Forum > Geluid

DAP AX15B + AX12 een goed set ?

(190 reacties. Pagina 3 van 20)
Moderator(s): Dré
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
26-2-2005 15:29
Ik kan dan ook GEEN negatieve dingen over deze set zeggen, hij presteerde ver boven mijn verwachtingen, gaat enorm hard en zuiver en klinkt heel erg goed voor het geld (persoonlijk beter als de HK premium serie).
Hmm. Volgens jou klinkt deze set beter dan HK premium. Dat concludeer je dus nadat je de twee sets in gedachte vergeleken hebt? Want op deze demo was de dap set het enige wat je gehoord hebt.. Erg tricky (en volgens mij echt de verkeerde methode) om twee sets te vergelijken op basis van wat je onthouden hebt van de klank van de vorige set..

Verder een goed verslagje. Maar een luistertest van één enkele set is gewoon niet geschikt om een oordeel te vellen over meerdere set die in het verleden beluisterd zijn.
Door internet beperkt
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
26-2-2005 15:49
Het kan misschien wel niet zo'n goede methode zijn om de speakers niet naast elkaar te beluisteren maar ik onthoudt echt wel waneer een speaker totaal niet klinkt of juist wel. En deze Dap set pringt er zeker gezien de prijs gewoon totaal uit.

Ik heb menig (duurder) kastje gehoord wat veel minder klinkt.
GeertenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-2-2005
Laatste: 19-1-2007
Berichten: 28
26-2-2005 15:57
Max heel erg bedankt om uw bevindingen zo uitgebreid te posten al kan ik DJ Sietse ook wel wat volgen , ik heb ook het HK set gehoord , maar voor een echte vergelijking zou ik toch ook liefst die 2 naast elkaar horen.
Maar het blijft hoe dan ook een mooi verslag , bedankt om het zo vlug te posten laugh :D

Alleen spijtig dat ik mijn plannen wat zal moeten opbergen wegens een financiele tegenvaller sad :( angry
Maar zoals je zelf aangeeft , zelfs de normale prijs valt eigenlijk best mee voor het set.
FranzieStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 8-2-2005
Laatste: 10-3-2005
Berichten: 3
26-2-2005 22:44
Inderdaad een compleet verslag, een pluim voor Max !
Waarschijnlijk koop ik misschien ook wel die combinatie , eerst nog even alles op een rijtje zetten.
MiniStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2004
Laatste: 26-6-2014
Berichten: 52
27-2-2005 09:07
Ik heb onlangs de mogelijkheid gehad om de 12" versie uit te mogen proberen, en ook ik ben zeer overtuigd! razz :p

Hier enkele foto's:

https://www.sander-online.nl/new-line/foto1.JPG
https://www.sander-online.nl/new-line/foto2.JPG
https://www.sander-online.nl/new-line/foto3.JPG
https://www.sander-online.nl/new-line/foto4.JPG
https://www.sander-online.nl/new-line/foto5.JPG

Netjes 2x DAP AX-12 op statief aangestuurd door Ecler DT 6800 (Hoezo ik word voor gek verklaart laugh :D)
-- Geen URL in sig --
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
27-2-2005 10:15
Waarschijnlijk ben je nog positiever over de DAP AX-series dan ikzelf ben laugh :D
Door het ingrijpen in de filters haal ik er inderdaad nog meer uit.

Max schreef:

Wat me van deze set opviel was de enorme basweergave van de AX15b, dat had ik zeker niet verwacht aangezien ik zelf alleen 18” “gewend” ben. Vondt persoonlijk deze 15” wat lekker klinken omdat deze een betere punch bas weergave heeft maar ook redelijk diep gaat.
Waarschijnlijk een foutje door de fabrikant. Door het best wel ongebruikelijke lage kantelfrequentie frequentie van 120 Hz van het filter en Fh krijg je door de relatieve plaatselijke hoge Q-factor een boost effect rond de 75 Hz van ongeveer 3 dB. Gevolg: meer punch. Ik heb dit glad gestreken door de elco over de lage tonen luidspreker van 150 µF te verlagen naar 100 µF. Punch houd ik zat over, en wel +1,5 dB op 75 Hz, maar op het gehoor heb ik wel meer diepgang wat ik persoonlijk belangrijker vind. Ook sluit het rendement naar mijn AX-10 topkasten beter aan, en wel dat het geheel niet meer wollig klinkt.

