Forum > Zelfbouw Speakers

Vliegstrips in zelfbouwspeakers

(44 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
RemcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2002
Laatste: 11-7-2020
Berichten: 149
7-6-2005 13:57
De Funktion One kasten, zijn net als de kasten van vele topmerken (Eaw/Meyer/Turbo etc etc) netjes getest/gekeurd. Binnenin zijn de speakers gesafed.

Tuurlijk is het hartstikke leuk om al dat spul te vliegen, maar ik vraag me af of het bij zelfbouw kasten handig is. Ten eerste zie ik toch dat het meerendeel van de zelfbouwkasten, kleine systemen zijn, dan worden ze al 9 van de 10 keer gestacked. Die keer dat je een groot systeem neerzet, waarbij het noodzakelijk is om te vliegen, kun je beter inhuren voor die keer.
MC PartyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2003
Laatste: 27-9-2009
Berichten: 102
7-6-2005 14:21
Ben ik niet helemaal met je eens. Vind het een heel verschil wanneer ik me (15"+ 1")kasten normaal stack of dat ik ze in de truss hang.
Nu ook schuimparty's ! ;-)
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
7-6-2005 14:42

martijn schreef:

ik post straks wel foto's van de binnen en buitenkant.
Als je dat zou willen doen, graag. Ik heb Sietse ook al gemaild.

martijn schreef:

M8 draadeind is trouwens wel fiks sterker dan je zegt.
Het is natuurlijk ook maar net hoe je het draadeinde belast: in de lengte zal het veel kunnen hebben, maar als jij het schuin belast vervormd het zo dat de belastbaarheid sterk afneemt. De sterkte hangt ook af van de productiemanier. Vaak wordt het draad snijdend gevormd, een enkele keer (voornamelijk inbus bouten) wordt het draad persend gevormd, het persend vormen is vele malen sterker.

Remco schreef:

Die keer dat je een groot systeem neerzet, waarbij het noodzakelijk is om te vliegen, kun je beter inhuren voor die keer.
Het gaat hier niet alleen (of juist helemaal niet) om grote systemen. De bedoeling is dat je de zelfbouwkast eens op kan hangen indien dit nodig is. Zo is er hier het voorbeeld van Martijn (hoe heb jij die zelfbouwtops eigenlijk intern gezekerd?), waar het gewoon handig is als je wat tops hebt die hoger geplaatst zijn.
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
RemcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2002
Laatste: 11-7-2020
Berichten: 149
7-6-2005 14:49
Klopt Martin, ik bedoel hiermee te zeggen dat in de meeste gevallen mensen met zelfbouw-kasten niet de kennis/ervaring/geld hebben om de kasten te vliegen. Veelal gaat het toch om kleine drive-ins die geen chique truss/statieven etc voor dit doel hebben.
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
7-6-2005 15:09
Ik ben het niet helemaal met je eens Remco.

Er zijn ook genoeg mensen die een vliegsysteem hebben op hun net gekochte fabrieksspeakers. Veelal hebben ook zij nog geen ervaring met het vliegen van speakers, dat probleem ligt echt niet alleen bij de zelfbouwers. Zelfbouw hoeft ook niet meteen te betekenen dat je net bent begonnen met je drive-in en dat je weinig geld te besteden hebt. Labsubs zijn bijv. niet weggelegd voor de beginnende drive-in, maar zijn toch zelfbouwkasten, gewoon omdat de formule goed werkt.

Als je als Drive-in geen chique spullen voor het vliegen van kasten hebt zal je geen vliegmateriaal op je zelfbouwkasten zetten (uitzonderingen daargelaten).
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
RemcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2002
Laatste: 11-7-2020
Berichten: 149
7-6-2005 15:23
Inderdaad Ferdy, er zijn zeker mensen die professionele zelfbouwkasten zoals de labs etc gebruiken. Dessalniettemin is het meerendeel minder professioneel. Na het testen/keuren van vliegsystemen zal soms het voordeel van zelfbouw (kosten) niet meer zo aanwezig zijn en kun je beter 2e hands fabriekskasten kopen.

Neem bv een SB850F sub van EAW. 2e hands te vinden voor zo'n 1000 euro ex btw. 2x 18" speaker en geheel gemaakt/ontworpen om te worden gevlogen. Dit red je niet met zelfbouw......

Maargoed om even jullie gerust te stellen; er zijn mensen die professioneel bezig zijn en prof. zelfbouw spul hebben. Voor deze groep zou het interessant kunnen zijn.
RemigioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-11-2004
Laatste: 23-4-2006
Berichten: 40
7-6-2005 23:21
heel simpel.
bij brokken krijg je ALLE schade aan je broek en er is geen verzekering die je ondersteund.
waarom denk je dat de bestaande vliegsystemen zo duur zijn????...EAW, D&B etc.
en om te vliegen heb je bij sommige zalen een extra vergunning nodig...bv. als je wilt vliegen op de RAI mag je dat onder geen beding zelf doen...ze hebben daar hun eigen team voor en zullen alleen geteste systemen aanvaarden, anders kun je gewoon naar huis.
ik heb liever een harde 5 kHz toon als feedback dan een mooie bas.
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
8-6-2005 04:02

djmouse schreef:

Inwendig zijn er een aantal stevige m8 draadeinden (met een breeksterkte van een paar honderd kilo) door de hele kast heen gegaan.
zag laatst bij een collega een open SP-4 sub. Daar zerd dit systeem ook gebruikt! Lijkt me wat goedkoop, onbetrouwbaar en "niet-gekeurd"... wat telleurstellend voor een "A"-merk
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
8-6-2005 07:23
word in heel veel systemen gebruikt,zelfs bij speakers die een slordige paar duizend euro per stuk kosten.
Dan zal er toch wel wat goeds zijn aan het systeem met zoals jullie het noemen-draadeinden.
En zou het niet zo kunnen zijn dat daar diverse diktes in zijn en diverse materialen.
Wat dacht je van Roestvrij staal(hoogste Klasse).

groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
8-6-2005 13:04

Ferdy schreef:

Het gaat hier niet alleen (of juist helemaal niet) om grote systemen. De bedoeling is dat je de zelfbouwkast eens op kan hangen indien dit nodig is. Zo is er hier het voorbeeld van Martijn (hoe heb jij die zelfbouwtops eigenlijk intern gezekerd?), waar het gewoon handig is als je wat tops hebt die hoger geplaatst zijn.
Intern lopen twee schroefdraden van de bovenkant naar onderkant van de kast. Aan de bovenkant zitten twee ogen waar carabines met kettingen aan bevestigd worden. Aan de onderkant is het schroefdraad vastgezet aan een metalen plaat.
Het zijn trouwens mijn toppen wink ;)
Door internet beperkt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)