartje gedruiken....

Maargoed..bijna nooit nodig..
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-9-2005 18:07
Alsof die ouwe rocknummers te mixen zijn laugh :D .
RapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2005
Laatste: 5-12-2005
Berichten: 20
2-9-2005 21:08
Dank voor de antwoorden :)
MaaartenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2003
Laatste: 12-6-2016
Berichten: 359
3-9-2005 17:17

Sylvia schreef:

Alsof die ouwe rocknummers te mixen zijn laugh :D .
Inderdaad, en anders kun je toch je mixer op mono gooien?
NightforceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-4-2005
Laatste: 2-4-2007
Berichten: 2
4-9-2005 00:04
sorry dat ik hier even op inhaak..
maar als je echt serieus op feesten gaait draaien kun je het beste jezelf aanleren om te draaien zonder al die leuke knopjes/ schakelaartjes die je op je mixer thuis hebt zitten. simpelweg vanwege het feit dat de meeste mixers waar je op zult draaien niet die mooie knopjes hebben.. dus das een beetje onhandig. tis mar ff een snelle tip.. probeer dus te draaien zonder teveel poespas.. gewoon lekker creatief zijn met je faders en EQ.. ( wel zorgen dat het mooi blijft klinken uiteraard)

..just my 2cents
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
5-9-2005 21:10
Hmm.. is hier een vrij herkenbare situatie ook bij mij.
Ik mag wel zeggen dat ik intussen elke plaat strak aan elkaar beatmatch en dat ik m'n platen en cd's door en door ken. Als ik een setje draai voor vrienden of gewoon lekker thuis voor mezelf gaat alles vanzelf. De laatste zes maanden echter, draaide ik een keer of tien op redelijke grote evenementen en fuiven en op sommige locaties liep het echt klote.

1) Je staat voor een heleboel volk. Enerzijds geeft dat een ongelooflijke kick; anderzijds wordt je er ietwat zenuwachtig van. Vaak staan ook dj's op de line up waarvoor je alleen maar respect kan hebben. Zij hebben zich bij wijze van spreken al jaren bewezen dus voelen zich veel meer ontspannen. Jij, als nieuweling in het milieu, wil natuurlijk niet "onderdoen" voor deze mensen en zoals al vaker gezegd wil je natuurlijk dat je intrede en je eerste contact met het publiek zo vlot mogelijk verloopt.

2) Materiaal is helemaal anders. Je kan nog zo goed afspreken van te voren, soms is er gewoon iets veranderd of is er iets te kort. En ja.. ik weet het..; een goed dj kan met alles draaien. Maar cue'en en spelen met een dubbele cd speler van numark is nog altijd helemaal anders dan draaien met een cdj van pioneer. (mijn mening en gevoel) En een opgedreven technics reageert toch ook ff helemaal anders dan een nieuwe synq xtrm. Vaak gebeurt het ook dat de beloofde monitor er niet staat, waardoor je al verplicht bent om alles op koptelefoon te doen. Op de harde bassen kan je je immers nauwelijks oriënteren. Bij mij komt het soms voor dat ik echt moet denken over het beatmatchen, terwijl ik thuis echt platen strak krijg in pakweg een tiental seconden. Dat is voor jezelf ook heel ontmoedigend.. omdat je weet dat je thuis gewoon een professioneel deftig setje in elkaar steekt op je dooie gemak.

3) Heb het jammergenoeg ook al meegemaakt dat je heel goed afspreekt welke stijl je brengt en dat je zelfs demo's verstuurt, maar op het moment dat je wil beginnen blijkt je muziekstijl opeens veel te hard te zijn of te oncommercieel. Dan mag je dus totaal onvoorbereid gaan zoeken naar commerciële house plaatjes (die ik in vele gevallen zelfs nooit mee heb omdat ik nu eenmaal die muziek niet draai als mensen me boeken voor een uur)

* En wat heeft dit alles nu met de hoorbaarheid te maken van een koptelefoon, vragen jullie zich misschien af? Het gaat erover dat je je een heel stuk veiliger kan voelen met een goed dempende zuivere koptelefoon. Als je dan nog eens kan mixen met twee schelpen, zonder monitorsysteem... Dan ben je volgens mij pas echt goed bezig om dergelijke problemen te vermijden. Ik wil gerust toegeven dat ik zonder monitorsysteem niet eens zin heb om eraan te beginnen. Geef mij maar een reus van een luidspreker als monitor en je zal me m'n setje zien draaien met een constante smile.

