Forum > Geluid

Smaart vraagjes.

(20 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
22-9-2006 20:17

Webbie schreef:

Hallo TCMC,

Weer bedankt voor je uitleg.

Ik wil toch even terug komen op de meetmicrofoon.
Zou het kunnen zijn dat de meetmicrofoon niet meer goed is, omdat ik namelijk de "delay" in Smaart niet goed krijg.
Een mogelijkheid is dat je teveel reflecties of harde wanden in de ruimte hebt. Wellicht kun je met een kleine Hifi box of computer speaker op 1 meter de delay meten zonder processor ertussen. De afstand en tijd moet dan aardig kloppen.

Bij de meeste digitale processors kun je vaak 2 mS of 0,67 m bij optellen. Bij een subwoofer kan dit i.v.m. group delay nog veel langer en trager zijn.
Met het meten i.s.m. de DCX-2496 kreeg ik ook al zo'n hoge waarde (zie dit topic).

- Schets1 SP1
- Schets2 SP1
- Schets3 SP1

Zou het zo kunnen zijn dat door het absoluut verkeerd staan van de DCX-2496 (delay tussen woofer en tweeter), dat je een soort flanger-effect gaat waarnemen?
Of zou mijn Synq SMX-1 kunnen "lekken", daar zit namelijk een flanger in (die volgens mij UIT staat cq niet geselecteerd staat).
Een bashoorn kan dit inderdaad zo traag maken.
Een flanger effect lijkt veel op het comb filter effect. Wat jij hoort is een "bobbel" rond de overname frequentie die verschuift. Dit zie je ook als je een simpele RTA meting maakt en de meetmic meebeweegt. Dit is vrij normaal voor een tweeweg box. Om dit monimaal te houden zul je moeten zoeken naar niet al te steile filter hellingen. Meestal kom je op 12 dB of 18 dB/oct filters uit en is het vooral van belang om zo min mogelijke fasesprongen te krijgen. Ook zul je de high driver kunnen inverteren, ook al gaat dit tegen de theoretische regels in. Een geleidelijk faseverloop bij de overname frequentie is overigens niet zo erg.

Bij veel boxen staan de speakers en drivers in verticale lijn opgesteld zodat je van dat flanger effect weinig last van hebt. Bij een 2-weg wedge monitor is dit beter hoorbaar. Bij een Coax monitor is dit niet hoorbaar.

Nog een tip: Probeer overlapping van crossover frequenties te vermijden. Je kunt beter de frequenties wat uit elkaar trekken. Bijvoorbeeld: een LR-24 filter op 1700 Hz geeft ongeveer helzelfde effect als een BW-18 low pass filter op 1400 Hz op en een BW-18 high pass filter op 2000 Hz. Hoewel 1400 Hz en 2000 Hz uit elkaar getrokken zijn, ligt het -6 dB punt op 1700 Hz. Verschil is de fase karakteristiek, en daar kun je leuk gebruik van maken en bepaalde looptijdverschillen bij de overname mee verbeteren of zelfs opheffen.

Overigens stond bij de Highlite open dag ook een DAP X-12M monitor te spelen, en kon ik met veel moeite ontdekken dat er een "meeschuivende bobbel" bij de overname frequentie in zat. Het is in ieder geval niet hinderlijk en ik denk ook dat velen dit zelfs niet horen. Filter is volgens de specs een simpel 12 dB/oct filter. Misschien een hint, en probeer de delay eerst achterwege te laten.

Wil je echt met delay gaan werken, zul je eerst impuls metingen moeten maken. Begin eerst met de high driver en kijk naar het maximum en of deze al dan niet geinverteerd is. Maak een tweede meting met de woofer. Deze is vaak veel trager. Kijk daar naar het begin van de stijgende flank. Trek beide tijd waardes van elkaar en voer die als delay van de high driver in. Let ook op polariteit.

Dit doe ik vaak met hoorngeladen subwoofers en toppen om een lekkere "snelle", droge en energievolle bas te krijgen.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)