Forum > Zelfbouw Speakers

zelfbouwen 15" subs+ 3weg 15" topkasten

(40 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
13-6-2005 22:30

Nick Bakker schreef:

wat zijn parameters
Je vraag is vergelijkbaar met een F1 coureur die tussen neus en lippen door vraagt wat remkrachtverdeling is.

Kun je je voorstellen dat als zoiets zou gebeuren iedereen z'n onderkaak op de grond zou laten vallen en daarna het volledige lichaam erachteraan zou werpen?

Wellicht is het een optie om eerst eens te beginnen met het nabouwen van een bestaand ontwerp? Anders krijgen we weer zo'n "ik heb een broodmes en wil m'n buurman een nieuw hart geven" topic...

Dus SVP overwegen dit topic even met rust te laten, geen verdere vragen te stellen maar eerst in de LEESSTAND te gaan. En ja, dat kost een hoop energie en kan zo maar een week van je vrije tijd kosten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
14-6-2005 10:43
je mag natuurlijk wel nog met de parameters op de proppen komen.

ik ben zo vrij geweest te zoeken, maar kan niet snel iets vinden.

misschien even navragen bij de plek van herkomst?
de drivers zien er toch bvest netjes uit dacht ik zo. Moet toch wel wat over te vinden zijn.
J.J.FStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-6-2005
Laatste: 20-6-2005
Berichten: 2
14-6-2005 19:45
Klopt, ofwel bouw je een bestaand ontwerp (firma's spenderen millioenen aan research en jij wil dat zo maar even met "pen en papier" gaan klaar maken ?) zeker als je geen de minste ervaring hebt. Ga anders eens naar www.beyma.com daar is een pagina waar ze allemaal bouw ontwerpen geven weliswaar voor beyma speakers maar de kans dat je er zo ver zult naast zitten als met jouw "pen & papier" ontwerp is minimaal. Uiteraard is de ene woofer de andere niet en afgezien van het feit dat ze enorme verschillen laten zien in de zg. Thiele & Small parameters ben ik er praktisch zeker van dat je meer kans op succes hebt dan met dat selfmade gedoe. Heb ik ook een aantal jaren geprobeerd..... Uiteindelijk professionele software gekocht want het woord "opgeven" staat niet in mijn woordenschat maar tot daar waren het geen van alle grote successen. Stuur anders de Thiele & Small parameters van je woofers eens naar j.franken@skynet.be en we zullen het eens bekijken.

Anderzijds midranges in je topkasten..... tjonge dat wordt oppassen geblazen en een standaard filter... no way, forget it. Kijk daar heb ik het moeilijk mee, mensen die d'r blijkbaar geen kaas van gegeten hebben verkopen ze om het even wat, als ze d'r maar van af zijn.... Ik weet dat je zei : jouw drive-in dus je bedoelt niet P.A ? want anders kan je het met jouw midranges al helemaal schudden.

Het zit zo. Je woofers geven een bepaald rendement (dB's) af en nu is de kunst om je midranges en je hoorn's precies even luid te laten weergeven (op elkaar af te stemmen). En daar springt de wolf uit het schapenvacht. Wat lijkt alsof het de doodgewoonste zaak ter wereld is, is dat in weze niet. Ik ga er van uit dat je piëzohoortjes hebt ? Van waar beginnen die dingen geluid te produceren ...... juist in de mid-mid. M.a.w daar waar jij die midranges wil gaan inzetten; dat wordt dus Mid² oftewel Mid tot de tweede macht of nog anders : teveel mid en gegarandeerd te weinig hoog of je zou al hele dure tweeters of hoorns moeten hebben....

Maar we zijn nog niet klaar: als je woofer b.v.b 92 dB's afgeeft met een f3 van rond de 60hz (ik heb het hier over de woofers in je top's hé)dan mogen je midranges & hoorns individueel niet meer dan 92 dB's afstralen..... moeilijke klus want je moet met dB's gaan rekenen (niet echt moeilijk maar je moet er wel een en ander van afweten) en dan zal het er in de praktijk op uitkomen dat je moet gaan verzwakken en dat kan best maar het beïnvloedt in niet geringe mate je totale klankbeeld. En dan heb ik het nog niet gehad over overnamepunten (frequentie waar de ene speaker verzwakt en de andere begint te versterken (moeten elkaar dus overlappen)..... Je ziet het, ik kan zo nog wel wat door gaan maar of het jou wat oplevert weet ik niet.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
14-6-2005 20:22
nu zijn kleine verschillen in output in het mid en hoog en laag, wel weg te eq-en.
let op, dit is dus allemaal laat ingrijpen, en bestens is natuurlijk de hierboven vermelde manier. maargoed kom eens met wat echte specs.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
14-6-2005 21:40
En een mid driver die 2dB rustiger werkt is ook zo'n ramp nog niet (vaak wordt er immers toch gewerkt richting een ietwat hangende draad).

Maar filters ontwerpen is een van de moeilijkste dingen die er is. Een kastje berekenen en de drivers erin dumpen is zo moeilijk nog niet (mits je weet wat parameters zijn e.d. (...)). Maar voor het goede resultaat zul je behoorlijk wat energie kennis en tijd moeten stoppen in het correct op elkaar aan laten sluiten van de drivers (zodat ook na de "roze bril periode" het geluid nog wat te pruimen is (en let wel... Je eerste ontwerpen zullen die toets vrijwel nooit doorstaan...)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
15-6-2005 07:57

Dré schreef:

Maar filters ontwerpen is een van de moeilijkste dingen die er is. E
Daar ben ik dus achter gekomen, helemaal als je filter moet gaan ontwerpen in combinatie met hoorntweeters. De eerste problemen vormen al het impedantieverloop die of inductief of capacitief kunnen zijn. Elektrisch gezien is de zaak nog wel goed recht te trekken. Simulaties kan ik van te voren maken met mijn LEM DX-26 processor.