Grtz & Btz

3)
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
6-9-2005 13:17

teknoknights schreef:

1) Je staat voor een heleboel volk. Enerzijds geeft dat een ongelooflijke kick; anderzijds wordt je er ietwat zenuwachtig van. Vaak staan ook dj's op de line up waarvoor je alleen maar respect kan hebben. Zij hebben zich bij wijze van spreken al jaren bewezen dus voelen zich veel meer ontspannen. Jij, als nieuweling in het milieu, wil natuurlijk niet "onderdoen" voor deze mensen en zoals al vaker gezegd wil je natuurlijk dat je intrede en je eerste contact met het publiek zo vlot mogelijk verloopt.
Is wennen

teknoknights schreef:

2) Materiaal is helemaal anders. Je kan nog zo goed afspreken van te voren, soms is er gewoon iets veranderd of is er iets te kort. En ja.. ik weet het..; een goed dj kan met alles draaien. Maar cue'en en spelen met een dubbele cd speler van numark is nog altijd helemaal anders dan draaien met een cdj van pioneer. (mijn mening en gevoel) En een opgedreven technics reageert toch ook ff helemaal anders dan een nieuwe synq xtrm. Vaak gebeurt het ook dat de beloofde monitor er niet staat, waardoor je al verplicht bent om alles op koptelefoon te doen. Op de harde bassen kan je je immers nauwelijks oriënteren. Bij mij komt het soms voor dat ik echt moet denken over het beatmatchen, terwijl ik thuis echt platen strak krijg in pakweg een tiental seconden. Dat is voor jezelf ook heel ontmoedigend.. omdat je weet dat je thuis gewoon een professioneel deftig setje in elkaar steekt op je dooie gemak.
Waarom denk je dat het gros van de artiesten apparatuur koopt dat 9/10 keer ook op (grote) events staat?

teknoknights schreef:

3) Heb het jammergenoeg ook al meegemaakt dat je heel goed afspreekt welke stijl je brengt en dat je zelfs demo's verstuurt, maar op het moment dat je wil beginnen blijkt je muziekstijl opeens veel te hard te zijn of te oncommercieel. Dan mag je dus totaal onvoorbereid gaan zoeken naar commerciële house plaatjes (die ik in vele gevallen zelfs nooit mee heb omdat ik nu eenmaal die muziek niet draai als mensen me boeken voor een uur).
Altijd wat vervanging meenemen idd (heb afgelopen zaterdag in Belgie zowaar plaatjes als Jordan & Baker - Explode gedraaid ;), maar ik ken het probleem ook. Is eigenlijk niet jouw probleem, maar die van de organisatie. Jij wordt gevraagd n.a.v. je style/genre en doet dus gewoon je ding. Men zal denk ik eerder op de organisatie gaan zeiken achteraf dan op jou (al lijkt het inderdaad op jou af te komen).

teknoknights schreef:

* En wat heeft dit alles nu met de hoorbaarheid te maken van een koptelefoon, vragen jullie zich misschien af? Het gaat erover dat je je een heel stuk veiliger kan voelen met een goed dempende zuivere koptelefoon. Als je dan nog eens kan mixen met twee schelpen, zonder monitorsysteem... Dan ben je volgens mij pas echt goed bezig om dergelijke problemen te vermijden. Ik wil gerust toegeven dat ik zonder monitorsysteem niet eens zin heb om eraan te beginnen. Geef mij maar een reus van een luidspreker als monitor en je zal me m'n setje zien draaien met een constante smile.
In contracten van de meeste artiesten staat ook duidelijk dat ze goede monitorspeakers willen. Soms staat er zelfs duidelijk in omschreven dat ze met een bepaald mengpaneel willen draaien of dat er minimaal 4 SL1200's moeten staan. Mij maakt het inderdaad ook niet zo heel veel uit of er nu monitorspeakers zijn ja dan nee, al heb ik er liever wel eentje naast mij staan ;)

Zijn dus herkenbare punten waar elke DJ wel eens last van gehad of nog last van zal krijgen. Be prepared zeg ik altijd maar! TIP: Neem ook ALTIJD goede reserve naalden mee! Ik heb een apart setje standaard in mijn platentas liggen. Reken maar dat je collega's zullen vragen of je nog lang draait en of ze evt. ook met jouw naalden mogen draaien ;)

De meeste organisaties besparen op apparatuur en de kwaliteit van de apparatuur. Ze willen grote namen, betalen veel aan huur en hopen gewoon dat er genoeg man komt om winst te behalen. De staat van de apparatuur boeit ze niet zo heel veel ;)
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
6-9-2005 13:25
maar in hoeverre is het reëel / haalbaar om als beginnende DJ technics of cdj's te eisen voor een optreden?
ik denk dat daar behoorlijk de moeilijkheid ligt.
Beauty hides in the deep

Terug naar forum Reageer (zonder quote)