Overigens kun je 4x AX-15B en 4x AX-12 probleemloos op een DAP P-1600 (of P-2000) draaien.
De ax 12 vondt ik in het begin een klein beetje te agressief maar nadat ik de set even gehoord had viel dat reuze mee, maar dat ik persoonlijk, maar natuurlijk kan je zelf altijd de set inregelen naar je eigen wensen op je mengpaneel.
Je hebt waarschijnlijk kort voor de box alsook recht voor de box geluisterd. Bij het luisteren ga ik 5 graden off-axis staan in het verticale vlak (tamelijk kortbij, hoog op een statief) en 10 graden horizontaal off-axis. Tevens wandel ik door de ruimte en let met name op de afstraalhoek van de hoge tonen hoorn. Mijn ervaring is dat de AX-12 het typisch goed doet op middellange afstand, en dat komt vaak overeen met het draaien in de praktijk. De hoge tonen weergave is nogal gebundeld. De AX-10 is wat meer gespreid.

Mijn ervaring met de AX-12 (en AX-15) is dat bij hoge tonen een "gat" in de weergave zit rond de 12 KHz van 5 dB. Gevolg is dat je een scherp randje hoort door de flanksteilheden en lijkt het geluid zelfs te vervormen. Waarschijnlijk klinkt de AX-12 daarom in het begin een beetje agressief. Dit is eenvoudig op te lossen door op een 2x 31 bands EQ de 12.5 KHz met 4 a 5 dB erbij te doen. Hoewel het geluid dan sprankelender wordt, klinkt het op het gehoor een stuk opener en aangenamer. Als ik tijd over heb (in de zomer), wil ik dit wel met een extra LC ketentje en nieuw weerstandsnetwerkje in het passieve filter oplossen.

Voor de adspirant kopers: Nu bestellen zolang de aanbieding geldt. Ik heb 4x AX-15B en 4x AX-10 en heb in ieder geval geen spijt van.

TCMC
GeertenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-2-2005
Laatste: 19-1-2007
Berichten: 28
27-2-2005 11:36
Als ik hier zo alles bijeen neem blijft dit een goed product voor een redelijke prijs blijkbaar. laugh :D
Spijtig genoeg kan ik helaas nu niet kopen maar blijf zeker interesse hebben naat de zomer toe en aangezien dit topic nu toch loopt wil ik toch even een concrete vraag stellen aangaande mijn toepassing dus af en toe een familiefeestje , klein fuifje of een presentatie.

Dat het de AX-15B wordt staat al vast maar welke topkast neem ik best erbij ik dacht aan de AX-12 maar als ik hier zo lees zou de AX-10 het zelfs nog beter doen en is nog eens goedkoper ook. wink ;)
Ik wens die wel altijd samen te gebruiken dus nooit alleen met de topkastjes gaan spelen.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
27-2-2005 12:16

Geerten schreef:

Dat het de AX-15B wordt staat al vast maar welke topkast neem ik best erbij ik dacht aan de AX-12 maar als ik hier zo lees zou de AX-10 het zelfs nog beter doen en is nog eens goedkoper ook. wink ;)
Ik wens die wel altijd samen te gebruiken dus nooit alleen met de topkastjes gaan spelen.
De AX-10 houdt het bij 250 Watt ook wel op. Er zit maar een 2" voice coil in de woofer. Op AX-12 durf ik gerust 400 W met een goede limiter ertussen op los te laten, ook al is deze op 250 Watt gespecificeerd. De AX-12 heeft een 2.5" voice coil woofer erin zitten. Waarschijnlijk is de AX-12 daarom ook een stuk duurder. Je ziet het niet direct aan de getallen, maar de praktijk, ofwel het gebruik is vaak anders en kan het gunstiger uitpakken, zeker als je de AX-12 als topkast gaat gebruiken.

TCMC
GeertenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-2-2005
Laatste: 19-1-2007
Berichten: 28
27-2-2005 12:28
Bedankt voor de informatie , dan kies ik ooit toch maar voor de AX-12 met de AX-15B aangezien een wat hogere belastbaarheid toch ook wel wat meespeelt , misschien koop ik later nog wel een versterker en een crossover erbij.
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
27-2-2005 14:11
TCMC, is het wel verstandig een compressor/limitor aan te schaffen voor deze set? Ben namelijk erg aan het twijfelen om 4 ax15b's en 2 ax12's te nemen.
de AX15b's zou ik dan met mijn Peavey PV 2600 (2x900w. op 4 ohm) kunnen aansturen en de topkasten met mijn Peavey PV 1500 (2x300w. op 8 ohm).

Versterkers hebben al reeds ingebouwde crossover zodat ik geen losse Behringer crossover hoef te gebruiken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)