Helemaal anders wordt het akoestisch gezien. Je zult dan met Sia Smaart Live 5 aan de slag moeten en daar het filter verder op moeten tunen.

Nog erger wordt het in het off-axis gebied. Met name bij 15/1" systemen wordt dit erg lastig. Afstraalgedrag is ook erg moeilijk voorspelbaar. Als je een 12/1" en 15/1" luidspreker systemen hebt die meettechnisch hetzelfde uitzien, klinken met muziek totaal verschillend.

Nu lijkt 3-weg mij nog relatief gemakkelijk omdat het frequentiebereik van de speakers onderling met minstens een octaaf elkaar overlappen en komt de theorie dichter in de buurt van de praktijk.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
15-6-2005 14:52
Vergeet het maar. Een 3-weg systeem tot een goed eind brengen is VEEL moeilijker dan een goed 2-weg systeem tot een goed eind brengen. Dit omdat kleine veranderingen in het filter tussen bijvoorbeeld mid en hoog OOK effect zullen hebben op de overgang tussen laag en mid.

3-weg passief ontwerpen is ECHT voor gevorderden!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
15-6-2005 18:16

Dré schreef:

Vergeet het maar. Een 3-weg systeem tot een goed eind brengen is VEEL moeilijker dan een goed 2-weg systeem tot een goed eind brengen. Dit omdat kleine veranderingen in het filter tussen bijvoorbeeld mid en hoog OOK effect zullen hebben op de overgang tussen laag en mid.

3-weg passief ontwerpen is ECHT voor gevorderden!
Bij 3-weg ga ik voor het gemak van uit dat ik 2 filters gebruik van elk 12 dB/oktaaf. Als kantelfrequenties zou je bijvoorbeeld 250 Hz en 2000 Hz kunnen kiezen. Voor met name het mid gedeeeelte kom je een zobel netwerkje toe te voegen en verder is het nog aanpassen van de speaker levels onderling.

Een mid filter wordt dus niet direct als bandpass gebruikt, maar volgt 2 fitersecties achter elkaar waardoort je wel een bandpass effect krijgt. Hetzelfde geldt dan ook voor de high driver.

Van de andere kant als ik de AX-15B en AX-10 pak, dan heb ik een 3-weg combinatie. Bij beide speakers heb ik wel in het filter moeten ingrijpen om de Q-factor bij de overname frequentie wat omlaag te brengen (impedantiedip vereffenen) en de high driver qua level beter op de 10" speaker aan te sluiten door wat extra demping toe te passen.

Voorlopig blijf ik wel bij passief 2-weg voor toppen terwijl ik de subs en top combinatie actief stuur.

TCMC
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
15-6-2005 23:53
Helemaal mee eens! Als je serieus met passief filteren bezig gaat, is meten en computeren onmisbaar. Daarnaast wordt er binnen PA met hoge vermogens gewerkt. Deze combinatie maakt een goed passief filter erg kostbaar, zeker bij lage frequenties waar je grote spoelen nodig hebt en vaak MKP's (condensators) met grote waarden. Actief filteren is dan als je het goed bekijkt niet eens zoveel duurder of zelfs even duur als je tweedehands shopt. Bovendien ben je veel flexibeler als je de boel toch zou willen aanpassen.

Voor hifi heb ik veel met passieve filters gewerkt en bij eigen creaties altijd gemeten, door de computer gehaald, gebouwd, geluisterd, veranderd, weer gebouwd, weer gemeten etc. Erg leuk om te doen maar tijdrovend en als gezegd: duur!

Een eenvoudig tweeweg passief filter voor een topkastje waar je geen mega hoge eisen aan stelt, vind ik nog wel te doen. Uiteraard moet je dan wel voldoende kennis hebben en beschikken over goede gegevens van de fabrikant! Het impedantieverloop van een driver is in elk geval niet afhankelijk van een eigen 'kast' en met alleen de bas/middentoner is wel rekening te houden. Meten is natuurlijk altijd beter en bij drieweg passief zou ik er zonder nooit aan beginnen.

En roze bril of niet, je eigen oren zijn nog steeds een heel goed instrument (wel kritisch blijven!). Als je speaker zich bij het meten perfect gedraagt, wil dat nog niet zeggen dat deze perfect klinkt.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
16-6-2005 11:18

TCMC schreef:

Een mid filter wordt dus niet direct als bandpass gebruikt, maar volgt 2 fitersecties achter elkaar waardoort je wel een bandpass effect krijgt.
Heb je dat wel eens geprobeerd? De restultaten zijn vaak belabberd omdat het ene filter aan de ingang een variabele impedantie ziet (het voorgaande filter) terwijl het andere filter juist aan de uitgang een variabele impedantie ziet (driver + andere filter combinatie). En die variabele impedantie verandert dus ook nog eens als je een component van het "andere" filter verandert. Resultaten op deze manier zijn bij mij (en vele anderen) ALTIJD bedroevend geweest. Vandaar ook dat ik, en velen met mij, een "verweven" filter gebruikt (L in serie met C, daarna paralleltak L en C naar massa).

Stoei er maar eens wat mee in spice (of andersoort simulatieprogramma).
Voorlopig blijf ik wel bij passief 2-weg voor toppen terwijl ik de subs en top combinatie actief stuur.
En da's al pittig genoeg ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)